När kommer folk börja trimma med kopparplåtar på rören för maximal värmeupptagning? :)
Tänk kylfläns men raka motsatsen då...
 
meckis skrev:
30meter, men har använt 15meter innan. jag tog 30 för att det ska gå ruggigt snabbt = spontanbad värme långt under 2 timmar på sommaren. då börjar jag med 6gradigt brunnsvatten och ca 1600l vatten
sot ger försämring, högtryckstvätta slingorna nyss för att få tillbaka turbon :)
Vad använder du för pump för att cirkulera och fylla tunnan?
 
Kreativt!

En tanke, om man skulle spänna en i princip rund ring i överkant av tunnan, så att den går från att vara fyrkantig i botten till rund i ovankant, så borde man uppleva volymen som rymligare iom att man gärna sitter något bakåtlutad när man vill sitta bekvämt, då borde det bara vara trångt vid just smalbenen även för fetlagda personer, om ens det?
 
kör borstlös pump från ebay på 12v. otroligt liten o smidig. har en brunn som jag fyller från. har en vanlig dränkbar pump.

Att få tunnan rund verkar inte helt lätt, man har ju stålburen som ger plasten stabilitet. tänkte du att man skulle ändra buren med då? mycket jobb känns det som. jag har satt i sluttande bänkar i tunnan ger kanon sittkomfort :)
 
Värmer du samtidigt som du fyller?
Dvs brunn-värmare-badtunna?
Eller fyller du tunnan sen värmer?
Vad är tempen på vattnet när det passerat i kopparröret?
 
Jag tror inte buren skulle behövas då, fylld med vatten vill tanken sträva efter att vara kantig i botten och rund i toppen.
 
Naturligtvis krävs en ram, om inte annat för utseendet. Det är korgen jag menar inte kommer att krävas.

Men det var endast en utkastad tanke, jag tänker inte proppa på att detta vore bättre, för det vet jag inget om huruvida det ens skulle se bra ut eller inte.
Jag bara TROR det.... ;)
 
Du får provbygga och återkomma :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
fyller tunnan på 5min med snabb pump. sedan eldar tills temp är uppnådd.

hade från början 30meter i en enda slinga, då kunde man få ett temperaturdelta på 50grader (lite väl varmt) nu kör jag 2 pumpar o 2 slingor för mer lagom temp. man hade oxo kunnat sätta en pump med högre flöde för samma effekt.
 
Är det ett oljefat med kopparslinga i ?
 
Hej
Vad tror ni om följande ide till tunna:
Kapa bort ena sidan av en 3kbm oljetank (typ 3mm stål plåt) som man sedan svetsar fästen för kamin, och bänkar i, sen använder amn tryckimpregnerat virke för kaminskydd och sits och sen målad med hammarlack.....
Kaminen är inhandlad en vanlig rostfri kamin som skall vara nedsänkt en 2m tunna borde bli ca 3kbm.
//Peter
 
Fungerar nog bra, förutom att stålet kommer kyla och öka uppvärmningstiden.
 
Ok, helt rätt ståltunna blir tuffare att värma upp, och framförallt för att det blir stor värmeöverföring, kanske köpa lite frigolit och limma på utsidan borde minska problemet?
Jag har inte börjat än, bara fixat kamin, tror ni att det är olämpligt att använda tryckimpregnerat virke till bänkar i tunnan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.