Hej!
Ska sätta in en contura fristånde braskamin i ett hörne.

jag funderar nu vad det bästa är att sätta bakom kaminen…
Kan man bara kakla i detta hörnet eller ska man sätta fibercementskiva och sedan kakla över det?

ur sotarens synpunkt, kommer det bli godkänt om man bara kaklar hörnet?

Golvet ska också kaklas där kaminen ska stå…

tacksam för svar.

• Nedbruten vägg med synliga tegelstenar, inbyggd struktur, gammal tapet, renoveringsbehov i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hordak
Inte rakt svar på materialval, men det ska stå i bruksanvisningen till kaminen minsta avstånd till brännbart material, dvs i stort sett valfritt material om avståndet överskrids.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Inte rakt svar på materialval, men det ska stå i bruksanvisningen till kaminen minsta avstånd till brännbart material, dvs i stort sett valfritt material om avståndet överskrids.

Sålänge jag följer detta ska det inte vara någon fara vad det är bakom?

• Teknisk ritning, installation mot brännbar vägg, avståndsmått, säkerhetsinstruktioner, översiktsplan, profilvy.
    Skapa konto
A
S Denis Mahovic skrev:
nä, inte leverantören som bestämmer det.

• Gilla
tomasmodin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nä, inte leverantören som bestämmer det.
Kan du förklara?
Vart hittar jag rätt mått då?

Självklart, uppfyller du installationsanvisning är det inga bekymmer. När jag installerade min Contura flyttade jag fram den lite för att kunna städa lätt bakom.

• Gilla
Slashcont
  • Laddar…
E Erik321 skrev:
Självklart, uppfyller du installationsanvisning är det inga bekymmer. När jag installerade min Contura flyttade jag fram den lite för att kunna städa lätt bakom.

Också i ett hörn som detta?
Får jag fråga hur långt från väggen?

Bästa svaret

hordak
S Denis Mahovic skrev:
Med reservation för feltolkning så skulle jag säga att det är ok. Någon annan, mer insatt, i forumet kanske har avvikande åsikt? Ett tips kan ju vara att kontakta den lokala fejarmästaren för resonemang. Ser ut att vara ett väldigt trevligt hörn för en eldstad, återkom gärna med en bild på slutresultatet :D

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Japp hörnplacering, 100mm har jag

• Gilla
Slashcont
  • Laddar…
hordak hordak skrev:
Med reservation för feltolkning så skulle jag säga att det är ok. Någon annan, mer insatt, i forumet kanske har avvikande åsikt? Ett tips kan ju vara att kontakta den lokala fejarmästaren för resonemang. Ser ut att vara ett väldigt trevligt hörn för en eldstad, återkom gärna med en bild på slutresultatet :D
tackar, ja det ska jag göra för säkerthetskull!, tacksam för svar,, bild kommer när det är färdigt ,

vad säger ni/du om golvet då, ska man köra med flytspackel eller golvgips för att sätta klinker på?

hordak
S Denis Mahovic skrev:
tackar, ja det ska jag göra för säkerthetskull!, tacksam för svar,, bild kommer när det är färdigt ,

vad säger ni/du om golvet då, ska man köra med flytspackel eller golvgips för att sätta klinker på?
Kan ju vara en fördel med någon form av skiva att sätta klinkers på, då behöver du ju inte göra åverkan på golvet i den händelse du vill ta bort/ändra underlaget. Botten på kaminen blir ju inte het, så främsta skyddet är mot sprättande glöd. Finns glasskivor och plåtar för ändamålet, för klinker skulle jag ta något relativt tunt skivmaterial för att inte bygga så mycket höjd. Kan inte tänka mig att skivan behöver vara brandklassad på något sätt eftersom den bekläds med keramiskt material.

Edit: kikade på bilden och skulle nog fylla upp den bakre delen av golvet (som är lite nedsänkt), så det blir en stum och plan yta att lägga skivan på (om den ska gå ända in i hörnet).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic skrev:
Kan du förklara?
Vart hittar jag rätt mått då?

Leverantören bestämmer självklart inte vad som är godkänt eller inte.
Kan ju vara så enkelt att det är en utländsk tillverkare som bara direkt översätter sina monteringsanvisningar.

säkraste sättet är att ta dit en sotare och få godkänt innan. Det är ändå sotaren som bestämmer efteråt och han kan mycket väl underkända installationen även om det är enligt leverantörens monteringsanvisningar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Leverantören bestämmer självklart inte vad som är godkänt eller inte.
Kan ju vara så enkelt att det är en utländsk tillverkare som bara direkt översätter sina monteringsanvisningar.

säkraste sättet är att ta dit en sotare och få godkänt innan. Det är ändå sotaren som bestämmer efteråt och han kan mycket väl underkända installationen även om det är enligt leverantörens monteringsanvisningar
ja du menar så, får ringa dit imon de ska ändå komma och besikta så det är nog det rätta att göra

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
S Denis Mahovic skrev:
ja du menar så, får ringa dit imon de ska ändå komma och besikta så det är nog det rätta att göra
sotare är ofta enkla att göra med och otroligt kunniga.
Det kommer ge dig exakt vad du behöver göra och det är väldigt skönt att veta det innan då behöver man inte vara orolig att något blir fel eller att man missat något.

dom kollar även över övriga saker som taksäkerhet etc om man vill.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Denis Mahovic skrev:
Hej!
Ska sätta in en contura fristånde braskamin i ett hörne.

jag funderar nu vad det bästa är att sätta bakom kaminen…
Kan man bara kakla i detta hörnet eller ska man sätta fibercementskiva och sedan kakla över det?

ur sotarens synpunkt, kommer det bli godkänt om man bara kaklar hörnet?

Golvet ska också kaklas där kaminen ska stå…

tacksam för svar.
vad jag vet så brinner inte tegel. Men golvet skulle jag fixa 3D-emoji av en man med grått hår och skägg, lyfter axlarna, osäkert uttryck, illustrerar kanske förvirring.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.