Har du verkligen fått tillåtelse att flytta elementet? Det är normalt sätt föreningen som ansvarar för värmesystemet.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Håller dock med TS om att just avstängning är en kunskap man absolut bör besitta inom föreningen.
Att vänta kanske 2-3 timmar på en jourfirma är inget vidare alternativ om det sprutar vatten fritt på något olämpligt ställe.
Det är ju inte obegränsat med vatten i ett värmesystem…

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sprutar vatten? Det är väl bara att stänga av cirkulationspumpen så sprutar det inte.

Sprutar istället tappvattnet så vet ju alla var vattenmätarplatsen är. Finns två kranar att dra av så är huset vattenlöst. Sen får man kanske stänga av varmvattencirkulationen.
Jo lustig tråd det här....

De BRF jag känner till har det mesta i låsta utrymmen (tekniknyckel krävs), sen i källargångarna brukar det vara ett myller med rör och ventiler.

Sen att ge sig på ett värmesystem i Januari kräver noggrann planering och kompetenta rörmokare.

• Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo lustig tråd det här....

De BRF jag känner till har det mesta i låsta utrymmen (tekniknyckel krävs), sen i källargångarna brukar det vara ett myller med rör och ventiler.

Sen att ge sig på ett värmesystem i Januari kräver noggrann planering och kompetenta rörmokare.
I en mindre förening som så klart inte har anställda vaktmästare är det mindre komplext. Husen är också mindre komplexa. Nån i styrelsen och kanske någon övrig utsedd har nyckel för att komma in i undercentralen. Men att förvänta sig att det finns en teknisk expert i styrelsen som kan serva en som bostadsrättshavare med kort varsel i samband med jul- och nyårshelgen kan man nog glömma i de sammanhangen. Var vattenmätarplatsen är till fastigheten måste man ju känna till i Stockholm stad som styrelse eftersom man måste läsa av vattenmätaren regelbundet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I en mindre förening som så klart inte har anställda vaktmästare är det mindre komplext. Husen är också mindre komplexa. Nån i styrelsen och kanske någon övrig utsedd har nyckel för att komma in i undercentralen. Men att förvänta sig att det finns en teknisk expert i styrelsen som kan serva en som bostadsrättshavare med kort varsel i samband med jul- och nyårshelgen kan man nog glömma i de sammanhangen.
Jo men med stor sannolikhet kräver arbetet att man stoppar uppvärmningen och släpper trycket och eventuellt tappar ner systemet x mVp.

Sedan ska då elementet tas bort samt säkert pluggas eller flyttas.

Inget en vaktmästare gör utan det ska vara en riktig rörmokare med kunskap.

Sen ska då systemet återfyllas samt trycksättas och det ÄR Januari just nu.

Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men med stor sannolikhet kräver arbetet att man stoppar uppvärmningen och släpper trycket och eventuellt tappar ner systemet x mVp.

Sedan ska då elementet tas bort samt säkert pluggas.

Inget en vaktmästare gör utan det ska vara en riktig rörmokare med kunskap.

Sen ska då systemet återfyllas samt trycksättas och det ÄR Januari just nu.
Som vi redan är flera som har skrivit...

Enklast är väl att rörmokaren och bostadsrättshavaren:

1. Meddelar alla grannar två veckor i förväg om störningen. Fixa tillgång till undercentralen där cirkulationspumpen sitter.

2. Stäng av cirkulationspumpen.

3. Frys ledningen vid radiatorn.

4. Ta bort radiatorn och plugga rören.

5. Slå på cirkulationspumpen.

Som vi redan är flera som har skrivit...

Enklast är väl att rörmokaren och bostadsrättshavaren:

1. Meddelar alla grannar två veckor i förväg om störningen. Fixa tillgång till undercentralen där cirkulationspumpen sitter.

2. Stäng av cirkulationspumpen.

3. Frys ledningen vid radiatorn.

4. Ta bort radiatorn och plugga rören.

5. Slå på cirkulationspumpen.
Jovisst och en anlitad rörmokare ser till att det blir riktigt gjort och en tydlig tidplan för jobbet.

Sen kan det ju vara så att en kompetent rörmokare ser risker med att utföra ett sådant här jobb i Januari.

J.Bugger J.Bugger skrev:
God kväll,

Jag ska renovera mitt kök i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm kommande veckor och har nu påbörjat delar av rivningen. Dock ska ett element bort, då det krockar med där de befintliga stommarna ska placeras. Stammen till elementet går även utanpå väggen, vilket betyder att den också kommer att störa stommarna. Nu till problemet...

