När det gäller inbyggda mottagare så brukar det finnas instickskort för både boxer och ComHem i nyare TVapparater.
Jag kan dock inte personligen rekommednera Comhem pga en hel del strul, och framförallt en otroligt dåligt kundtjänst. "Starta om modemet" var nog den enda frasen dom kunde :(

Numer har jag Telia digital TV via fiber - och det funkar mkt bra...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Numer har jag Telia digital TV via fiber - och det funkar mkt bra...

/K
Via ADSL går det inte att kombinera Telias digital-tv med hemmaboende, dataspelande, tonårspojkar eftersom det slöar ner internet för mycket.
Kanske är annorlunda med fiber?
 
Per Eskilsson skrev:
Får man inte alltid en ytterligare fjärrkontroll om man har en box? Oavsett om den är för marknätet eller inte.
I princip ja, även om det som jag skrev tidigare finns lösningar som minimerar det problemet. I vissa fall använder man ju bara on/off på TVns fjärr och några digitalboxar har löst det genom en programmerbar knapp på boxens fjärrkontroll för att slå av och på TVn, tyvärr en ganska ovanlig finess. Annars kan en multifjärr ersätta båda dessa (samt eventuella andra fjärrkontroller) och den kan även ge andra fördelar jämfört med separata fjärrkontroller.
Men visst, kör man med dubbla fjärrkontroller kan det ibland bli ett extra handgrepp för att slå av och på prylarna. Återigen, har man en box med hårddisk med de möjligheter det ger så är det ett pris jag personligen gärna betalar.
 
Jag efterfrågar inte inspelningsfunktionen och behöver därför inte en box med hårddisk.

Jag efterfrågar en tv som startar upp så snabbt som möjligt och som är så enkel att en mindre barn kan starta barnkanalen och främmande på besök kan starta nyheterna (och enkelt byta kanaler och höja och sänka ljudet) utan min assistans. Som jag ser det så uppnår man detta enbart genom en inbyggd mottagare och en fjärrkontroll som tillhör tvn (och inte någon box).
 
Fixar min far det så fixar dina gäster det.
 
Säg inte det. Är det inte så att han har samma installationsuppsättning som du?
 
Våra besökare eller våra barn förstår att ska dom titta på TV .... så trycker dom på fjärrkontrollen där det står ..."Titta på TV", vill dom titta på en DVD...så trycker dom på "Titta på DVD" (Undviker order BluRay) osv............

En fjärrkontroll är ju en förutsättning för enkelheten.
 
Nimajneb skrev:
Våra besökare eller våra barn förstår att ska dom titta på TV .... så trycker dom på fjärrkontrollen där det står ..."Titta på TV", vill dom titta på en DVD...så trycker dom på "Titta på DVD" (Undviker order BluRay) osv............

En fjärrkontroll är ju en förutsättning för enkelheten.
Vad har du för fjärr? Måste vara rätt stora knappar på den :x

Jag håller helt med att det ingalunda är klart med en modern utrustning för alla hur man ska göra för att få igång ett visst tv-program. Redan att hitta rätt fjärr kan vara svårt nog för de flesta. I många hushåll ligger det mellan 3-5 st. fjärrar på vardagsrumsbordet.

Däremot har jag svårt att förstå hur någon kan tycka att man inte ska ha en hårddisk för inspelning 2010. Oavsett leverantör och teknik, så är det ju en av de bästa saker man kan ha. Vi börjar alltid se program en halvtimme efter att de börjat om det är reklamkanal, så spolar man förbi reklamen sen.
 
Min erfarenhet är att även små barn (4-5 år) snabbt kommer underfund med hur det funkar, lite värre med 84-85 åringar, men det har hittills gått bra. De flesta av mina besökare har tv+box hemma så de har koll på principen, skulle tro att mina besökare inte avsevärt avviker från genomsnittet. Min far som jag tidigare tog som exempel lider av en grav form av inlärningssvårigheter, han vill nämligen inte lära sig och sätter en ära i att inte förstå hemelektronik, men det fixade sig ändå.
Det är inte lika enkelt som med inbyggd mottagare, men jag tycker inte man skall göra problemet större än det är.
Att föräldrarna har separat box beror delvis på att de fick en demonstration av vad man kan göra med en bra hårddiskbox, sen fanns inget alternativ. De jag känner som skaffat hårddiskbox skulle inte kunna tänka sig vara utan den igen, i synnerhet i barnfamiljer har det inneburit att mattider helt frikopplats från TV-tablån och i familjer med fler barn än TV-apparater har det minskat konflikterna.
 
