Jag har själv jobbat som brevbärare under sommar och vinterlov när jag pluggade, perfekt med träningen eftersom jag delade i höghus. Några julpresenter såg jag dock aldrig att den ordinarie fick mer än en liten godispåse som satt i en brevlåda som han blev glad över.
Men jag är nyfiken på hur ni fått era små gåvor, har de stått och väntat på er vid brevlådan eller?

Har fått tag på nr till vårt postkontor nu så jag ska ringa på måndag, kul om man kan göra ngn glad om brevlådan hamnar rätt...

Min brevbärare kommer inte att få någon julklapp i år...

Provar att lägga in bilder på de lappar Posten respektive TAB har i dagsläget. Postens är tryck 1980 så kanske är det den findus42har erfarenhet av. Den från TAB är betydligt nyare, vet att de haft lite olika modeller. Tittar man noga kan man se att TAB har en gul postbil i layouten, så har det varit några år att man hyr Postens bilar (alla distributionsföretag gör inte detta men TAB är ett företag inom Postens koncern). Hur som helst, kanske mhg_3 få några tips här.

När det gäller ev presenter brukar de ligga inslagna i postlådan, åtminstone för tidningsbud, brevbärare kan nog ibland få direkt i näven om folk är hemma. Obs, det är inte särskilt vanligt, har absolut blivit mer sällan nu men ibland får man andra bevis på uppskattning (har ex fått blomstercheckar, trevligt).

Kjell G

Beklagar skärpan, kameramobil. Borde lära mig scannern lite bättre :blushing:

• post1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • post2.jpg
    Skapa konto
  • tab.jpg
    Skapa konto
Kul att se bilderna...

Är det vanligt att brevbärare lägger ut dessa?

Tveksamt, när jag jobbade på Posten var nog servicenivån väldigt hög, man ville inte gärna stöta sig med kunderna (knappt 10 år sen). Hittade dessa i bilen jag kör på tidningsrundan men de verkar ha legat ett tag. TAB-blanketten åker fram ofta däremot, mest vintertid eller när lådan är blockerad. Försöker ha tolerans men vill inte kliva ur för många gånger på turen.

Tycker det är bra när nybyggare gör som mgh_3, man kollar upp vad som är lämplig höjd mm. En del olämpligt placerade lådor, bakom murar, häckar o liknande finns här o var men på det hela taget så är ofta själva placeringen OK.

Kjell G

OK Kjell, nu måste jag bara fråga... Jag vill veta om det är mig eller brevbäraren det är fel på. :)

Om du var tvungen att göra en väldigt tvär sväng med bilen efter att ha delat ut posten i lådan, p.g.a. att det var en plogkant några meter framför bilen skulle du då hellre köra förbi än dela ut?

Det var alltså inga problem att ta sig fram till lådan med bil. Men under en vecka i vintras krävdes ett ordentligt rattutslag efter själva utdelningen. Är det ett giltigt skäl för att hoppa över den lådan?

Jag fick ju ställa mig och hacka upp en rejäl bit i vintras så problemet försvann ju (efter en inte helt obetydlig arbetsinsats). Men samtidigt tyckte jag att brevbäraren antog någon slags "prinsessan-på-ärten"-mentalitet.

Till saken hör att jag självklart anser att man skall underlätta så mycket som möjligt. Det skottas alltså ganska omgående i normala fall. Men i vintras var ju läget lite annorlunda. Det var mycket snö och vid det aktuella tillfället var det töväder när plogbilen kom (mitt i natten) och sedan frös det till, så att det var ren is på morgonkvisten.

Lägg upp en bild så kanske det går att svara. Det kan ju vara massor som man inte tänker på när det bara gäller ens egen låda.

Är till exempel hjulen halvvägs ner i ett dike när det går att nå lådan. I så fall så kan det kanske gå att få rull på bilen rakt fram, men inte med skarpt rattutslag. Den som stått ett par timmar i 17 minusgrader och väntat på hjälp en gång försätter sig inte gärna i den situationen när det går att undvika.

VH/Findus

Hemmakatten
mhg_3 skrev:
JNågra julpresenter såg jag dock aldrig att den ordinarie fick mer än en liten godispåse som satt i en brevlåda som han blev glad över.
Men jag är nyfiken på hur ni fått era små gåvor, har de stått och väntat på er vid brevlådan eller?
Jag har (tjänste)mobilnumret till brevbäraren och ringer honom o frågar om det är han som kör idag och säger att jag har en julklapp som ett litet tack för vår uppskattning av hans arbete. (I vintras var det tufft väder o mkt snö o det var inte alltid vi hann snöröja.)

