4 953 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Bryggor på allmänning
Har de funnits sen innan strandskyddet infördes får de ligga kvar och även renoveras. Kommunen jämför med flygfoton för att kolla om de är ungefär lika stora som tidigare. Här i trakten har nyare bryggor behövts rivas men äldre (även renoverade) fick vara kvar. En badstuga som var utbyggd till dubbel storlek fick föreläggande om att återställa.J JohannaBerg skrev:Ja de har funnits sen långt innan-75, men tror inte de hade tillstånd för bygget då. Jag vet att de är lite rädda att kommunen ska upptäcka detta, så jag förstår att det inte gått helt rätt till, men samtidigt har jag efter lite googlade fått fram att ev får de stå kvar just för så gamla...men det är jag osäker på, hoppas såklart att de inte får det.
Så de ligger där de ligger och alla får använda dem. Bara att anpassa sig till det på bästa sätt och minimera problemen de orsakar er om det går.
Hoppas ni får en bra utgång på ert problem, förstår precis behovet av lugn och ro.
Ett kreativt utnyttjande är att ni börjar med kioskverksamhet i er tomtgräns och tjänar pengar på aktiviteten genom dyra glass och läsk.
Borde vara attraktivt i skärgården och skapar en naturlig kontaktyta med de som besöker bryggan och kanske bidrar till förståelse för att ni vill vars lediga ibland.
Ett kreativt utnyttjande är att ni börjar med kioskverksamhet i er tomtgräns och tjänar pengar på aktiviteten genom dyra glass och läsk.
Borde vara attraktivt i skärgården och skapar en naturlig kontaktyta med de som besöker bryggan och kanske bidrar till förståelse för att ni vill vars lediga ibland.
Allmänheten har säkerligen redan tillträde.
Aha, ja de har nog stått där sen-50 så kanske kört..men de du skriver om-var dessa på egenägd mark eller kommunens? Tack för ditt svarS straffarbete skrev:Har de funnits sen innan strandskyddet infördes får de ligga kvar och även renoveras. Kommunen jämför med flygfoton för att kolla om de är ungefär lika stora som tidigare. Här i trakten har nyare bryggor behövts rivas men äldre (även renoverade) fick vara kvar. En badstuga som var utbyggd till dubbel storlek fick föreläggande om att återställa.
Så de ligger där de ligger och alla får använda dem. Bara att anpassa sig till det på bästa sätt och minimera problemen de orsakar er om det går.
Haha,bra tips göra business på det helt enkelt. Vill dock inte få dit ännu fler folk....Totte_S skrev:
Hoppas ni får en bra utgång på ert problem, förstår precis behovet av lugn och ro.
Hahaha, klockrent paniiken...!L lassebrun skrev:
Fast,nu är jag inte expert men om jag kan min allemansrätt någorlunda väl så är det väl ändå inte tillåtet att gå och lägga sig på någons brygga som ligger på privat mark, och bostadshuset precis ovanför...eller...?
Ja det är det här som är lite svårt, det är ju inte bryggor på vår privata mark. Men de ligger dikt an vår privata mark på allmänning, kommunens mark....från vår tomtgräns till första bryggan är det ca 75cm.... Vet inte exakt vad som räknas med hemfridszon... Men känns definitivt som de stör vår hemfrid...1 16386 skrev:
Bryggorna du började med att diskutera har inget med er hemfridszon att göra. Min fråga gällde er egen brygga, på er fastighet, den du nämnde i inlägg 23. Tror du att den ligger inom er hemfridszon? Hur långt är det till ert hus? För man får använda en annans brygga, på privat mark, beroende på omständigheterna.
Aha nu fattar jag...det är ca 40 meter från vårt hus till vår brygga...1 16386 skrev:Bryggorna du började med att diskutera har inget med er hemfridszon att göra. Min fråga gällde er egen brygga, på er fastighet, den du nämnde i inlägg 23. Tror du att den ligger inom er hemfridszon? Hur långt är det till ert hus? För man får använda en annans brygga, på privat mark, beroende på omständigheterna.
Klicka här för att svara