40 847 läst · 22 svar
41k läst
22 svar
Briggs & Stratton orkar inte runt?
Hallå!
Jag avslutade aldrig min tråd men lösningen var att byta batteri. Jag kan inte påstå att jag förstår men jag kopplade ettbilbatteri via kablar och höll på och trasslade - utan gott resultat - men när det nya batteriet satt i fungerade allt som det ska!
Jag avslutade aldrig min tråd men lösningen var att byta batteri. Jag kan inte påstå att jag förstår men jag kopplade ettbilbatteri via kablar och höll på och trasslade - utan gott resultat - men när det nya batteriet satt i fungerade allt som det ska!
Dels batteri och dels batteristartare. Köpte nytt batteri förra året utan effekt.Avemo skrev:
Hade ett gammalt innan som jag trodde var felet så jag fick starta den från bilen. Men det nya batteriet hjälpte inte.
Kör jag den utan tändstiftet i så går den runt bra och utan problem. Men med komp så blir belastningen för hög så jag tippar på startmotorn eller kompressionen.
Kompressionen ökar inte i en sliten motor. Den kanske kan gå trögt av andra skäl, men bespara dig besväret att försöka sänka kompressionen. Problemet är sannolikt att det inte går tillräckligt hög ström genom startmotorn. Det kan bero på dålig kontakt vid kolen eller startmotorns anslutningar. Det kan också bero på gamla ärgade kablar eller att batteriet inte kan lämna tillräcklig ström. Fungerade det att starta den med startkablar från bilen? Om det fungerar så har du svart på vitt att startmotorn fungerar.
Väcker en gammal tråd. Dekompressionsventil sitter på alla OHV motorerna och den brukar kunna ge upp. sitter en liten klack som lyfter ventilen precis i slutet av kompressionstakten så de släpper ut lite grann. Den här lilla flärpen på kammaxeln slungas ut när motorn går igång så då blir de ingen kompsänkning. På min MTD B/155 har den fastnat/kärvar i uteläge så startmotorn håller på o storkna när den ska gå runt. Man kan kolla detta lätt genom att lyfta av ventilkåpan och sakta dra runt motorn med handkraft utan t stift. Är ventilspelet rätt ställt ( absolut inte för stort) så kan man se att ventilskaftet liksom trycks ner en liten liten bit precis innan ÖD vid komptakten.v-g skrev:Ventilen du talar om finns nog inte annars skulle den nog tydligt synas på toppen.
Minns att det satt en sån på en gammal moppemotor vi hade som satt i en invalidmoped och den var då där för att stanna motorn. Samt på större typ motorcyklar för att det överhuvud taget ska gå att kicka igång dem.
Jag har däremot aldrig sett det på gräsklipparmotorer men i sanningens namn så har jag ju inte sett alla heller.
Typen på de flesta är dock densamma det är det enklaste möjliga med så få delar det bara går.
Sotet förbryllade även mig det var inte extremt tjockt precis och har troligen kommit pga oljeläckage in i motorn från motoroljan. En snöslunga brukar ju sällan gå på "lågfart" om vi säger som så
Kan tillägga att det inte är helt ovanligt på större encylindriga 4T motorcykelmotorer heller.husbonden skrev:Väcker en gammal tråd. Dekompressionsventil sitter på alla OHV motorerna och den brukar kunna ge upp. sitter en liten klack som lyfter ventilen precis i slutet av kompressionstakten så de släpper ut lite grann. Den här lilla flärpen på kammaxeln slungas ut när motorn går igång så då blir de ingen kompsänkning. På min MTD B/155 har den fastnat/kärvar i uteläge så startmotorn håller på o storkna när den ska gå runt. Man kan kolla detta lätt genom att lyfta av ventilkåpan och sakta dra runt motorn med handkraft utan t stift. Är ventilspelet rätt ställt ( absolut inte för stort) så kan man se att ventilskaftet liksom trycks ner en liten liten bit precis innan ÖD vid komptakten.
Det beror ju på att större cylindrar bygger upp så hög kompression att det annars är väldigt tungt att få runt dom, så antingen för att avlasta startmotorn, eller om man har manuell start (drag/kick) så kan man ha denna konstruktion.
/K
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Sen 1961 har Briggs haft dekompressionfunktion: Easey Spin.
Den kan lägga av på OHV-motorer.
Annars kan det vara flottörventilen som läcker så att bensin läcker in i vevhuset och skapar så kallad 'hydrolock'. Cylindern fylls av olje/bensin-blandning och komressionen blir oädlig.
Den kan lägga av på OHV-motorer.
Annars kan det vara flottörventilen som läcker så att bensin läcker in i vevhuset och skapar så kallad 'hydrolock'. Cylindern fylls av olje/bensin-blandning och komressionen blir oädlig.
Bygger på: en Briggs med OHV som gick sakta. Kollade batteri, kopplade startkablar direkt från batteri till startmotor för att utesluta dålig jord eller dålig kabel. Samma problem, motor gick runt sakta. Trodde startmotorn var problem. Åkte förbi en serviceverkstad som sa att startmotorerna sällan är trasiga utan en dekompventil. Åkte hem skruvade bort ventilkåpan, bort med tändstift och snurrade några varv så både insug och utsugsventilen rörde sig. Var nära ge upp och planera gör att köra hela åkgräsklipparen till en reperationsverkstad. Men en gubbe som jag beskrev felet för sa åt mig att oljan är problemet. Den blir för tjock vid kallare väder och då går inte motorn runt så snabbt som sig bör. Satte en kupéfläkt 0,5m från motorn, täckte över med en presenning och ett par bockar så det blev ett tält runt som höll kvar värmen. Efter 1,5h så var hela motorn varm och jag provstartade och motorn gick igång utan problem. Startmotorn kunde nu dra runt motorn i det varvtal som krävdes. Tack till gubben!! Sparade en massa pengar. Så tips om problemet är vid kallare väder; kolla vilken olja du har i. Viskositeten ändras och kan ställa till dessa bekymmer som jag hade.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Briggs & Stratton motor
Trädgårdsmaskiner -
Ventilspel Briggs & Stratton 13hk 28m707
Trädgårdsmaskiner -
Hur monterar jag fjädrarna till varvtalsregulatorn på briggs o stratton modell 10S902 GRÄSKLIPPARE
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Briggs & Stratton-förgasare till en jordfräs.
Trädgårdsmaskiner -
Briggs & Stratton motor (trädgårdstraktor) går ojämt när klippaggregatet går igång.
Trädgårdsmaskiner