God kväll,

Jag ska renovera mitt kök i en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm kommande veckor och har nu påbörjat delar av rivningen. Dock ska ett element bort, då det krockar med där de befintliga stommarna ska placeras. Stammen till elementet går även utanpå väggen, vilket betyder att den också kommer att störa stommarna. Nu till problemet...

Jag har kontaktat styrelsen för att få tillåtelse att stänga av vattnet, vilket jag har fått. Dock har de ingen aning om var ventilen för min lägenhet eller specifikt för just den stammen ligger. Dem tror att man kan följa stammen ser ner till en källarlokal, men där finns ingen ventil. Man misstänker även att centralen delas med resterande fastigheter i föreningen (fyra bostadshus!). Jag har frågat efter eventuella ritningar, men de finns inte. Jag har också frågat om någon granne tidigare gjort något liknande, men den specifika rörmokaren som jobbade med stammen för flera år sedan är inte längre ett säkert alternativ. Fastighetsskötaren har heller ingen aning.

Personligen tycker jag att detta är väldigt oansvarigt och kanske till och med snudd på olagligt (?). Vad händer vid olycka? Det är trots allt 100 år gamla stammar, så en olycka som bara väntar på att hända egentligen.

Nu står min renovering stilla, vilket jag inte hade haft ett problem med om det fanns en bra ursäkt. Men att skylla på att man inte vet var man stänger av vattnet är svårare att svälja.

Vad rekommenderar ni för lösning på detta för att kunna komma vidare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Varför behöver du stänga av (tapp-)vattnet för att ta bort ett element?

Men en rekommendation till styrelsen är att snarast ta reda på och utbilda ett antal personer, t.ex. styrelsen, med exakt hur och var vattnet stängs av. Blir j-vligt jobbigt om det börjar spruta vatten någonstans och ingen vet hur man stänger av (har hänt i "min" BRF, och säkert många andra).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Blir j-vligt jobbigt om det börjar spruta vatten någonstans och ingen vet hur man stänger av (har hänt i "min" BRF, och säkert många andra).
I min brors lägenhet hade de inga ventiler i lägenheterna och det enda som fanns utanför var för att stänga av vattnet till samtliga lägenheter. Sånt är riktigt jobbigt så han installerade en ventil på inkommande i samband med läckan (under julafton - ingen röris som ville ta jour, så tror hela BRF hade avstängt vatten i 2 dagar)

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Rörfirmor har väl (en del i alla fall) utrustning för att frysa ledningar? Oklart om det gäller rörledningar till tapp-vattnet som behöver kapas eller till radiatorer som ska tas bort eller flyttas? Frysmetod kanske inte funkar så bra på rörledningar till radiatorer nu på vintern?

https://vvsrental.se/sv/produkttyp/blockering-frysmaskiner

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju som detta gäller värmeledningen. Det brukar vara väldigt begränsat med avstägningar för värmeledningar. Man får tappa ur vatten ur hela systemet tills det når under den nivå där din ledning finns. Det bör finnas avstängningar iallafall per hus. Du behöver gå in i de flesta av föreningens lägenheter sedan för att lufta element när man åter fyller på systemet.

Det är tänkbart att en rörfirma kan lösa detta genom att frysa ledningen.

Man skall vara väldigt sparsam med avtappning. Varje avtappning och ny påfyllning av syrerikt vatten förkortar livslängden av systemet med flera år.

Det är vanligt att föreningen inte tillåter ingrepp i värmeledningar just av den orsaken, så du kanske skall vara glad om styrelsen är okunnig.

• Gilla
Förvaltare och 4 till
  • Laddar…
Får du flytta elementet? I min gamla BRF så var det många ärenden där boende trott de fick ta bort element och sätta in handdukstorkar, men eftersom uppvärmningen var föreningens ansvar blev det komplicerat när boende bytt ut föreningens utrustning, flyttat och sedan hade nästa boende något problem med värmen.

Har du säkerställt det innan så inte det blir en otrevlig överraskning sen?

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
C
K krambriw skrev:
Frysmetod kanske inte funkar så bra på rörledningar till radiatorer nu på vintern?
Vi "tvingade" en röris att hyra en frysmaskin när vi skulle byta radiatorer i en lokal på BV.
Han var skeptisk innan, men blev väldigt imponerad över hur bra det funkade.
Rimligtvis stänger man av cirkulationen i god tid innan om värmen är i drift.

Annars sitter det alltid en strypventil för injustering på varje avstick från huvudstammen, och ofta(st?) en tillhörande avstängningsventil på returen. Gäller bara att notera inställningen och återställa till exakt samma.

