Vad är det man installerar som kan bryta strömmen på vissa grejer när proppen är på väg att gå?

Har hört att man kan göra det....vi har sned belastning och nån av de tre gamla huvudsäkringarna på 16A går väldigt ofta.
 
Effektvakt kallas det.
Det brukar bryta elpatronen när den övriga förbrukningen närmar sig max...

Kan det inte var idé att ta dit en elektriker som får räkna på, och balansera om mellan faserna? Du kanske har lågbelastning på de andra faserna..
 
Jo, vi tar nog hit en elektriker som får balansera om. Han gav bara förslaget om effektvakten (tack!) dock.

Den förra husägaren använde aldrig mycket elkrävande grejer, sen när vi tog över blev det helt annat...

Är huvudsäkringarna på 16A lite klent tilltaget tro, man kan ju alltid säkra upp också?
 
16 ampere är ju 3680 watt. Det är ju inte helt säkert att du behöver större huvudsäkring - det kostar ju också.

Du kan ju kolla upp vad som slocknar när du skruvar ur en huvudsäkring. Kolla upp vad alla maskiner drar som är kopplade till denna säkring.

Exempelvis drar en micro rätt mycket, likaså en vattenkokare.

Sen kan du på så vis fundera på att fördela de mest högförbrukande enheterna/vägguttagen över alla tre faserna så inte hela köket går på en fas.
 
Men hur kommer det sig att (oftast en och samma) huvudsäkring går och inte själva propparna/snabbsäkringarna först? Är det pga att den samlade effekten som ligger på den huvudsäkringen överstiger 16A, trots att varje propp sen inte behöver vara överbelastad?
 
Ok! Tack jag lär mig en hel del här kan jag säga :)

Jo många bäckar små blir det ju. Måste göra nåt för häromdagen kom vi hem och kylen mm var avslagen..

Problemet i vårt fall är nog att det verkar vara för få ledningar ut i rummen från centralen, känns som det är svårt att dela upp ordentligt när det ligger många uttag/förbukare på samma slinga liksom....
 
Dum fråga kanske..men en grupp är en säkring alltså?

(Vi har tre gamla "skruvproppar" som huvudsäkringar och sen snabbsäkringar för resten + jordfelsbrytare)
Av de här snabbsäkringarna är tre st 16A som säkrar av ett gammalt proppskåp i källaren...som sen matar den senare tillbyggda delen av huset....bara som info)



 
Vill bara tillägga att numera har vi 230V enfas och 400V trefas. Elmotorer ofta har en kraftig effekttopp som är långt över märkeffekten. Det spelar oftast inte så stor roll om man har tröga säkringar. Det kan vara bra att veta om man ska räkna på effektförbrukning.
 
Är det möjligt att koppla en trefas apparat fel, alltså koppla två av trådarna på maskinen till samma fas och den tredje ligger själv, och det ändå fungerar?

Jag menar INTE att jag har tänkt göra så utan bara om det är möjligt....
 
Hammarn skrev:
Har ni tur så är ledningsrören tillräckligt stora för att dra fler sladdar och på så sätt utöka/fördela.
Du, DET är inte alltför lagligt.
Betänk scenariot att du dragit 6 trådar i ett rör, och
sedan delar dem i en fördelningsdosa till två uttag.

Om 5 år har det blivit något knas med ena uttaget och
du går ner i källaren och bryter säkringen för det uttaget. Du börjar mecka i fördelningsdosan och ser 6 trådar, och tänker "jamen jag bröt ju strömmen" och så klipper du i trådarna. PANG, det råkade vara stöm på hälften.

Du blir således anhållen för vållande av egen död.

Edit:
Enda gången du får sam-dra trådar är om de hör till samma säkring
 
Var mest nyfiken om det gick eller om fasförskjutningen skulle göra att apparaten inte fungerade alls när man delar på en fas.
------------------

Är det normalt att när man skruvar ur en av huvudsäkringarna så blir det dimmereffekt på vissa lampor, dvs de lyser fortfarande men väldigt svagt ?
Jag tycker att eftersom de fortfarande lyser borde de fortfarande ha ström och borde då lysa fullt. Är fasen till lampan i fråga bruten ska den ju inte lysa alls.
 
gluecifer skrev:
Är det normalt att när man skruvar ur en av huvudsäkringarna så blir det dimmereffekt på vissa lampor, dvs de lyser fortfarande men väldigt svagt ?
Jag tycker att eftersom de fortfarande lyser borde de fortfarande ha ström och borde då lysa fullt. Är fasen till lampan i fråga bruten ska den ju inte lysa alls.
:surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
Vore jag som du skulle jag ringa en elektriker. Nu!!
 
Säger som kalle12. har du inte plåtkoll så låt en lysmask sköta jobbet.

Påminner om när farfar drog el på eget bevåg i sitt kök på 60-talet. Sen dess fick man inte röra ena knappen på kökets stömbrytare för då stängde man av kylen och fläkten :-/

Senare visade det sej att han använt jord som fas på vissa ställen.

Han hade också glödeffekt på vissa ställen, vill minnas att vissa lampors el var "lånad" från spisen.
 
undrar hur det gick till..att "låna" ström?

spisen ligger ju spridd på tre faser, skulle då lampan ligga på samma säkring som en av faserna till spisen?

För mig är det fas, nolla fram till en lamputtag i taket, hur uppstår glödeffekten? Bryts det så bryts det...?

Don't worry - jag SKA ringa lysis men vill bara ha så mkt som möjligt kollat så jag vet vad jag ska be han titta på.
 
Låter farligt att bo i ditt hus!!!
Det kan vara så att du brutit nolla istället för fasen, och det läcker mellan fas och jord? (Bara en gissning) 8)

Som påpekas tidigare så verkar det som där är många fel, och du bör nog låta en behörig elekriker kolla över hela ditt system (med besiktningsinstrument) istället för att du gissar dig fram på vad som är fel.

Såvidare det inte är du som ska försöka fixa till det. :surprised: :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.