E
X xLnT skrev:
Vilka plintar i botten avser du?
Inkommande (4G95) ska in på plintar längst till vänster, utgående huvudledning ska göras om till kopplingsplint också och sitta längst ner (till vänster) på DIN-skenan till höger. På skenan ovanför hade jag tänkt sätta överspänningsskyddet. Längst upp hade jag tänkt sätta huvudbrytare för normdel, JFB för normdel, dvärgbrytare för normdel och N-skena för normdel. Plintar för inkommande på DIN-skena längst ner.
Vänster sida ska du inte röra.
Du kan ju köra en vanlig mässingsplint till PE, exempelvis 1x25+8x10+16.
Nollplint ska vara isolerad och klassad för den ström du har i din anläggning 63A.

Här exempel från Malmberg i olika varianter:
Blå och grå plastklämma med flera anslutningar för elinstallationer; isolerad bakgrund.

E El-Löken66 skrev:
Vänster sida ska du inte röra.
Du kan ju köra en vanlig mässingsplint till PE, exempelvis 1x25+8x10+16.
Nollplint ska vara isolerad och klassad för den ström du har i din anläggning 63A.

Här exempel från Malmberg i olika varianter:
[bild]
Jag blir tvungen att röra vänster sida för plintarna är för små. Det är inget nätägaren står för.
Tack för din input.

E
X xLnT skrev:
Jag blir tvungen att röra vänster sida för plintarna är för små. Det är inget nätägaren står för.
Tack för din input.
Metallisk sensorhållare mot vit bakgrund, modulär design, grå färg, hål för montering, öppning för sensorintag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en pneumatisk cylinderfäste på vit bakgrund, blått och silverfärgat, för industriell automation.
Skapa konto

Grön och gul plastklämma, kontorsmaterial, håller ihop papper, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

E El-Löken66 skrev:
[bild][bild]
[bild]
Nä, jag beställde en 3-polig kopplingsplint från Ensto, tyckte det blev bäst.

Jag har kikat på Eldons distributionsblock och funderade om man kunde sätta ett sånt för PEN.
Men så gör man nog inte för det görs inga gul/gröna och det finns nog någon bra anledning till det.
Annars tyckte jag som lekman att det var en smidig och kompakt lösning :)

2251148-500x547.jpg

E
X xLnT skrev:
Jag har kikat på Eldons distributionsblock och funderade om man kunde sätta ett sånt för PEN.
Men så gör man nog inte för det görs inga gul/gröna och det finns nog någon bra anledning till det.
Annars tyckte jag som lekman att det var en smidig och kompakt lösning :)

[bild]
Tänkte du köra utgående grupper som TN-C? Det är nu byggt att du går till TN-S.

Strömmen bryr sig inte om färgen och är det blocket bäst lämpat hade jag inte heller. Men nu finns det ju tydligt markerade plintar så ingen anledning att inte annda detta.

Är det många utgående kablar som ska anslutas?

E El-Löken66 skrev:
Tänkte du köra utgående grupper som TN-C? Det är nu byggt att du går till TN-S.

Strömmen bryr sig inte om färgen och är det blocket bäst lämpat hade jag inte heller. Men nu finns det ju tydligt markerade plintar så ingen anledning att inte annda detta.

Är det många utgående kablar som ska anslutas?
Som jag skrev innan, plintarna på bilden är för små (medföljde skåpet) och ska bytas ut, så inkommande plintar kommer anpassas efter beslut.
Jag har inte bestämt mig än för hur jag vill göra utgående, jag har TN-C från nuvarande mätarskåp.
Det är en del parametrar att ta hänsyn till.
Jag kan väl välja vilka utgående kablar jag vill ha TN-C eller TN-S matade genom att sätta PE+N för normdelen (om jag vill köra TN-S för detta) och andra parallella centraler med TN-C?

Nej, det är inte speciellt många kablar som ska anslutas 4-5st initialt.

E
X xLnT skrev:
Som jag skrev innan, plintarna på bilden är för små (medföljde skåpet) och ska bytas ut, så inkommande plintar kommer anpassas efter beslut.
Jag har inte bestämt mig än för hur jag vill göra utgående, jag har TN-C från nuvarande mätarskåp.
Det är en del parametrar att ta hänsyn till.
Jag kan väl välja vilka utgående kablar jag vill ha TN-C eller TN-S matade genom att sätta PE+N för normdelen (om jag vill köra TN-S för detta) och andra paralella centraler med TN-C?

Nej, det är inte speciellt många kablar som ska anslutas 4-5st initialt.
Ja, i så fall kan du ju köra med en Pen plint till utgående. Därifrån kan du ta ut vad du vill. Jag hade nog botten monterat en i full bredd under din skena, glöm inte göra en liten kringla så det från PEN skena släpper sist om någon drar i kablar.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
@GK100 och @Bo.Siltberg
Skulle ni säga att det är acceptabelt att sätta en distributionsplint där man samlar inkommande PEN från nätägaren och eget jordtag och sen går ut med PEN-ledare till kopplingsplintar som matar (TN-C) andra centraler längre ut i anläggningen?
Jag tror aldrig jag har sett det, normalt ser man jordtag (lina) termineras i en PUS och sen går det en G/G RK/RQ från PUS till en jordskena. Elektriskt blir det väl samma sak?

Jag har fått lära mig att högsta prio är så få skarvpunkter av PEN-ledare som möjligt. I ett mätarskåp blir det typiskt två ställen, inkommande och utgående plint. Vilka kopplingsplintar (plural) är det du menar?

Vad gäller jordtagsledare så ska (bör) dessa relativt enkelt gå att frånskilja, helst utan krav på behörighet. En separat PUS-plint på sidan av är därför att föredra, och man inte gör en skarvpunkt tidigare på jordtagsledaren. Här har det alltså mindre betydelse (jämfört med PEN) att det är flera skarvpunkter.

Vet inte hur bra denna bilden blev, man ser kanske inte texten så bra. Men förhoppningsvis förklarar den hur jag tänker mig. (Ok, den blev inte så läsbar, jag ser om jag kan ordna en detaljbild).

Elektrisk installation, kabelgenomföringar, distributionsblock, elsäkerhet, industrikomponenter, oanvända ingångar, teknisk utrustning.
Skapa konto

Elskåp med kablar, märkningar, distributionsskenor, och installationskomponenter för eldistribution.
Skapa konto

Redigerat:
Då förstår jag. Man kan säga att du sprider ut risken för PEN-släpp på flera parallella ledare. Det blir nog bra.

Det är inte vettigt att sätta något man behöver kunna komma åt i plomberade delen. Det är inte heller en speciellt bra lösning med den plinten oavsett om du sätter den bättre till.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Det är inte vettigt att sätta något man behöver kunna komma åt i plomberade delen. Det är inte heller en speciellt bra lösning med den plinten oavsett om du sätter den bättre till.
Nu vill ts ha lösningen från dej och bo.
Men en lodrätt monterad mässingskena att samla jordar i känns rätt normalt till höger.

Varför hen väljer att gå vidare men 10 TN-C kan man undra men kan ju finnas anledning så klart.

E El-Löken66 skrev:
Nu vill ts ha lösningen från dej och bo.
Men en lodrätt monterad mässingskena att samla jordar i känns rätt normalt till höger.

Varför hen väljer att gå vidare men 10 TN-C kan man undra men kan ju finnas anledning så klart.
Anledningen är att jag har trepoliga omkopplare på plats längre in i anläggningen.
Visst skulle jag kunna köpa fyrpoliga omkopplare och byta ut dom, men är det lämpligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.