20 702 läst · 99 svar
21k läst
99 svar
bostads-Attefall 30 m2 allmän hjälp, tack
Ett stort sovrum ger kanske plats för mer förvaring om ett rum kan funka.Gammelnörden skrev:Jag har knåpat ihop 30 kvm som inkluderar ett minsta tillåtna sovrum (2,2m x 2,2m) och köksuppställning (ingen diskmaskin) samt badrum (1,90m x 1,90m) efter en modell som fanns som underlag till ett attefallshus på "enkelrum" tror jag det var. 20 cm tjocka ytterväggar och 15 cm tjocka inneväggar.
Stor brasklapp att mitt inspirationsförslag är möblerat rätt tajt. Jag tänker mig att man har två lätta fåtöljer som går att svänga runt mot TV:n när man vill det. Heltokigt är att den 90 cm breda skjutdörren in till det minsta sovrummet inte helt går att öppna. Dörrbladet står ut dryga 30 cm i dörröppningen men döljer på så sätt sängen från allrummet. Det skulle kanske funka med vikdörrar till sovrummen istället? Jag önskar att jag hade fått till mer förvaring...
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Får man smita in snabbt och fråga vilket program det ritas i? //AndreasLars Roth skrev:Förslagen pendlar verkligen mellan husbil, billigt hus på landet, större hus med bygglov.
Det har blivit en rolig allmäntråd tycker jag.
För oss är det som så:
Attefall:
Vi bor gärna nära familjen.
30m2, vi gillar utmaningen att få till något acceptabelt på så liten yta
30m2, vi har alltid gillat att bo smått
Attefall, billigt bygglov + enklare få igenom avvikelse.
Jag sitter ju här i Provence och sonen mäter i Malmö.
Nu visar det sig efter allt ritande och pratande att 5x6 meter går inte.
Det får bli 5x3 + 3.5x3.5 ca
[bild]
[bild]
[bild]
Andreas
Jag har ett som är gratis. Allt är gratis för mig eftersom jag kör Linux.
http://www.sweethome3d.com/sv/
Det är inte så komplicerat, men allt är ju lite svårt från början.
Jag föreslår att du bekantar dig med det några timmar.
Vill du sedan ha hjälp så kan vi ta det på whatsapp eller Skype.
Därmed blir inlärningskurvan lite snabbare.
Jag har ett som är gratis. Allt är gratis för mig eftersom jag kör Linux.
http://www.sweethome3d.com/sv/
Det är inte så komplicerat, men allt är ju lite svårt från början.
Jag föreslår att du bekantar dig med det några timmar.
Vill du sedan ha hjälp så kan vi ta det på whatsapp eller Skype.
Därmed blir inlärningskurvan lite snabbare.
Redigerat:
Ett rum kan inte funka. Jag tittar på TV och hustrun läser. Om man skall tänka trappor och ramla.FreQa skrev:
Vi är ju vid full vigör, Vi tänker ju bygga huset. Att vi vill tillbaka till Sverige beror enbart på känslan av trygghet.
Inte att vi på mista sätt är sjukliga. Vi har precis jobbat färdigt med det franska huset i ett helt år.
Vem vet vi blir kanske nittio och dör av infarkt? Det går inte att väga in allt. Det får bli som det blir. Det går att snubbla på en sten på gatan också. Framtida problem får lösas då. Dessutom blir det en mycket säker trappa.
Trappan går upp till en höjd på 1.6 m. den är inte mer än 0.6 bred man går som i en kokong. Jag får investera i en cykelhjälm som hon får bära från hon vaknar till att hon somnar
https://maxattefall.se/
Jag lyssnar på den här killen som ritat detta hus.
Lyssna gärna på videopresentationen.
Båda sovrummen ligger uppe.
Går det verkligen?
Hur stämmer det med handikappanpassning?
Om det inte är för bostadsändamål, visst, men då kan man väl inte heller långtidsuthyra som
säljaren föreslår?
Det ser snyggt och rymligt ut, men det är nog inte så jättesvårt utan sovrum.
Det blir ju 30 m2 till bad och kök/ vardagsrum
Jag lyssnar på den här killen som ritat detta hus.
Lyssna gärna på videopresentationen.
Båda sovrummen ligger uppe.
Går det verkligen?
Hur stämmer det med handikappanpassning?
Om det inte är för bostadsändamål, visst, men då kan man väl inte heller långtidsuthyra som
säljaren föreslår?
