Det låter bra, tack!

Hemmakatten
Marléne och Per: ni kan väl skriva o berätta hur ni till sist gjorde med er bokhäck. :)

Jag har vänner som med mycket gott resultat satt bokhäck runt sin trädgård i centrala Lomma för cirkus tio år sedan. Någon större markbearbetning gjordes inte. Har ni inte haft häck vid tomtgränsen tidigare? Och isåfall vad?

Tror inte ni får sådana väldiga problem så att ni tvingas göra något radikalt!

Jo, vi har haft en lagerhägg här tidigare, som delvis var död efter en storm på 80-talet. Den förre ägaren hade gjort tappra försök att ersätta döda plantor, men de tog sig aldrig. Delvis tror jag att det beror på en jättestor björk som står i närheten som förmodligen dricker upp allt vatten och delvis skuggar. Jag tror att vi får svårt att få de bokplantor som står vid björken att ta sig. Men jag tänkte att vi lägger lite extra krut på etableringen av just de här plantorna.

Yonna, är det det gula tegelhuset dina vänner bor i? Det finns flera bokhäckar på Allégatan, men jag tycker att det ser bra ut.

Hemmakatten, jag ska rapportera. Så länge kan ni få se en bild av hur det ser ut idag. Under björken i skuggan står våra plantor. Vi ville plantera just nu och det var inte säsong för barrot, så vi köpte minsta storleken av fagius sylvatica på kruka (30-50 cm). Sedan hade vi tur, för plantskolan vi beställde av hade ett parti 50-80 cm som de ville bli av med, så vi fick dem för samma pris!

• Trädgård, byggsäckar, röd skottkärra, hus, grönska, grusgång, gungställning, sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står björken på er tomt? Man kanske skulle försöka stamma upp den för att få in mer ljus? Det ser faktiskt inte optimalt ut med så dåligt ljus. Nu har ni ju köpt planterna ... men jag skulle nog föredragit någon annan häcksort som tål mörker ... Se till att det grävs ordentligt pga av tidigare häck och byt ut jorden. Och så får ni räkna med att vattna kopiöst ... björken kommer att sno 80 % av vad ni tillför ... Hoppas ni fått goda råd från plantskolan eftersom jag själv fått höra att avenboken - Carpinus betulus - är mindre känslig för torka än boken - Fagus sylvatica - . Även om vi säger 'bok' så är det helt olika trädslag.

Ett alternativ är att ni sätter häcken någon meter in i trädgården så att den får lite mer ljus - även från baksidan. Fördelen med just dessa häckar är att man kan hålla de väldigt smala och att man inte vinner något på att låta dem breda ut sig - det är bara ytskiktet som har löv och 'innanmätet' bara grenar.

Jag sätter ju själv både bok och avenbok - två smala häckar där avenboken skall stå i full södersol och mer utsatt för torka och så bokhäcken bakom och ngn halvmeter ovanför - och i betydligt bättre jord. Det blir en knapp meter gång emellan.

Oj, jag hade missat att du svarat här igen, yonna.

Vi har tagit bort en del grenar på björken, men ska nog ta ytterligare. Det var ingen dum idé. Och plantorna är redan inköpta så det får bli bok. Vi hade en trädgårdsarkitekt här (som också jobbar på plantskola) och hon tyckte inte att bok var några problem. Det är inte så många plantor som berörs av björken, men vi får nog vattna där extra mycket.

Gatan är rätt, Marlene, men det är ett putsat hus.

Har ni proffs på plats blir det säkerligen utmärkt :) - det är ju lite svårt att se på bilden. Jag tycker själv bok är en underbar häck och den kommer att passa fint i den miljö ni bor i.

Hur gick det med planteringen av bokhäcken? Hur smal kan man hålla en bokhäck på 3 meter med gott resultat?

B bygglov skrev:
Hur smal kan man hålla en bokhäck på 3 meter med gott resultat?
Min bokhäck är numera över 3 m och jag håller den 50-60 cm bred. Den blir inte tätare vid större bredd.

• Gilla
bygglov
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har tagit bort en del grenar på björken, men ska nog ta ytterligare.
Hur har det fungerat med björken efter alla dessa år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.