11 036 läst · 37 svar
11k läst
37 svar
bräfodra om huset frågor
Vi har nu gjort ett beslut att vi inte kommer att tillägsisoler då det tar för mycket plats på fasaden.
Men har löst lite och en del gör följande
Alt:1
Bort med den gamla fasaden
På med vindpapp
På med ny fasad
Alt2
Sätta en liten spik regel för att få en luftspalt
På med ny fasad.
Vad är det rätta sättet?
Men har löst lite och en del gör följande
Alt:1
På med vindpapp
På med ny fasad
Alt2
Sätta en liten spik regel för att få en luftspalt
På med ny fasad.
Vad är det rätta sättet?
Gick och kika lite runt huset idag, såg att det sitter en hel del vent på hus väggen, men som är igensatta på insidan. Så förra ägaren har tilläggs isolerat inne från.
Ska jag ta bort dom gammal vent gallren nu när jag byter bräder på huset? Å bara sätta över dom.
Sen undrar jag lite hur man går tillväga när man byter panelen, ska man börja vid fönster? Eller börja i änden osv.
Tacksam för svar
Ska jag ta bort dom gammal vent gallren nu när jag byter bräder på huset? Å bara sätta över dom.
Sen undrar jag lite hur man går tillväga när man byter panelen, ska man börja vid fönster? Eller börja i änden osv.
Tacksam för svar
Om de ändå inte gör någon nytta idag kan du ju lika bra ta bort dem. Men huset (och ni som bor i det) behöver ju ventilation på något sätt! Man brukar ju vilja ha tilluft i sovrum och kanske vardagsrum, och frånluft i kök, tvättstuga och badrum. Men ventilation är en hel vetenskap, där varje hus kan ha sina unika lösningar. Dessutom finns ju idag olika mekaniska system med FTX och hela konkarrongen... Kan vara värt att få besök av en ventilationsfirma.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du vill ha en noggrann placering av din panel, framförallt om du sätter stående panel, utgår du från fönstren, beräknar var fodren kommer att hamna och bestämmer utifrån avståndet mellan fönster hur separationen av panelen ska göras. Man mer eller mindre måste acceptera vissa justeringar och kan inte strikt sätta samma avstånd runt hela huset utan att andra problem uppstår.berne88 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och det är just det som ger en levande fasad som inte ser ut som en fabriksvägg!norrbottenstorpet skrev:Om du vill ha en noggrann placering av din panel, framförallt om du sätter stående panel, utgår du från fönstren, beräknar var fodren kommer att hamna och bestämmer utifrån avståndet mellan fönster hur separationen av panelen ska göras. Man mer eller mindre måste acceptera vissa justeringar och kan inte strikt sätta samma avstånd runt hela huset utan att andra problem uppstår.
I bland kanske man till och med måste klyva bort några centimeter på någon eller några brädor för att få ihop pusslet.