11 290 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
Bucketlist nr 41: Renovera hus med egna händer
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag har mask när jag jobbar. Men när jag var bortrest så kunde inte frugan vänta, dem rev litegrann och sedan vädra ur med dammfälla och fönster. Har jagat efter masker men Coronan har gjort det svårt för oss. Men en liknande Sundström är påväg till henne.Appendix skrev:
Har inte hunnit med så mycket under min lediga 7a pga sjukdom. Men har frisknat till nu och gjort lite arbete.
Har säkert lagt minst 4dagar på all slipning. Har slipat samtliga väggar från golv till tak och jämnat till dem så gott jag kunnat. När jag ändå var i farten så slipade jag ned garderoben ända ner till trät. Det som återstår är bakom elementet som måste tas bort för att kunna komma åt bakom. Även bredvid garderob intill dörröppningen är det tapet kvar. Den är klistrad på masonit som skall tas bort och ersättas mot ny.
Påbörjade första spacklingen. Många hål och ojämnheter som ska bli igentäppta och släta. Imorgon är det tänkt att slipa, montera upp gips på en av väggarna och sedan spackla igen. Det är nu det roliga börjar ske när man ser stora resultat.
///Salonen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har säkert lagt minst 4dagar på all slipning. Har slipat samtliga väggar från golv till tak och jämnat till dem så gott jag kunnat. När jag ändå var i farten så slipade jag ned garderoben ända ner till trät. Det som återstår är bakom elementet som måste tas bort för att kunna komma åt bakom. Även bredvid garderob intill dörröppningen är det tapet kvar. Den är klistrad på masonit som skall tas bort och ersättas mot ny.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Påbörjade första spacklingen. Många hål och ojämnheter som ska bli igentäppta och släta. Imorgon är det tänkt att slipa, montera upp gips på en av väggarna och sedan spackla igen. Det är nu det roliga börjar ske när man ser stora resultat.
///Salonen
Du har inte funderat på att kasta ut garderoben och ersätta med nått nytt? Jag hade en hel garderobsvägg som jag rev bort och ersatte med 4 Pax med skjutdörrar som sedan ”byggdes in”. Det var medt frugan som ville ha smartare förvaring men det brukar även sitta en skum doft i de gamla garderoberna.
Tyvärr så är det byggt på detta sätt för att vi ska kunna ha en garderob i hallen. Jag tänker bara fixa upp garderoberna då detta är ett barn rum. Möjligtvis kan vi byta ut dem senare när dottern blivit äldre. Efter all tapet och färg så luktar det inte ”äldre farbror” längre i rummet. Men tanken är god!Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det har inte hänt så mycket mer än att vi spacklat och slipat i omgångar. Satt upp board och håller på att slutföra spacklingen på den sista ojämna väggen.
Den befintliga masonit skivorna var tapetserade och bestämde mig för att byta ut dem.
Sista gipsskivan intill putsen satt väldigt konstigt enligt mig. Men när jag mätte med vattenpasset så var väggen alldeles för ojämn.
Den befintliga putsen saknade drygt 5mm. Det är de sista vi bredspacklar just nu.
Lite bilder på väggarna som är bredspacklade och är redo att tapetseras. Några enstaka ställen kompletterades pga min petiga sida. Något som stör mig är att jag måttade någon millimeter fel och fick en lite större glipa i hörnet vid dörröppningen. Den kommer döljas av hörnlisten, men jag är inte alls helt nöjd.
Planen var att montera ned elementet, spackla och måla runt elementet men tiden tog slut pga jobb. Ganska glad att jag inte tog mig på jobbet, putsen värkar ha släppt bakom elementet och måste rivas bort. Väldigt roligt jobb nu när man börjat blivit klar med spackling.
Som tur var så tog jag en titt runt fönstren som jag inte brytt mig så mycket om. Det befann sig mycket kladd som jag skrapade bort. Dåligt utfört arbete!
Skarvningen av plåtlisterna retade mig även kladdet av spackel kring fönster lister och vägg. Kan jag leva med skarvningen? Eller bör jag klippa ner den? Blir åtminstone en åtgärd av nederdelen av fönstret och montera en plåtlist.
Blir tyvärr inte mycket mer än så denna vecka. Förhoppningsvis har frugan spacklat klart väggen så vi kan ta ann elementet nästa gång jag kommer hem. Kanske kan vi få upp lite tapet. Det återstår att se då!
///Salonen
Logga in
Skapa konto
Den befintliga masonit skivorna var tapetserade och bestämde mig för att byta ut dem.
Logga in
Skapa konto
Sista gipsskivan intill putsen satt väldigt konstigt enligt mig. Men när jag mätte med vattenpasset så var väggen alldeles för ojämn.
Den befintliga putsen saknade drygt 5mm. Det är de sista vi bredspacklar just nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite bilder på väggarna som är bredspacklade och är redo att tapetseras. Några enstaka ställen kompletterades pga min petiga sida. Något som stör mig är att jag måttade någon millimeter fel och fick en lite större glipa i hörnet vid dörröppningen. Den kommer döljas av hörnlisten, men jag är inte alls helt nöjd.
Logga in
Skapa konto
Planen var att montera ned elementet, spackla och måla runt elementet men tiden tog slut pga jobb. Ganska glad att jag inte tog mig på jobbet, putsen värkar ha släppt bakom elementet och måste rivas bort. Väldigt roligt jobb nu när man börjat blivit klar med spackling.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som tur var så tog jag en titt runt fönstren som jag inte brytt mig så mycket om. Det befann sig mycket kladd som jag skrapade bort. Dåligt utfört arbete!
Logga in
Skapa konto
Skarvningen av plåtlisterna retade mig även kladdet av spackel kring fönster lister och vägg. Kan jag leva med skarvningen? Eller bör jag klippa ner den? Blir åtminstone en åtgärd av nederdelen av fönstret och montera en plåtlist.
Blir tyvärr inte mycket mer än så denna vecka. Förhoppningsvis har frugan spacklat klart väggen så vi kan ta ann elementet nästa gång jag kommer hem. Kanske kan vi få upp lite tapet. Det återstår att se då!
///Salonen
Ursäkta för den dåliga uppdateringen. Har varit bortrest en hel del pga utbildningar inom jobbet och sedan hjälpt min svåger som flyttat utomlands. Därför har jag inte hunnit gjort så mycket med huset.A ati skrev:
Det som hänt är följande:
- Dotterns rum är färdigställt (garderober och lister).
- Fällt ner 8st större träd på tomten.
- Företaget har färdigställt badrummet därav att jag rev allt samt monterade draperi, skåp och mindre prylar.
Vad som är planerat är dräneringen. En god vän och hans far har givit mig ett hyggligt pris på schaktning och hjälp med montering + åter fyllnad. Just nu håller jag på att plocka ihop materialet som skall beställas, rivning av balkongen samt att entré trappen behöver ses över. Jag återkommer med bilder och info senare!
Produkter som diskuteras i tråden