Dags att inflrskaffa brevlåda till vårt nya hus, huset ligger på en skafttomt och uppfarten är 4 m bred, det naturliga blir då att sätta upp brevlådan så lånt ut i ena kanten som möjligt så att vi inte kör på den när vi backar ut från uppfarten. Så till frågan... Finns det någon på posten/kommunen eller annan som har synpunkter på vart brevlådan sätts upp? Tilläggas kan att vi kommer flytta till ett område där brevbäraren troligtvis tar bilen för utdelningen och inte cykel eller träningsskor :)

Brevlådans placering är en arbetsmiljöfråga för den som delar ut. Tänk inte i första hand på dina egna rättigheter. Tänk på hur du kan underlätta för de som har som jobb att i alla väder leta upp din låda och få i posten/tidningen.

Även om det finns normer så är det svårt, för att inte säga omöjligt, att få en motsträvig villaägare att rätta till placeringen. Det är nämligen inte utdelningsföretaget som i första hand drabbas, utan brevbäraren/tidningsbudet. Knegaren i fråga skall lägga en trevligt utformad lapp med en amerikanskt leende seriefigur som talar om hur fantastiskt tacksam han blir om du ändrar lite så att han kan göra sitt jobb på ett anständigt sätt. Efter att villaägaren har ignorerat dessa lappar i månader kan han göra en formell anmälan och i sista hand kan det bli tvunget att hämta posten på något kontor. I inget fall kan någon tvingas flytta sin låda.

VH/Findus

findus42 skrev:
Knegaren i fråga skall lägga en trevligt utformad lapp med en amerikanskt leende seriefigur som talar om hur fantastiskt tacksam han blir om du ändrar lite så att han kan göra sitt jobb på ett anständigt sätt. Efter att villaägaren har ignorerat dessa lappar i månader kan han göra en formell anmälan och i sista hand kan det bli tvunget att hämta posten på något kontor. I inget fall kan någon tvingas flytta sin låda.
Ja, eller så kan brevbäraren välja att göra som hos mig: Kör förbi brevlådan utan att dela ut post ö.h.t

Ibland när plogbilen har kört upp en hög plogvall och jag inte hinner skotta upp ca 5 meter både före och efter lådan blir det helt enkelt ingen post. Brevbäraren kommer självklart ända fram till lådan med bilen, men måste han lägga i backen för att ta sig därifrån struntar han i att dela ut post.

Jag har aldrig fått någon trevlig lapp med en glad seriefigur, bara en sur brevbärare som gasar förbi mitt hus.

Haha tack :)

Ja jag vill gärna göra detta så rätt som möjligt nu, vi bryr oss inte om vart den sitter så länge vi kan ta oss ut från tomten med bil, det kommer ändå vara 70 meters promenad till brevlådan vart vi än ställer den. Så frågan är kan man få någon att komma ut och ge förslag på placering? Vill inte sätta upp ngn låda för att sedan få den här trevliga lappen i lådan och göra om allt igen...
Kan absolut tänka mig att sätta den direkt bredvid någon av grannarnas för att underlätta men då hamnar vi utanför vår tomt... Går säkert grannen med på iofs men jag vet ändå inte om det är ok. Ska kanske ringa posten och fråga? Men jag har ringt så många samtal idag till otrevliga kundtjänster så jag vet inte om jag pallar bli utskrattad för att jag frågar... gissar att de flesta bara sätter upp?!

Jag ringde till posten och blev hänvisad till det lokala utdelningskontoret och till sist till brevbäraren som hade distriktet. I mitt fall slutade det med att brevlådan sitter bredvid grannarnas ungefär 300 meter från vår fastighet så jag investerade i en cykel för att hämta posten med.

L. Mäkinen skrev:
Jag ringde till posten och blev hänvisad till det lokala utdelningskontoret och till sist till brevbäraren som hade distriktet. I mitt fall slutade det med att brevlådan sitter bredvid grannarnas ungefär 300 meter från vår fastighet så jag investerade i en cykel för att hämta posten med.

Oerhört tillmötesgående på min ära. På min runda hade nog du fått chokladen till jul d^_^b

Tack findus42 för kloka ord. Delar dina åsikter, som brevbärare/tidningsbud har man nästan obefintlig uppbackning från arbetsgivaren, tyvärr.

Och till mhg_3, skaffa gärna en enkel, rymlig låda där locket fälls uppåt alt. veckolåda. Snälla, undvik den amerikanska varianten :(
Om du sen undviker att ställa bilen, cykeln, soptunnan mm framför lådan så kommer du att ha chokladen som i en liten ask d^_^b

Kjell G

@L. Mäkinen - toppen, jag ska göra detsamma och se om det finns någon ordinarie personal där nu sommartid som kan hjälpa mig!

@Kjell_G den amerikanska varianten är inte ett alternativ, lovar, en veckolåda är vad vi vill ha så att all post går ner ordentligt. Låter som du är brevbärare själv så jag passar på att fråga vidare om en brevbärare vill ha en inåtgående lucka eller utåtgående? Gissar på inåtgående men utåt borde vara mer säkert för vatten och vind antar jag.

Tackelitack!

eviljava skrev:
Ja, eller så kan brevbäraren välja att göra som hos mig: Kör förbi brevlådan utan att dela ut post ö.h.t
.
Det är rätt vanligt att brevbärare/tidningsbud blir behandlade som tjänstefolk. Att brevlådor sitter gömda i häckar och bakom grindstolpar, och att det alltid varit så (innan häcken växte upp), och att den förra brevbäraren inte klagade (oftast ren lögn). Jag säger inte att det är så för er... men tänk efter om det ligger en historia bakom det hela. Kanske förra ägaren sköt på tidningsbudet med slangbåge.