Jag har kontaktat styrelsen för att få tillåtelse att stänga av vattnet, vilket jag har fått. Dock har de ingen aning om var ventilen för min lägenhet eller specifikt för just den stammen ligger. Dem tror att man kan följa stammen ser ner till en källarlokal, men där finns ingen ventil. Man misstänker även att centralen delas med resterande fastigheter i föreningen (fyra bostadshus!). Jag har frågat efter eventuella ritningar, men de finns inte. Jag har också frågat om någon granne tidigare gjort något liknande, men den specifika rörmokaren som jobbade med stammen för flera år sedan är inte längre ett säkert alternativ. Fastighetsskötaren har heller ingen aning.

Personligen tycker jag att detta är väldigt oansvarigt och kanske till och med snudd på olagligt (?). Vad händer vid olycka? Det är trots allt 100 år gamla stammar, så en olycka som bara väntar på att hända egentligen.

Nu står min renovering stilla, vilket jag inte hade haft ett problem med om det fanns en bra ursäkt. Men att skylla på att man inte vet var man stänger av vattnet är svårare att svälja.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta för att kunna komma vidare?
100 år gamla stammar då är ju tid snart att bytta eller renovera stammarna konstig styrlse som inte har koll på sånt kan man ju tycka

M mawno skrev:
Har du verkligen fått tillåtelse att flytta elementet? Det är normalt sätt föreningen som ansvarar för värmesystemet.
vart står det att det skulle flyttas

M maria01 skrev:
100 år gamla stammar då är ju tid snart att bytta eller renovera stammarna konstig styrlse som inte har koll på sånt kan man ju tycka
Värmestammar har i praktien obegränsad livslängd och är inget man normalt byter annat än vid specifika problem.
I många äldre bostäder är dessutom de gamla radiatorerna en del av helhetsintrycket och är inte heller något man byter utan snarare är rädd om.

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
100 år gamla radiatorkretsar är imponerande. Jag tror det är betydligt vanligare att de är bytta eller installerade senare i gamla sekelskifteshus. T ex i huset jag bor i var det vedeldning när husen byggdes på 1910-talet. Det mesta i radiatorsammanhang tycks vara från 70-90-tal. Bytt i omgångar och uppgraderat.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
100 år gamla radiatorkretsar är imponerande. Jag tror det är betydligt vanligare att de är bytta eller installerade senare i gamla sekelskifteshus. T ex i huset jag bor i var det vedeldning när husen byggdes på 1910-talet. Det mesta i radiatorsammanhang tycks vara från 70-90-tal. Bytt i omgångar och uppgraderat.
Mina elementrör är från 1930 och rejäla dimensioner inkl element. Inga problem mer än att man får anlita en riktig rörmokare om man ska göra något så blir det rätt. Sen att stoppa pumpen och avluftandets ädla konst kan jag själv.

Ja, det beror ju på om det var centralvärme från början eller inte. Men gjutjärnsradiatorer på fötter finns kvar i många innerstadslägenheter som byggdes med centralvärme. (De flesta äldre enklare hus hade dock inte centralvärme så tidigt)
Hemma (villa) är systemet från 1914 och jag har lagt en del energi på att återställa och komplettera med tidstypiska radiatorer.
I källaren blev det dock nya stammar för att kunna montera nya ventiler.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
J.Bugger J.Bugger skrev:
God kväll,

Jag ska renovera mitt kök i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm kommande veckor och har nu påbörjat delar av rivningen. Dock ska ett element bort, då det krockar med där de befintliga stommarna ska placeras. Stammen till elementet går även utanpå väggen, vilket betyder att den också kommer att störa stommarna. Nu till problemet...

Jag har kontaktat styrelsen för att få tillåtelse att stänga av vattnet, vilket jag har fått. Dock har de ingen aning om var ventilen för min lägenhet eller specifikt för just den stammen ligger. Dem tror att man kan följa stammen ser ner till en källarlokal, men där finns ingen ventil. Man misstänker även att centralen delas med resterande fastigheter i föreningen (fyra bostadshus!). Jag har frågat efter eventuella ritningar, men de finns inte. Jag har också frågat om någon granne tidigare gjort något liknande, men den specifika rörmokaren som jobbade med stammen för flera år sedan är inte längre ett säkert alternativ. Fastighetsskötaren har heller ingen aning.

Personligen tycker jag att detta är väldigt oansvarigt och kanske till och med snudd på olagligt (?). Vad händer vid olycka? Det är trots allt 100 år gamla stammar, så en olycka som bara väntar på att hända egentligen.

Nu står min renovering stilla, vilket jag inte hade haft ett problem med om det fanns en bra ursäkt. Men att skylla på att man inte vet var man stänger av vattnet är svårare att svälja.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta för att kunna komma vidare?
Olagligt är de inte
Oansvarigt kanske kanske inte. Föreningen har väl bytt folk och så vidare.

De är väl bara att leta reda på ventilerna. Finns det så går det att hitta dem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.