useless useless skrev:
Sen är väl inte överföringshatigheterna med 5G på lägre frekvenser så våldsamt mycket bättre än 4G på samma frekvenser?
Jag har inga siffror men själva moduleringen stör mindre. Detta leder till bättre kapacitet då signaler kan ligga närmre varann i frekvens. Jag brukar tänkta x2 i kapacitet jämfört med 4G.

M merbanan skrev:
Jag har inga siffror men själva moduleringen stör mindre. Detta leder till bättre kapacitet då signaler kan ligga närmre varann i frekvens. Jag brukar tänkta x2 i kapacitet jämfört med 4G.
Här är lite global mätdata från Ookla i Q3-2020.

Infografik som visar att 5G-nedladdningshastighet är 954% snabbare än 4G med siffror för medianhastigheter globalt från Q3 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där skillnaden beror väl i första hand på att de 5G-nät som finns i dag är små celler på de högsta frekvensbanden? Har man tur och prickar in ett sånt nät så går det fort.

Det är ett sådant gigantiskt "det beror på" att det är svårt att ge ett bra svar.

Ooklatestet ger inga ledtrådar - här handlar det ju bara om att de få ställen där 5g finns har rätt bra fart och LTE är väldigt utbrett och snittet globalt är lågt.

Jag har kört ett 5 personershushåll med 3 barn och 2 vuxna via 4G i många år. Vi fick ungefär 50Mbit ner i början men när fler behövde köra Internet via 4G pga de avslutade alla abonnemang med koppartråd så gick det ner till 25Mbit ungefär. Det går, men det är inget roligt. En laddar ner ett spel och vipps så laggar videokonferans, tar lång tid att ladda sidor osv.

5G kommer inte göra det hela bättre såvida man inte bor i en storstad. Även om de ökar kapaciteten med 4-5 gånger, så kommer bandbredden snabbt ätas upp av fler uppkopplade enheter. Det är ju tänkt att precis allt som kan anslutas skall anslutas via 5G (bilar, klockor, hissar osv). Efterhand som alla får snabbar uppkoppling kommer filmer, hemsidor osv kräva högre bandbredd.

Jag hade ALDRIG köpt ett hus utan bredband, det är så mycket som kan gå fel och det kan ta flera år innan de har tid att koppla in fiber i huset. Är det sedan ett fritidshus eller utanför storstag, där risken är rätt stor att det kommer behöva grävas mer än ett par meter så finns det stora möjligheter att det inte går alls att att koppla in alternativt att det blir väldigt mycket pengar. T.ex. är min fiber 1200m lång. Bor i nord-västra skåne.

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
För varje ny fiberanslutning på landsbygd finns ett " nästan" korrekt citat att upprepa "ett litet steg för mänskligheten ett stort steg för mig", var väl -69 som det uttalades vid en händelse nästan lika stor som att få fiber.;)

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Jag är i valet och kvalet att ansluta fiber! Jag har ett fiberskåp i min tomtgräns cirka 7m från husvägg. Jag har funderat på att själv gräva från skåpet till husväggen och göra håltagningen i den själv. Jag gissar att leverantören måste ut och blåsa fibern mellan skåpet och ansluta till modemet i huset. Sedan krävs förmodligen inkoppling i skåpet och lite programmering. För detta vill leverantören ha 18tkr. Jag har idag Internet och tv via koaxkabel. Betalar 285kr/mån och får 100mbps ned och 25mbps upp med fast anslutning och 40mbps Wifi. Det ingår då 24 tv kanaler varav hälften i hd. Vi är två pensionärer i hushållet som använder 2 mobiler och 2 surfplattor och en stationär dator. Vi streamar ofta svt play och tv4 play hd till smart tv utan synliga lagg. Jag skulle vilja ha några bra argument att få frugan att inse att vi bör köpa fiber. Tack på förhand!

J
W Wickevire02 skrev:
Jag är i valet och kvalet att ansluta fiber! Jag har ett fiberskåp i min tomtgräns cirka 7m från husvägg. Jag har funderat på att själv gräva från skåpet till husväggen och göra håltagningen i den själv. Jag gissar att leverantören måste ut och blåsa fibern mellan skåpet och ansluta till modemet i huset. Sedan krävs förmodligen inkoppling i skåpet och lite programmering. För detta vill leverantören ha 18tkr. Jag har idag Internet och tv via koaxkabel. Betalar 285kr/mån och får 100mbps ned och 25mbps upp med fast anslutning och 40mbps Wifi. Det ingår då 24 tv kanaler varav hälften i hd. Vi är två pensionärer i hushållet som använder 2 mobiler och 2 surfplattor och en stationär dator. Vi streamar ofta svt play och tv4 play hd till smart tv utan synliga lagg. Jag skulle vilja ha några bra argument att få frugan att inse att vi bör köpa fiber. Tack på förhand!
Ett bra argument är att koax är på väg bort. Tom Comhem själva har insett detta och handlar nu upp fiber till alla stora fastigheter man har koax till idag. Bäst att hålla sig framme medan det finns kapacitet kvar med fiber i området.