Är det inte uppenbart varför brevbäraren åker förbi... skriv och klaga. Ring inte. Brev diarieförs och måste leda till åtgärd. Troligen så är det något som ger brevbäraren rätt att åka förbi. I så fall blir nog åtgärden att en sådan där lapp med leende seriefigur dyker upp i er låda. Har han inget giltigt skäl så blir han antagligen ännu surare. Bäst förstås att personligen gå ut och prata med honom/henne på ett trevligt sätt och fråga vad som kan göras för att underlätta utdelningen.

Och JA.....
Jag har i min ungdom jobbat som brevbärare några år. Samt eftersom jag hatar att träna så tar jag jobb som tidningsbud någon månad då och då så att jag kommer i form. Väldans effektivt. Konstigt att 7 kilometer löpning känns som tortyr men 80 trappuppgångar på natten går som en dans.

VH/Findus

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
findus42 skrev:
Troligen så är det något som ger brevbäraren rätt att åka förbi. I så fall blir nog åtgärden att en sådan där lapp med leende seriefigur dyker upp i er låda.
Eftersom jag vet vad problemet beror på skulle det faktiskt vara ganska kul att se en sådan lapp:

"Hej kära brevlådeägare, Eftersom jag inte vill röra ratten mer än nödvändigt skulle jag vilja be dig att hacka bort de plogkanter av is som bildas vid sidan av den kommunala vägen när plogbilen varit här. Jag vet att du hackat upp framför din egen brevlåda och att det inte föreligger några uppenbara hinder att lägga ner post i din brevlåda. Men eftersom jag som sagt inte vill svänga i onödan vill jag att du hackar upp även 10 meter efter brevlådan, annars blir det tyvärr ingen post för dig i vinter"

:D

Du har nog helt rätt i det du skriver. Den tidigare ägaren kan mycket väl ha slarvat med skottning och liknande? Det kan även bero på att andra hushåll längs rutten slarvar och då kanske brevbäraren inte är på sitt bästa humör när han kommer till mig. Trots den vetskapen blir jag lika irriterad varje gång det händer.

Men nu är det sommar och posten lämnas i brevlådan dagligen. d^_^b

Hemmakatten
Vi flyttade från förort till landet till en nyavstyckad tomt Vi satte helt enkelt bara upp vår låda vid vår infart i rätt höjd och så att brevbäraren lätt kunde stoppa i posten. Vi hade inte en tanke på att brevlådan inte skulle sitta där vi satte den.Vår infart är 250m.

Vad vi inte visste var att på landet ska brevlådorna sitta vid ett stoppställe (heter så) och vår brevlåda egentligen borde sitta 100 m bort tillsammans med några andra brevlådor. Efter några månader la brevbäraren en lapp i lådan och jag ringde upp honom och fick reda på dessa regler. Pratade med postmästaren o menade att det är trafikfarligt att gå dessa 100 m på vintern eftersom sikten är skymd och en bil kommer att se en gående bara 10m innan. Fick även reda på att det stoppställe där de ville ha min brevlåda var felplacerat och för lågt.

Det hela löste sig genom att jag struntade i det hela och lät tiden gå. Till jul fick Tage (brevbäraren) en fin flaska och på den vägen är det. Tage kör ibland t.o.m. in till huset med paket istället för att lägga en lapp i lådan om att paket kan hämtas ut på posten. Mycket glad o tacksam för att kunna ha brevlådan så att vi slipper gå på länsvägen där folk kör som dårar även vintertid. De flesta problem går att lösa med lite smidighet. :)

PS. Ett tips. Om ni tänker ge nån hantverkare, brevbärare eller sopgubbe nån julklapp så ge inte glögg. Jag råkade nämligen överhöra en lunchkonversation mellan två killar, där den ena skämtsamt sa att nu får man skynda sig att dricka upp förra årets julpresentglögg eftersom det snart är dags för jul igen.

Redigerat:
Du kan välja, klart att inåtgående är bekvämast men jag har utvecklat tekniken och behöver inte stanna för utåtgående när tidningen ska i (oftast inte iaf). Sen vet jag egentligen inte om det läcker in i lådorna med inåtgående, men kan känna ibland att tidningen nog suger åt sig några droppar när man klämmer in den. Dock ingen som hört av sig och inget kollegorna snackar om heller.

hemmakatten; tror också att det går att utöva nåt slags sunt förnuft och komma överens, dialog är viktigt.
Och nåt som kluckar vore inte fel, det har tyvärr inte hänt än :)

Kjell G

Jag smackade upp min brevlåda där det kändes rätt, dvs så nära som möjligt.:D

Fast jag satte den i bra höjd och ganska nära vägkanten men ändå tillräckligt långt ut för att plogbilen inte skulle fimpa den, har stått i ett år nu och ingen har klagat iaf. :)

Kjell :)
Om du kör tidningar nu så har du säkert en sådan där insmickrande lapp med leende seriefigur på. Lägg upp en bild så att eviljava får se en utan att behöva provocera sin säkert redan lessa brev/tidningsutbärare. Är det brev du kör så vet jag att det finns motsvarande lappar med posthorn på.

1987 fick jag en kasse med sex öl och en pava vodka till jul. Det var från skumma öststatare som satt och läste kilovis med tidningar i en lägenhet. Jag brukade ringa på så kom en grå gubbe i kalsingar och tog emot bunten istället för att jag skulle behöva stå och mata ner allt i brevlådan. Bestickning kallas det visst... men är preskriberat vid det här laget.

VH/Findus

d^_^b

ska leta fram en dylik :)

Kjell G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.