14 369 läst · 34 svar
14k läst
34 svar
Bucklor i nylagt falsat tak?
Wow tack för svar - ska undersöka detta!Noramasen skrev:Jag tittade lite mera på bilderna och förstår frustrationen helt och hållet. Men kanske du har en chans att få till en överenskommelse beroende på hur upphandlingen ser ut. Är det en upphandling inkl vattenavrinning så har du troligtvis en chans att få taket omlagt. -Förklaring! Som det ser ut på bilderna så har ni en takfotsbräda som är monterad i 90° efter taklutningen. Detta innebär att det blir problem att få rännkroken att bli erforderligt fastsatt och med tillräcklig lutning för vattenavrinningen, speciellt ifall ni beställt ett st stuprör per takfall. För att få bästa funktionen med rännkroken så ska den fräsas ner i underlaget dvs. råsponten på takfallet. Och detta för att få rännan i position att ta emot vattnet optimalt. Och ska kroken fräsas ner så innebär det att taket måste läggas om. Jag har dessvärre inga förhoppningar om att en andra läggning skulle förändra eventuella bulors minskning med större grad beroende på att samma maskin kommer att användas igen. Men allt hänger på hur upphandlingen ser ut och hur det kommer att påverka slutpriset.
Hej alla, uppskattar om ni inte sprider bilden i andra forum. Vi har inte personligen hunnit prata med den som är ansvarig för arbetet ännu pga julledigheten (utan bara via den som är ansvarig för totalentreprenaden) så vi väntar fortfarande på respons. Innan vi fått något svar och kunnat ha en dialog känns det orättvist att "hänga ut" arbetet vilket inte var syftet med det här inlägget - jag ville veta om detta är vad man får förvänta sig och om inte, vilka argument vi kunde använda samt om det går att göra något åt bucklorna i efterhand.
Tack för förståelsen!
Tack för förståelsen!
Redigerat:
Hej. Jag jobbar som plåtslagare och läste lite om vad ni skrivr här. Hur gick det till slut med taket?