6 788 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Bryta inkommande ström till bergvärmepump en eller flera gånger om dagen?
det finns massor av risker och den manuella arbetsbrytaren är just arbetsbrytare och inte en manöver brytare.Nissens skrev:
Kan bara hålla med!mexitegel skrev:
Men det finns för många som skall fuska med det som de inte har en aning om och som inte tänker utan bara tycker, men dessa ger mig jobb...
Jaha du. I dokumentationen till min vp står det inget om att det är en arbetsbrytare, och det står ingenting om några som helst risker med att använda den.electroluxaren skrev:
Så du får nog utveckla vad det är för VERKLIGA risker som finns med att bryta strömmen på en vp. Alltså inget hittepå, och inte något om hur det är på kylskåp eller andra produkter.
Du verkar verkligen ha noll koll, inte minst för att du drog in vitvaror i diskussionen.Nissens skrev:Jaha du. I dokumentationen till min vp står det inget om att det är en arbetsbrytare, och det står ingenting om några som helst risker med att använda den.
Så du får nog utveckla vad det är för VERKLIGA risker som finns med att bryta strömmen på en vp. Alltså inget hittepå, och inte något om hur det är på kylskåp eller andra produkter.
Varje gång elektroniken strömförsörjs genomgår den en termisk cykel från omgivningstemperatur till full driftstemperatur. Detta gör att alla delar expanderar och drar ihop sig vilket så småningom kan få lödfogar mm att spricka och orsaka fel. Detsamma gäller även IC-komponenterna på kretskorten, de slits av temperaturväxlingarna. Vid uppstart sker också en initial strömökning genom komponenter, särskilt i strömförsörjningen, vilket också kan bidra till förtida problem om den ström-cyklas ofta.
Kort och komponenter konstrueras för att klara en viss miljö och användningssätt och en värmepump är i normalfallet inte konstruerad för att styras av extern kontaktor som bryter hela pumpen.
Den enda som kan svara med säkerhet på den frågan är din värmepumpstillverkare.
Kort och komponenter konstrueras för att klara en viss miljö och användningssätt och en värmepump är i normalfallet inte konstruerad för att styras av extern kontaktor som bryter hela pumpen.
Den enda som kan svara med säkerhet på den frågan är din värmepumpstillverkare.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag funderar på något sådant här, då jag har bundet pris två år till så är det mest för att förhindra många starter hos pumpen, har bergvärme varvtalsstyrd Nibe 1255, bor inte i huset ännu, men om en månad blir det väl, så behöver nu inget varmvatten alls, så har stängt av pumpen med pumpens knapp.G gbgustaf skrev:Jag föreslår en annan lösning. Om du lurar värmepumpen att det är varmt ute, så kommer den att sluta gå. Det kan du göra genom att med en strömbrytare (eller ett relä) växla till en annan utetempgivare, under de tider du vill att den ska låta bli att gå.
Tempgivare fungerar som motstånd, där resistansen varierar med temperaturen. Så du kan växla till ett motstånd med rätt resistans (googla) eller växla till en tempgivare som sitter där det är varmt.
Sedan behöver jag ju varmvatten framöver, jag har minsta pumpen men det räcker nog om den värmer golvet på nätterna, med ett motstånd som kopplas in skulle den ju sköta varmvattnet kontinuerligt som på sommaren.
Hade på pumpen lite när det var mellan 2 och 7 plusgrader ute och det gick bra, men när det blev varmare igen så är 20Hz minimum och då startar pumpen 7 till 8 gånger i onödan typ per dygn.
Som flera redan sagt:
Man "lurar" lätt och riskfritt pumpens givare (som bara är NTC-motstånd) till att tro att det är 28 grader ute eller att tappvattnet redan är 60 grader.
Det är det självklara valet istället för att göra strömavbrott flera gånger om dagen.
Man "lurar" lätt och riskfritt pumpens givare (som bara är NTC-motstånd) till att tro att det är 28 grader ute eller att tappvattnet redan är 60 grader.
Det är det självklara valet istället för att göra strömavbrott flera gånger om dagen.
Nej, det är inte det självklara valet. Dessutom värms varmvattnet fortfarande med vp/elpatroner även om du manipulerar med tempgivaren…M MagHam skrev:
Det är betydligt enklare och ger 100% kontroll över effektförbrukningen för både uppvärmning av bostaden och varmvatten att stänga av strömmen till vp.
