I fredag dvs 2 dar sedan dök ett par takläggare upp och erbjöd inspektion av taket. Kollade en vindslucka och konstaterade svartmögel, troligen pga otät inspektionslucka. Snabbt fram med avtalspapper och penna som min 91-åriga mamma tecknar. Det visar sig enligt avtalet att de beställer material samma dag (vet dock ej om det skett) och ställer upp lite ställningar som stod ett par granna är klara hos. I morgon ska de riva taket. Allt ska ta 10 dar.
Nu kommer det dock inte lösa problemet eftersom de inte kommer byta råsponten. (!?)
Orsaken till problemet blir inte löst heller då de inte gör något med inspektionsluckan.
Sökning på Facebook gör klart att de lurar äldre tidigare på liknande tillvägagångssätt.
Man skulle vilja göra en riktig undersökning hur man löser ventilation mm, sedan göra åtgärder.
Jag har kollat och det är mindre skador över luckan i råsponten, ej hela taket.

Kan vi snabbt bryta kontrakt innan de börjar arbeta, dvs kasta ner takpannor i en container?
Vad säger konsumentlagen om dörrförsäljare?
Behöver snabba besked hur vi går vidare för de börjar väl om 11 timmar och river.
Kan vi ta bort deras ställningar mm?
Arga Takläggaren AB heter firman, f.d Optimal Tak AB. :confused:

• Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Det låter inte som en firma man vill ha att göra med. Se till att snabbast möjligt meddela att jobbet avbeställs. Gör det även skriftligt, spela gärna in samtal.

Du får nog inte riva ställningen igentligen, men det kan inte bli några konsekvenser av att du gör det. Betala för nerlagt arbete, de har väl jobbat någon timme med att resa ställningen.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer säga upp avtalet omgående nu samt be de ta bort ställningarna omgående. Dotter som precis är nyexaminerad från gymnasiet i ekonomi/juridiskt kom hem nyss och surna till direkt.
Konsumentlag gäller inte, utan det är avtalsrätt.
Vi kan åberopa $31 och 32 i avtalslagen, och arbetet är ju inte påbörjat.
Någon som ser något problem i det?

• Gilla
Sundlof81 och 4 till
  • Laddar…
R
Svaret är nej , be din dotter att se hur arbetet kan stoppas juridisk , din mamma är övertalad och förledd , samt p.g.a. av ålder skrivit på i oförstånd , detta har dom utnyttjat , se bara till att dom inte kommer åt att göra något med verktyg

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
R
Kollade lite på bolagsinfo , det finns kopplingar till ev , kanske suspekta personer i direkt kontakt med olika företag som ägaren tillsammans är med i ,varav ett inte har F-skatt

• Gilla
Vindens och 4 till
  • Laddar…
De har ju startat arbetet när de moterat ställningen. Men det faktum att arbetet inte är det som behövs för att avhjälpa oroblemet är ett argument till att avbryta. Men till att börja med är det nog lämpligt att avbeställa jobbet utan argument.

Din mamma har ångerrätt enligt 2 kap. 10 § distansavtalslagen. Bara att säga upp avtalet omedelbart och se till att det är tydligt att inget arbete på taket accepteras.

Av nyfikenhet, varför menar din dotter att konsumenträtten inte skulle gälla? Du skriver ju att verksamheten drivs i ett aktiebolag.

• Gilla
belrain och 1 till
  • Laddar…
Som @rävlyan antyder är risken stor att det är rätt obehagliga typer ni har med att göra. Se till att alltid vara två när ni pratar med dem och begär kvittens på alla papper ni lämnar dem. Och var inte sena att polisanmäla dem vid hot eller uppenbara bedrägeriförsök! Håll dem kort så letar de snart enklare offer.

• Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla tips. Så här har jag mejlat företaget och skickat sms till arbetsledare och han som tecknade firman:
"Till Arga Takläggaren AB och arbetsledare Valle.
********** går ur avtalet 15/06/2018 för ****************
Ni har inte rätt att beträda taket.
Arbetsställning ska tas bort från fastigheten snarast.
Beställda varor ska omgående annulleras/avbeställas ifall de beställts.
Avtalet är inte giltigt enligt $31 avtalslagen.
*********** och ***********, son."

Nu har ****** kollat med grannen. (Borde hon gjort direkt). De har inte avslutat där än, men har inte plats på den tomten. Det förklarar varför det står ett släp på hennes tomt nu med mer ställnings-material..

@rävlyan : §31 handlar just om utnyttjande av oförstånd.
En märklig sak är att tecknaren av avtalet har en telefon som står på sitt f.d företag Optimal Tak AB som inte har f-skatt.
@Daniel 109 : Tycker nog att vi avbeställt så gott vi kan. Klart att de kan ta betalt för ställningsarbeten men det kanske kan kvittas att de utnyttjar tomten som parkering för sitt släp.
@Nötegårdsgubben : Enligt dotter så är konsumentlagen mer för prylar, men du har en stor poäng. Nu står det på vår avtalskopia att de beställer varor i samma stund som avtalet tecknas. Inget som min mor fattade. Det kan bli knivit. Vet inte ur snabba de är och beställa och främst är det container skulle jag tro.
Kvittens har jag på att sms är mottagna, dock ej lästa. Glömde läskvitto på mejl, men jag skickar om det nu.Tack för påminnelsen.