• Gilla
Wickevire02
  • Laddar…
Frugan tycker att så länge kabel tv föreningen fungerar så sparar vi pengar varje månad eftersom Internet och tv via fiber förmodligen blir väsentligt dyrare. Och det argumentet kan jag väl köpa. Om man dessutom sparar mellanskillnaden till den dag man ansluter fiber känns det kanske mindre i börsen. Om det inte har blivit väsentligt dyrare att efteransluta. Tycker att det borde vara smart av leverantören att rabattera efteranslutning eftersom man redan lagt ut pengar för dragningen och vill ha så stor kostnadstäckning som möjligt. Särskilt som det nu gått några år.

Gör det några gånger så kommer en hyfsat stor andel att avvakta den där stora rabatten som "alltid" kommer efter några år, och då måste du höja priset för de som hoppar på tidigt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
W Wickevire02 skrev:
För detta vill leverantören ha 18tkr.
Njae, det är inte bara det du betalar för. Fibern ska ju fram till dit bostadsområde också och den har inte grävt ner sig själv.

W Wickevire02 skrev:
Betalar 285kr/mån och får 100mbps ned och 25mbps upp med fast anslutning och 40mbps Wifi. Det ingår då 24 tv kanaler varav hälften i hd
Verkligheten är nog att det är svårt att matcha det priset utanför Comhems kabeltvvärld.

kashieda kashieda skrev:
Gör det några gånger så kommer en hyfsat stor andel att avvakta den där stora rabatten som "alltid" kommer efter några år, och då måste du höja priset för de som hoppar på tidigt.
Det tror jag ingår i kalkylen. När nog många hoppar på initialt sätter man ett pris och kör igång med tillräcklig kostnadstäckning. Efter några år kan man erbjuda efteranslutning och får då en ren bonus på den tidigare investeringen. Detta har ju tydligen hänt i ett flertal tätbebyggda områden.

Behåll kabeln så länge det går!
Mitt
råd
Och de avslutar den inte abrubt
QUOTE="Wickevire02, post: 4051536, member: 372215"]Det tror jag ingår i kalkylen. När nog många hoppar på initialt sätter man ett pris och kör igång med tillräcklig kostnadstäckning. Efter några år kan man erbjuda efteranslutning och får då en ren bonus på den tidigare investeringen. Detta har ju tydligen hänt i ett flertal tätbebyggda områden.[/QUOTE]

MathiasS MathiasS skrev:
Vad majoriteten gör skulle inte spela mig någon roll. Jag skulle beställa baserat på mina egna behov och det innebär fiber jatack.

tycker man sig inte ha ett behov under överskådligt framtid ska man förstås avstå.

W Wickevire02 skrev:
Det tror jag ingår i kalkylen. När nog många hoppar på initialt sätter man ett pris och kör igång med tillräcklig kostnadstäckning. Efter några år kan man erbjuda efteranslutning och får då en ren bonus på den tidigare investeringen. Detta har ju tydligen hänt i ett flertal tätbebyggda områden.
Det fungerar inte så. Om alla bara vill betala marginalkostnaden så blir nätet varken projekterat eller byggt.

Jag sitter i styrelsen för en fiberförening. Vi har gjort 600 anslutningar, de som var med från början fick inkoppling för 16.000. Nu kommer ingen under 30, och är det längre avstånd kan det bli 50 eller mer. Finns de som ärvt fastigheter och ångrar bittert att den äldre generationen inte gick med i tid, när det är 4-500 meter att gräva till ett enskilt hus.

I alla dessa trådar sitter det några korkskallar som hojtar om att det är “för dyrt” och sen g´har de inte en aning om vad det kostar. Enda anledningen till att vi kunde göra 500 anslutningar för 16.000 st är att det lagts tusentals timmar ideellt, att man gjorde så många samtidigt, och att EU och staten gått in med stödbidrag. 30 tusen för en efteranslutning på landet är BILLIGT, tänk på det.

/M

• Gilla
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
Jag tror det är stor skillnad mellan glesbygd och tätort i det här fallet. När fjärrvärmen kom var det likadant, efter 5 år kunde man efteransluta till ett 25% lägre pris. Var ju bara att gräva från gatan och in i fastigheten, fjärrvärmen låg ju redan dragen i gatan.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.