Jag har inte hittat någon fakta någonstans som styrker att det skulle påverka vp på något negativt sätt att bryta strömmen. Vissa tyckare i forumen tycker en massa saker, men någon fakta kommer aldrig från dem.
Redigerat:
Ska man styra både vv och normal uppvärmning så får man fejka 2 givare. Svårare än så är det inte för att få 100% kontroll på hur anläggningen körs.Nissens skrev:
Är det en kompressor som sitter i utedelen så kan det även finnas värmning av oljan med mera som inte är designat för att bli strömlöst återkommande och ofta, vilket kan ge skador på kompressorn. Det kan få stora konsekvenser att bryta strömmen och kallstarta anläggningen stup i ett som man ska vara medveten om.
Även om det är superenkelt att bara bryta inkommande ström, så är det inte speciellt svårt att manipulera anläggningen på ett smartare och mindre riskfyllt sätt genom att påverka givarna istället.
Du har fått en mycket bra förklaring i inlägg #35. Läs gärna det igen.Nissens skrev:Nej, det är inte det självklara valet. Dessutom värms varmvattnet fortfarande med vp/elpatroner även om du manipulerar med tempgivaren…
Det är betydligt enklare och ger 100% kontroll över effektförbrukningen för både uppvärmning av bostaden och varmvatten att stänga av strömmen till vp.
Jag har inte hittat någon fakta någonstans som styrker att det skulle påverka vp på något negativt sätt att bryta strömmen. Vissa tyckare i forumen tycker en massa saker, men någon fakta kommer aldrig från dem.
Brytaren du har idag brukar benämnas arbetsbrytare, först stänger man av vp med pumpens brytare och sedan gör man anläggningen spänningslös med arbetsbrytaren.
Vad pratar du om?M MagHam skrev:
Jag förstår att andra tycker saker, men de som påstår att det är skadligt att bryta strömmen till en vp har aldrig någon fakta som styrker det.
Jag är ingenjör, och har valt att inte lägga tid på att manipulera givarna för både varmvatten och utetempen och istället gjort det som är både enklare och effektivare. Det tog typ 30 minuter så var det klart, och det fungerar perfekt.
Det är väl du som skall sluta vara envis.
Ja, jag hade inte sett det inlägget. Tack för att du pekade på det.A AndersS skrev:
Den elektronik som används är vanliga standardkomponenter, och livslängden påverkas inte så mycket av att stängas av/slås på med strömbrytare. Jämför med en TV, dator, bil eller vad som helst. Hemelektronik i standby läge är till stora delar inte spänningssatt internt och genomgår massor av av/på cykler under sin livstid.
Vad gäller själva kompressorn, så slår en intern kontaktor av och på den tusentals gånger under dess livstid, så det är inget konstigt med det.
Så, åter igen det har hittills inte dykt upp något speciellt negativt med att slå av/på strömmen till värmepumpen.
Du har nu så tydligt redovisat det mest effektiva sättet (bästa i all mänskligt känd mening) att styra bort VP-drift att tråden knappast behöver mer input. Inte illa att den samtidigt som den i vanlig ordning når botten i tjafs slår över i denna gudalika insikt och att alla fritt får dela den.
Jag kör KB-pumpen konstant på sommaren eftersom jag har frikyla som AC via en fäktkonvektor i sovrummet. Jag har gjort det i 17 år utan att BVP har tagit skada.R Real-House skrev:Nej det är aldrig bra att bryta strömmen på ett sätt värmepumpen inte är konstruerad för. Sitter det elektronik så kan den vara känslig.
Det finns säkert något sätt att stoppa värmepumpen på ett korrekt sätt. Jag skulle undersöka om det finns någon digital ingång för extern start/stopp.
Om du skulle bryta manöverkretsen skulle jag se till att den förreglas tillsammans med KB-pumpen. Du vill inte ha en stoppad kompressor samtidigt som du kör KB-pumpen. Då är risken stor att du samlar större delen av köldmediefyllningen i förångaren när du nästa gång väljer att starta kompressorn.
Ta gärna någon bild på värmepumpen vad det är för modell. Gärna någon bild på elektroniken.
Edit: googlade din modell och fram manualer med el-scheman. Enligt dessa skulle du troligtvis med ett relä kunna förregla utgående fas efter manövervredet. Det kopplar bort kompressor och pumpar men håller fortfarande elektroniken igång. Hur denna reagerar och larmar när värmen inte kommer igång är svårt att säga. Har man kunskap och intresse kan detta vara ett alternativ att testa om det fungerar.