****** inlägget redigerat av moderator **********

Redigerat av moderator:
  • Gilla
katamar och 3 till
  • Laddar…
R
Håll oss uppdaterade ,det kommer säkert mer om uppsökande företag som kanske är lite suspekta
och då är det bra att det finns på pränt vilken väg som kan tas för att komma ur något liknande

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
DagSa DagSa skrev:
I fredag dvs 2 dar sedan dök ett par takläggare upp och erbjöd inspektion av taket. Kollade en vindslucka och konstaterade svartmögel, troligen pga otät inspektionslucka. Snabbt fram med avtalspapper och penna som min 91-åriga mamma tecknar. Det visar sig enligt avtalet att de beställer material samma dag (vet dock ej om det skett) och ställer upp lite ställningar som stod ett par granna är klara hos. I morgon ska de riva taket. Allt ska ta 10 dar.
Nu kommer det dock inte lösa problemet eftersom de inte kommer byta råsponten. (!?)
Orsaken till problemet blir inte löst heller då de inte gör något med inspektionsluckan.
Sökning på Facebook gör klart att de lurar äldre tidigare på liknande tillvägagångssätt.
Man skulle vilja göra en riktig undersökning hur man löser ventilation mm, sedan göra åtgärder.
Jag har kollat och det är mindre skador över luckan i råsponten, ej hela taket.

Kan vi snabbt bryta kontrakt innan de börjar arbeta, dvs kasta ner takpannor i en container?
Vad säger konsumentlagen om dörrförsäljare?
Behöver snabba besked hur vi går vidare för de börjar väl om 11 timmar och river.
Kan vi ta bort deras ställningar mm?
Arga Takläggaren AB heter firman, f.d Optimal Tak AB. :confused:
Hoppas går bra för din mor. För jävligt med alla dessa skumma typer som lurar våra äldre. Ge de någon tusenlapp för att de byggt ställningen och låt de sticka annars kanske de börja jävlas. Jobbig sits men hoppas allt går bra.
Mvh

DagSa DagSa skrev:
Tack för alla tips. Så här har jag mejlat företaget och skickat sms till arbetsledare och han som tecknade firman:
"Till Arga Takläggaren AB och arbetsledare Valle.
Birgit Sandgren går ur avtalet 15/06/2018 för Sandbrovägen 14 Roslagsnäsby 21:7.
Ni har inte rätt att beträda taket.
Arbetsställning ska tas bort från fastigheten snarast.
Beställda varor ska omgående annulleras/avbeställas ifall de beställts.
Avtalet är inte giltigt enligt $31 avtalslagen.
Birgit Sandgren och Dag Sandgren, son."

Nu har Birgit kollat med grannen. (Borde hon gjort direkt). De har inte avslutat där än, men har inte plats på den tomten. Det förklarar varför det står ett släp på hennes tomt nu med mer ställnings-material..

@rävlyan : §31 handlar just om utnyttjande av oförstånd.
En märklig sak är att tecknaren av avtalet har en telefon som står på sitt f.d företag Optimal Tak AB som inte har f-skatt.
@Daniel 109 : Tycker nog att vi avbeställt så gott vi kan. Klart att de kan ta betalt för ställningsarbeten men det kanske kan kvittas att de utnyttjar tomten som parkering för sitt släp.
@Nötegårdsgubben : Enligt dotter så är konsumentlagen mer för prylar, men du har en stor poäng. Nu står det på vår avtalskopia att de beställer varor i samma stund som avtalet tecknas. Inget som min mor fattade. Det kan bli knivit. Vet inte ur snabba de är och beställa och främst är det container skulle jag tro.
Kvittens har jag på att sms är mottagna, dock ej lästa. Glömde läskvitto på mejl, men jag skickar om det nu.Tack för påminnelsen.
Mitt tips är att din dotter slänger ett mail till Lars (antar hon gick på Tibble?) och dubbelkollar med honom. Jag tycker distansköplagen gäller här vilket borde innebära 14 dagar från tjänsten började (dvs i fredags).

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
@SysterNett Nej, hon gick Jensen Norra, Stockholm. Bra förslag. Jag slänger iväg ett mejl till Amir

Har mejlat igen till firman med mottagnings och läskvitto. La till en rad att de INTE får ställa container på fastigheten. Ska åka dit imorgon och se vad som händer.

• Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
R
Du bör nog bevaka själv att dom inte börjar med att riva något , din mor har kanske inte ork att motstå
ev deras framfart , om dom proppsar på att börja och blir otrevliga så ring till polisen och säg som det är
och ni vill ha hjälp mot dom

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.