5 464 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
Bostadsrättsinnehavarens ansvar/skyldighet
Moderator
· Stockholm
· 53 522 inlägg
Nu begriper jag inte hur det har kunnat bli en så stor affär av denna skada. Dvs uppenbarligen har det inte blivit någon vattenskada, och att det försvinner lite vatten ur systemet är inget stort problem heller, så länge man bara ser till att ågärda.
Nä det håller jag med om! Svårt att förstå att någon börjar hota med rättegång utifrån vad som beskrivits i tråden. Hur som helst, hoppas det löser sig och återkom gärna med hur det går! Lycka till med renoveringen/ombyggnationen!hempularen skrev:
Hur ställer sig styrelsen till att lägenheten endast har ett element? Låter som det kommer bli kärvt till vintern och om styrelsen arbetat med att konvertera lokalen från kontor till bostadsändamål borde detta varit en sak som ingått innan försäljning. Eller är lägenheten (iofs medlemskapet i föreningen och nyttjanderätten av lägenheten) såld med det förbehållet?
Hur skulle tex styrelsen ställa sig till ett klagomål från dig som medlem att lägenheten inte går att få varm (om vi antar att endast ett element finns) osv? Vad händer om styrelsen nekar dig ingreppet och lägenheten blir för kall att bo i utan detta åtgärdat?
Hur skulle tex styrelsen ställa sig till ett klagomål från dig som medlem att lägenheten inte går att få varm (om vi antar att endast ett element finns) osv? Vad händer om styrelsen nekar dig ingreppet och lägenheten blir för kall att bo i utan detta åtgärdat?
Kom ihåg att du måste ha styrelsens godkännande för att installera flera radiatorer. Det är väldigt viktigt att du skaffar det tillståndet.
Vet föreningen om att du bygger om en lokal till lgh?
HAr du bygglov/bygganmälan klart?
Hur upptäckte föreningen att det läckte?
Vet föreningen om att du bygger om en lokal till lgh?
HAr du bygglov/bygganmälan klart?
Hur upptäckte föreningen att det läckte?
Redigerat:
Odjuret skrev:
Precis som skrivits tidigare i tråden så är sannolikt hela värmesystemet, inkl radiatorerna, föreningens ansvar (framgår av stadgarna). Därmed är det inte säkert att det räcker med föreningens tillstånd att bygga ut detta system. Styrelsen kan vilja upphandla detta själva för att känna sig säkra på att det blir rätt gjort. Eftert installation så är ju också denna "utbyggnad" föreningens ansvar.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Kan det vara så att, eftersom detta har varit en kontorslokal, det finns en alternativ värmekälla...? Eventuell FTX-ventilation kanske.....?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
När jag läser denna tråd, böjer jag sakta ner mitt huvud och bara suckar..
Du har köpt en bostadsrätt! Läs på lite vad det innebär!
Har du ens läst stadgarna i din förening?
Jag fascineras hur du kommer och söker svar/medhåll när något gått åt pipan och du blir ansvarig. Då först funderar du på vem som bär ansvaret för DITT fel.. du tycker inte att du själv bär något ansvar jämte dina grannar och föreningen?
Vet man inte vad en brf innebär bör man inte köpa en br.
/Christian
Du har köpt en bostadsrätt! Läs på lite vad det innebär!
Har du ens läst stadgarna i din förening?
Jag fascineras hur du kommer och söker svar/medhåll när något gått åt pipan och du blir ansvarig. Då först funderar du på vem som bär ansvaret för DITT fel.. du tycker inte att du själv bär något ansvar jämte dina grannar och föreningen?
Vet man inte vad en brf innebär bör man inte köpa en br.
/Christian
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Inget ont om BR. Jag flyttar själv till en ny BR på torsdag.. men jag anser att man bör ha lite koll i vad en BRF innebär. Jag vet vad det innebär och anser ändå att det är ett bra köp. Men då har jag även valt att dra mitt lass genom att ingå i styrelsen.
Sen blir jag lite störd på er som stoltserar med att ni valt att köpa hus istället. Grattis till er, men för mig och många andra skulle det inte funka! Inte just nu iallafall..
/Christian
Sen blir jag lite störd på er som stoltserar med att ni valt att köpa hus istället. Grattis till er, men för mig och många andra skulle det inte funka! Inte just nu iallafall..
/Christian
Det är bra att du gratulerar vårt val av hus med äganderätt, jag känner mig själv mycket nöjd med det. Naturligtvis är det inte ekonomiska skäl... jag tror att jag igår såg en rubrik om en bostadsrättslägenhet i Stockholm för 55 000 000 kr. I den stad jag nu bor i finns det bostadsrättslägenheter med dubbla marknadsvärdet i förhållande till mitt hus.Chrissofsweden skrev:Inget ont om BR. Jag flyttar själv till en ny BR på torsdag.. men jag anser att man bör ha lite koll i vad en BRF innebär. Jag vet vad det innebär och anser ändå att det är ett bra köp. Men då har jag även valt att dra mitt lass genom att ingå i styrelsen.
/Christian
Jag har kanske inte lika stor erfarenhet av bostadsrättsföreningar som du. Det är bra att du vet vad bostadsrätt innebär eftersom du nu flyttar in i en bostadsrättsförening. Men jag har sett mycket av vad bostadsrätt innebär genom min bakgrund med åtta-nio års medlemskap i en brf, tre år i styrelsen och två år som ordförande, arbete med rådgivning åt brf-styrelser i en av de största brf-organisationerna och sedan konsultation i annan verksamhet men med många brf-styrelser inblandade.
Mina iaktagelser har fått mig att dra slutsatsen att jag inte sätter mig i en bostadsrättsförening igen. Hade du frågat mig för tio år sedan hade svaret blivit ett annat, då tyckte jag inte minst av politiska skäl att bostadsrättsföreningar var förträffliga. Men ju mer jag sett desto mer fientligt inställd har jag blivit.
Faktum är att jag aktivt valde hyresrätt efter min tid i bostadsrättsföreningen. Bodde i en hyresrätt i ca två år innan jag köpte en villa. Det får du gärna också gratulera mig till hyresrättstiden. Är även stolt över det valet d^_^b. Skulle jag välja lägenhet igen skulle det tveklöst bli en hyresrätt.
Redigerat:
Vi bor numera i BR efter börjat i hyreslägenhet och sen eget hus (aldrig mer) och nu då som sagt BR och det passar oss alldeles utmärkt. Vad är det som ni menar ni har sett/har erfarenhet av som är så negativt med detta sätt att bo?
Det har naturligtvis helt och hållet att göra med vilka grannar man har.wertok skrev:
I min gamla brf kom det till exempel förslag till stämman om att det skulle förbjudas att spola i toaletterna nattetid. Med tillräckligt många knäppskallar i föreningen/styrelsen kan det ju gå hur som helst.