Claes Sörmland
Normalt gör man underhåll på radiatorslingan utanför eldningssäsongen och då stänger man av cirkulationspumpen och tappar ur. Gäller det en enklare sak som byte vid enstaka radiator så kan man frysa ledningen lokalt. Bara att stänga av cirkulationspumpen och frysa. Standardförfarande men illa val tid att göra detta nu mitt i vintern.

Att styrelsen ska vara någon sort tekniska experter på VVS kan du glömma. Särskilt i Stockholms innerstad p g a demografin, det här är folk som aktivt har valt bort att sköta ett hus. D v s du får ta in en rörmokare som har kunskapen. De löser dessa problem väldigt pragmatiskt och snabbt.

Hälsningar från en annan BRF i innerstan med gamla sekelskifteshus.

Redigerat:
  • Gilla
Purre och 6 till
  • Laddar…
Inget konstig med detta. Om något händer så får man stänga av värmen för (troligtvis samtliga lägenheter ovanpå varandra. Kanske hela huset ) tills läckaget är fixat. I övrigt så brukar man inte göra ändringar på rördragning till värmen.

Är styrelsen helt med på vad du försöker göra?

Jag fick inte flytta på element i BRF.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
D v s du får ta in en rörmokare som har kunskapen. De löser dessa problem väldigt pragmatiskt och snabbt.
Håller dock med TS om att just avstängning är en kunskap man absolut bör besitta inom föreningen.
Att vänta kanske 2-3 timmar på en jourfirma är inget vidare alternativ om det sprutar vatten fritt på något olämpligt ställe.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Håller dock med TS om att just avstängning är en kunskap man absolut bör besitta inom föreningen.
Att vänta kanske 2-3 timmar på en jourfirma är inget vidare alternativ om det sprutar vatten fritt på något olämpligt ställe.
Sprutar vatten? Det är väl bara att stänga av cirkulationspumpen så sprutar det inte.

Sprutar istället tappvattnet så vet ju alla var vattenmätarplatsen är. Finns två kranar att dra av så är huset vattenlöst. Sen får man kanske stänga av varmvattencirkulationen.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars sitter det alltid en strypventil för injustering på varje avstick från huvudstammen,
Det anses att så bör det vara. men rätt ofta saknas detta. I föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan saknades de flesta sådana injusterings kranar. Vi hade en värmecentral som försörjde 7 kvarter (800 lgh). Och det fanns ett fåtal kranar. Vid stambytet passade vi på och fixade även detta. För att få bättre värmereglering.

Vid förprojekteringen bedömde VVS konsulten att det skulle behövas max några tiotal reglerventiler, max 250 000 kr. Men mer behövde utredas. Vi bröt ut värmeregleringen ur upphandlingen för att hålla offerteförfrågan enklare, och ville utreda lite mer. I slutänden visade det sig behövas flera hundra reglerventiler till en kostnad av 2,5 milj. Det var den största extra posten vi fick i hela stambytet som totalt, då kostade 75 milj.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sprutar vatten?
Ja, nu tänker jag så klart på tappvatten. Skadar dock inte att ha motsvarande kunskap om värmeanläggningen.
Att t.ex. stänga av cirkulationspumpen är inte så "bara" för någon som är oteknisk.

H hempularen skrev:
Det anses att så bör det vara. men rätt ofta saknas detta.
Någon sorts strypventil för injustering måste väl rimligtvis finnas?
Till och med här i "villan" sitter det ett antal strypventiler där stammarna förgrenar sig.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just tappvatten har ju vanligen fler ventiler. Vare sig det rör sig om ballofixer i lägenheterna eller kranar på stammarna.

Sen finns ju ett problem med kranar, används det inte tenderar de att becka igen. Så installerar man en massa kranar är det ju bra om man motionerar dem ett par gånger årligen. Sånt här är knepigt att få till i en BRF. Allt som kräver regelbundna åtgärder är knepigt där.

C cpalm skrev:
Någon sorts strypventil för injustering måste väl rimligtvis finnas?
Till och med här i "villan" sitter det ett antal strypventiler där stammarna förgrenar sig.
Jag fördjupade mig aldrig själv i vilka kranar som fanns. Men jag uppfattade det som att det handlade om typ en reglerventil per byggnad, innan vi uppgraderade. Systemet hade "uppgraderats" ett par år innan, i samband med att vår gamla oljedeldade värmecentral revs och ersattes med fjärrvärme, så sprängdes för nya kulvertar under gatorna. Jag antar att det fanns kranar vid dessa nya stammledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.