Vi har tagit ner all tapet i ett av våra sovrum och jag har bredspacklat väggarna. Nu har jag aldrig gjort detta tidigare så frågan är: hur perfekt behöver spacklingen vara? I naturligt släpljus så ser väggarna nu, mer eller mindre, helt släta ut. Om jag sveper handen över väggen så känns det också slätt. Det finns några ställen jag behöver slipa till för att få det riktigt bra.

Men. Om jag ställer arbetslampan så nära väggen jag kan - ja då ser jag ju att det finns potential att bättre på lite här och där.

När ska jag vara nöjd egentligen? Ska det vara pulverlackering-slätt eller kan jag vara nöjd om det ser bra ut i normalt ljus? Jag kommer ju inte stå med arbetslampan mot väggen i framtiden, tänker jag. Vi ska måla väggarna nu och utifrån vad jag läst så kan detta framhäva eventuellt fel. Men hur mycket då egentligen? Jag hittar inte heller någon riktigt bra film eller något bildspel där man kan se vilken nivå som är "good enough".

Tacksam för input på ämnet!

Kan man känna det brukar det även synas när det är klart.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Slipningen kommer inte att se bättre ut efter målning. Hur bra det måste bli är helt upp till dig. På beskrivningen låter det definitivt som något jag skulle varit tillräckligt nöjd med.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Måla med nån färg som grund så ser du hur det ser ut. Kolla i vanligt ljus om det ser bra ut. Är det något ställe som ser sämre ut är det bara att spackla och måla den delen igen.

Lycka till.

• Gilla
Mr.Hammer och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Jag blir alltid förvånad över hur tydligt minsta ojämnhet syns. Men, även när jag tittar på jobb någon professionell har gjort är det aldrig helt utan. Du får bestämma dig för hur perfekt du vill ha det, efter ett tag brukar jag inte se det längre.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
M Morwen skrev:
Vi har tagit ner all tapet i ett av våra sovrum och jag har bredspacklat väggarna. Nu har jag aldrig gjort detta tidigare så frågan är: hur perfekt behöver spacklingen vara? I naturligt släpljus så ser väggarna nu, mer eller mindre, helt släta ut. Om jag sveper handen över väggen så känns det också slätt. Det finns några ställen jag behöver slipa till för att få det riktigt bra.

Men. Om jag ställer arbetslampan så nära väggen jag kan - ja då ser jag ju att det finns potential att bättre på lite här och där.

När ska jag vara nöjd egentligen? Ska det vara pulverlackering-slätt eller kan jag vara nöjd om det ser bra ut i normalt ljus? Jag kommer ju inte stå med arbetslampan mot väggen i framtiden, tänker jag. Vi ska måla väggarna nu och utifrån vad jag läst så kan detta framhäva eventuellt fel. Men hur mycket då egentligen? Jag hittar inte heller någon riktigt bra film eller något bildspel där man kan se vilken nivå som är "good enough".

Lägg på tunt och slipa noga. För en amatör brukar det bli bra efter tre spacklingar. Är du tveksam lägg på ett lager till.

M Morwen skrev:

Lägg på tunt och slipa noga. För en amatör brukar det bli bra efter tre spacklingar. Är du tveksam lägg på ett lager till.

Rent generellt är det så att ALLT syns................Underarbetet på en vägg som enbart ska målas är ungefär 99% av tiden. resten är målandet.
Krävs lång vana att få det bra på ett par vändor spackel så den som är ovan får nog räkna med att missar syns om man bara spacklar lite och sen målar snabbt.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Måla med nån färg som grund så ser du hur det ser ut. Kolla i vanligt ljus om det ser bra ut. Är det något ställe som ser sämre ut är det bara att spackla och måla den delen igen.

Lycka till.
Detta trix brukar jag köra med. Det blir väldigt tydligt vad som synes och inte synes efter 1 lager färg.

Sedan så får man ju tänka lite kring hur noga det är. Är det t.ex. i en hall som trafikeras mycket och har barn brukar väggarna ändå inte vara perfekta så länge.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Fast det tråkiga med att måla en vända är ju att det blir så mycket mer svårjobbat sen. Särskilt om man har mycket missar. Då ska man ju måla med nåt som är avsett som grund och som man kan bearbeta ganska fort.

S Stefan1972 skrev:
Fast det tråkiga med att måla en vända är ju att det blir så mycket mer svårjobbat sen. Särskilt om man har mycket missar. Då ska man ju måla med nåt som är avsett som grund och som man kan bearbeta ganska fort.
Jag har målat med vanlig väggfärg och har inte haft några problem alls vid vidare bearbetning.

Tycker alltid det blir krångligare om slippapperet får färsk färg att streta i också. Men det är väl en smaksak kanske....

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag blir alltid förvånad över hur tydligt minsta ojämnhet syns. Men, även när jag tittar på jobb någon professionell har gjort är det aldrig helt utan. Du får bestämma dig för hur perfekt du vill ha det, efter ett tag brukar jag inte se det längre.
Exakt det här. Jag upplever att amatörer som verkligen anstränger sig vill göra bätter än vad som accepteras som "fackmannamässigt" när låt oss säga, hyresvärden anlitar billigaste möjliga anbud.

(och ja ALLT syns... Målad vägg är väldigt väldigt oförlåtande. Det är frågan om vad man accepterar.)

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
När du kollat hela väggen i släpljus och slipat till det du hittar så kan du måla med gott samvete. Du kommer inte se det i vanligt ljus när det är färdigt.
Efter första lagret färg så kommer eventuella missar att vara lättare att upptäcka i släpljuset, gå över hela väggen igen och bättringsspackla, slipa och grunda isättningarna därefter färdigstrykning.
Lycka till!

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Känns det inte med handen så är det bra nog tycker jag. Brukar klara mig med två vändor spackling. Som du säger, yrkesmässigt målat ser sällan perfekt ut om du detaljgranskar.

Krisar det och ser dåligt ut efter första omgången färg så är det ingen biggie, bara spackla slipa en vända till, måla en gång är du justerat och sen ett andra lager över alltihop.

• Gilla
Joboo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.