Samma sak med sopkillarna. Jag har deras (tjänste)mobilnummer. De är jättegulliga och kör in till huset och tömmer soptunnan. Underbart skönt att slippa antingen släpa soptunnan ut till vägen eller gå hela vägen, 250m, med soppåsen som man oftast inte vill ha i bilen. Det har hänt några gånger i vintras att de inte kunde köra in pga snö eller modd men då har de oftast ringt innan.

Jobbar som fastighetsförvaltare och stup i kvarten klistrar sopgubbarna lappar på tunnor där hyresgäster ej sorterat. Bara att kavla upp ärmarna och börja sortera för att undvika straffavgifter.

eviljava skrev:
OK Kjell, nu måste jag bara fråga... Jag vill veta om det är mig eller brevbäraren det är fel på. :)

Om du var tvungen att göra en väldigt tvär sväng med bilen efter att ha delat ut posten i lådan, p.g.a. att det var en plogkant några meter framför bilen skulle du då hellre köra förbi än dela ut?

Det var alltså inga problem att ta sig fram till lådan med bil. Men under en vecka i vintras krävdes ett ordentligt rattutslag efter själva utdelningen. Är det ett giltigt skäl för att hoppa över den lådan?

Jag fick ju ställa mig och hacka upp en rejäl bit i vintras så problemet försvann ju (efter en inte helt obetydlig arbetsinsats). Men samtidigt tyckte jag att brevbäraren antog någon slags "prinsessan-på-ärten"-mentalitet.

Till saken hör att jag självklart anser att man skall underlätta så mycket som möjligt. Det skottas alltså ganska omgående i normala fall. Men i vintras var ju läget lite annorlunda. Det var mycket snö och vid det aktuella tillfället var det töväder när plogbilen kom (mitt i natten) och sedan frös det till, så att det var ren is på morgonkvisten.
Behöver inte vara fel åt något håll :)

Egentligen svårt att svara på utan ha suttit i bilen själv. Eftersom han har högerstyrd så kan du inte "kopiera" hans körning heller. Det var ganska vanligt i vintras att det gick att precis nå lådan och sedan backa ut - det är iaf bättre än att inte komma in alls. Om sedan husägaren gör en röjning någon/några dagar senare så skulle jag nog för egen del inte göra nåt utan avvakta och ha det lite obekvämt till dess (vinkla in, backa, ev kliva ur bilen). Sen kan jag ju tycka att det borde vara nån kommunikation, muntligt eller skriftligt. Det går så mycket lättare då. Det händer att jag tar svängen förbi på em/kväll och förklarar läget och får nästan alltid positivt gensvar.

I vintras hade jag en kund som var helt ny i området, hade morgontidning men tog inte ett enda tag under hela vintern. La i flera lappar, inget hände. Av mig fick han till slut inget, vet inte hur posten gjorde, men så fort det töat tillräckligt och gick att köra in började jag leverera. Det gick flera veckor! men ingen reklamation, undrar vilken behållning man har av sin tidning då?

Kjell G

findus42 skrev:
Lägg upp en bild så kanske det går att svara. Det kan ju vara massor som man inte tänker på när det bara gäller ens egen låda.

Är till exempel hjulen halvvägs ner i ett dike när det går att nå lådan. I så fall så kan det kanske gå att få rull på bilen rakt fram, men inte med skarpt rattutslag. Den som stått ett par timmar i 17 minusgrader och väntat på hjälp en gång försätter sig inte gärna i den situationen när det går att undvika.

VH/Findus
Inga bra bilder tillgängliga, men det finns inga diken. Det är en "vanlig" villagata och gräsmattan ligger direkt i anslutning till vägen. Alltså inget att köra fast i.

Efter förklaringen från Kjell (tack förresten...) så känner jag att jag kanske inte var ute och cyklade ändå. Det gick ju att ta sig fram med bilen och hade han haft kritik mot plogkanten hade han ju kunnat lämna en lapp eller ringt på dörren. Nu fick jag ju gissa mig fram, även om det kanske inte krävdes någon Sherlock Holmes för att förstå vad han retade sig på.

Skit samma... händer samma sak i vinter skall jag ta ledigt en dag och vänta på honom, så att vi kan kommunicera lite grand. ;)

d^_^b

Mer kommunikation åt folket rekommenderas! Bara han/hon inte sover på sin post, då får du reklamera!

Kjell G

Pratade idag med vår brevbärare och vi kom tillsammans fram till ett förslag på placering, nu ska vi bara höra med grannen att det är ok att sätta den precis bredvid deras :)
Köpte en veckobrevlåda idag också, det trista var att alla har så små fack :( brevbäraren föreslog stort fack så han även kan leverera större brev etc men det går vi vet på. Vill ha en låsbar då jag har vänner som blivit av med id-handlingar etc från brevlådan.

Tack för era synpunkter!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.