Pelarna vid entrén hade ju som jag nämnt tidigare sett sina bästa dar. Bärigheten var nog ok, men i och med att någon klåpare lagat träet med husfix (!) och dessutom ersatt den nedre profilen med ett pussel av tryckimpregnerade bitar var det dags att byta ut dem. Jag har väldigt svårt för fusklagningar :mad:

Fyra nya svarvade/avsmalnande pelare beställdes sålunda i Juli och levererades igår. Tyvärr hade man missat den svarvade "koppen" med profilen som skall sitta längst ner och högst upp som avslutning på pelarna, så det får bli en efterleverans av dessa. Under tiden tar jag och oljar/grundmålar pelarna så att det är förberett för montage när dom dyker upp.

Sliten träpelare med skadad och lagad nedre del visar tydliga tecken på förfall och dåliga reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vitmålad avsmalnande pelare placerad på en bas bestående av tryckimpregnerade träbitar.
Skapa konto

Fyra nya osvarvade träpelare på ett stöd i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Överdelarna av stolparna blir ju perfekt att ha till något annat, kanske en snygg pergola? Blev riktigt snyggt med den gröngrå, hade missat att ni kommit så långt med målningen i år, bra jobbat.

Martin_B
krillek skrev:
[bild]

Tandpetare till Godzilla månne?

.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Men jag upprepar det jag skrev tidigare. De breda fönstren som ersatt de smala runt ytterdörren är inte riktigt bra. De får fasaden att byta stil - från ståndsmässig villa - till missionshus.
Av olika anledningar började jag läsa i den här gamla tråden och det har hänt en hel del sen trådstarten 2016 som kan bringa lite klarhet i vissa saker. Sen sist har vi av en händelse fått reda på att det var den kände linköpingsarkitekten Axel Brunskog som ritade ombyggnaden av vårt hus. På Linköpings stadsarkiv, där hela arkivet från Brunskogs arkitektkontor förvaras, hittade vi ett 50-tal originalritningar som bland annat gav ett antal olika förslag både på exteriörer och interiörer. Vad gäller just entrépartiet är det realiserat mer eller mindre identiskt med Brunskogs ritningar och det är rätt tydligt om man tittar på denna och andra ritningar i samlingen att arkitekten ville tvätta bort den ursprungliga empirkaraktären från första halvan av 1800-talet, och istället göra om huset till ett mera nyklassicistiskt enligt dåtidens 20-talsideal.

Arkitektritning av Axel Brunskog för ombyggnad av entréparti i nyklassicistisk stil, daterad 1923.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
En annan otroligt rolig sak som hänt sen sist var att jag fick kontakt med ättlingar till de som bodde på gården mellan 1850-1899. Det visade sig att en av dem hade en liten akvarell från 1880-talet som med största sannolikhet visar den ursprungliga färgsättningen.

Akvarellmålning av gammalt rosa hus med trädgård, 1880-tal.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 12 till
  • Laddar…
Fortsätt berätta!

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det visade sig att en av dem hade en liten akvarell från 1880-talet som med största sannolikhet visar den ursprungliga färgsättningen.
Det där är värt sin vikt i guld!

Kul när man stöter på rätt folk så att säga... har träffat på 5-6 st som bott i vårt hus.. (tre ur samma barnaskara).. men de bodde här 50-tal typ.. så även om man kan få lite trevliga historier och även bilder från den tiden.. så har det varit svårt med längre bakåt i tiden!

En av grannarna tror jag har bott här.. men han minns inget från huset (och hade inga bilder) :( hade varit lite kul och veta hur det sett ut längre tillbaka i tiden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.