Jan-Å skrev:
Via ADSL går det inte att kombinera Telias digital-tv med hemmaboende, dataspelande, tonårspojkar eftersom det slöar ner internet för mycket.
Kanske är annorlunda med fiber?
I fibern så är kapaciteten så stor (gigabit) så det är inga problem. Mitt internet har jag en begränsning på (ligger på 10 mbit i mitt abbonemang) men det är en ekonomisk fråga.
ADSL har jag också hört att man skall undvika TV på - inte så konstigt då en kanal tar ca 4mbit...

/K
 
Per Eskilsson skrev:
Jag efterfrågar inte inspelningsfunktionen och behöver därför inte en box med hårddisk.

Jag efterfrågar en tv som startar upp så snabbt som möjligt och som är så enkel att en mindre barn kan starta barnkanalen och främmande på besök kan starta nyheterna (och enkelt byta kanaler och höja och sänka ljudet) utan min assistans. Som jag ser det så uppnår man detta enbart genom en inbyggd mottagare och en fjärrkontroll som tillhör tvn (och inte någon box).
När man väl har provat något . . . :)

Själv så har jag inte ngt annat utom den inspelningsbara boxen - dsv inte ngn VHS eller DVD-R (har en DVD-spelare för uppspelning av film dock)
Det är suvveränt att kunna pausa barnens tv för mat tex. Eller när jag är för trött på kvällen så spelar jag bara in reste nav filmen och går och lägger mig.

Och gick nu den där filmen på lördag precis när vi skulle bort, och jag dessutom glömt att sätta på timern- inga problem - via min mobil lägger jag till den i listan så den spelas in.
För att inte tala om hur mycket enklade boxen är att använda jämfört med alla videoer eller DVD-R spelare jag sett - man kollar i TV-tablån (på TVn) och markerar de program som skall spelas in bara - inga koder eller Från-Till tider, eller glömmande av att sätta på timern osv

Men alla har vi olika preferenser.
Min box är f.ö. alltid på, i princip (den drar inte mkt ström) - så det är bara TV'n starttid på ca 5-10 sekunder som krävs. Att byta kanal går snabbt och smidigt och gränssnittet är intuitivt.
Den enda nackdelen är att man antingen måste använda TV-fjärren för på/av - eller slå på av på själva TV'n - annars används boxfjärren i princip till allt..

/K
 
klaskarlsson skrev:
När man väl har provat något . . . :)

Själv så har jag inte ngt annat utom den inspelningsbara boxen - dsv inte ngn VHS eller DVD-R (har en DVD-spelare för uppspelning av film dock)
Det är suvveränt att kunna pausa barnens tv för mat tex. Eller när jag är för trött på kvällen så spelar jag bara in reste nav filmen och går och lägger mig.

Och gick nu den där filmen på lördag precis när vi skulle bort, och jag dessutom glömt att sätta på timern- inga problem - via min mobil lägger jag till den i listan så den spelas in.
För att inte tala om hur mycket enklade boxen är att använda jämfört med alla videoer eller DVD-R spelare jag sett - man kollar i TV-tablån (på TVn) och markerar de program som skall spelas in bara - inga koder eller Från-Till tider, eller glömmande av att sätta på timern osv

Men alla har vi olika preferenser.
Min box är f.ö. alltid på, i princip (den drar inte mkt ström) - så det är bara TV'n starttid på ca 5-10 sekunder som krävs. Att byta kanal går snabbt och smidigt och gränssnittet är intuitivt.
Den enda nackdelen är att man antingen måste använda TV-fjärren för på/av - eller slå på av på själva TV'n - annars används boxfjärren i princip till allt..

/K
Är det Sagemcom RT90-160HD du har?
Funderar på att skaffa en sån om jag ska ha Boxer Mix.
 
klaskarlsson skrev:
Nej det är en Motorola.
Som jourhavande messerschmitt påpekar jag att den box du har är enkom för Telias IPTV, medan Suhagg söker boxar för marknätet, bara så det inte blir några missförstånd.
 
bjogul skrev:
Vad har du för fjärr? Måste vara rätt stora knappar på den :x

En Logitech Harmony är inte speciellt stor eller har stora knappar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.