Det ser snyggt och rymligt ut, men det är nog inte så jättesvårt utan sovrum.
Det blir ju 30 m2 till bad och kök/ vardagsrum
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Nu kollade jag inte webbplatsen igen men jag har för mig att det stod något om bäddsoffa. Där har du i så fall den sovplats som krävs.Lars Roth skrev:
Är det då inte problem som du ritade när rummen var ovanpå varandra med en trappa emellan?Lars Roth skrev:
TV-ljudet hörs ju bra uppåt då.
Det är ingen bäddsoffa, strunt samma.BirgitS skrev:
Jösses är det verkligen så enkelt ? Då kan man ställa dit en lusig bäddsoffa och kasta efter slutbesiktning?
[QUOTE Är det då inte problem som du ritade när rummen var ovanpå varandra med en trappa emellan?
TV-ljudet hörs ju bra uppåt då.[/QUOTE]
HÖRLURAR
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Du får inte möblera innan slutbesiktningen. Det som gäller är att om en av er inte längre klarar av att gå i trappan, tillfälligt efter ett ben/höftledsbrott eller permanent, så kommer inte kommunen att bry sig utan säga att ni har ju visat att det finns en sängplats på entréplanet så använd den nu.
Har ni tänkt på vad som händer er om det händer sonens familj något så att de inte längre kan bo kvar i huset?
Har ni tänkt på vad som händer er om det händer sonens familj något så att de inte längre kan bo kvar i huset?
Det finns verkligen en del olyckskorpar härBirgitS skrev:
Med ett sådant resonemang kan man ju inte göra något, någonsin?
Åka på kryssning
Har du tänkt på vad som skulle hända om båten sjönk.
Vi ber visserligen om råd här och är tacksamma för dom råd vi får så klart.
Det betyder dock inte att vi är förståndshandikappade eller senila.
Vi är nog fullt kapabla att klara en sådan situation.
Jag brukar verkligen inte bli irriterad. I synnerhet inte när folk i grunden är vänliga och vill svara.
Detta känns dock lite förnedrande och åldersdiskriminerande.
Vi är väl inte idioter?
Om det osannolika skulle hända och huset skulle säljas så kan vi kanske vara kvar som hyresgäster?
Eller så kan vi ju köpa en lägenhet. Eller så hjälper kanske ett annat barn till ? Eller så får vi väl göra som en föreslog här- Husbil
Det är tråkigt att du uppfattar det så, och jag kan förstå varför. Jag tror dock de flesta bara försöker påpeka olika risker så att ni kan ta höjd för dem. Som kanske att skriva något avtal med son och sonhustru. Jag tycker att ni har en bra idé men att den nog kräver bra planering för att genomföra på ett lyckat sätt.
Man skriver väl i huvudsak till ett byggforum för att få hjälp med byggfrågor?
En medlem här frågade vilket ritprogram som användes.
Då fick han svar på det.
Jag började då inte prata om att han bör tänka på att inte sitta för nära skärmen.
Har han terminalglasögon?
Tänk på att ta en paus och sträcka på benen emellanåt.
Har du en ordentlig stol att sitta i med svankstöd?
Sitter du riktigt länge bör du kanske fundera på stödstrumpor?
Jag har drivit eget företag hela mitt liv. Jag har inte haft en anställning på de senaste 55 åren.
Jag har känt min son i 50 år. Nog tror jag att jag skall klara mig.
Det är sant att saker sägs i välmening.
Det finns dock förolämpande välmening, om än så välmenande.
En medlem här frågade vilket ritprogram som användes.
Då fick han svar på det.
Jag började då inte prata om att han bör tänka på att inte sitta för nära skärmen.
Har han terminalglasögon?
Tänk på att ta en paus och sträcka på benen emellanåt.
Har du en ordentlig stol att sitta i med svankstöd?
Sitter du riktigt länge bör du kanske fundera på stödstrumpor?
Jag har drivit eget företag hela mitt liv. Jag har inte haft en anställning på de senaste 55 åren.
Jag har känt min son i 50 år. Nog tror jag att jag skall klara mig.
Det är sant att saker sägs i välmening.
Det finns dock förolämpande välmening, om än så välmenande.
Nu har jag varit mera noga och försökt rita varje enskild del.
Det blir verkligen inte stort.
Jag får börja banta. Det är då helt klart
Tog bort överskåp i kök. Det blir för trångt och burkigt.
ersatte med fönster ovanför vask. Får hitta förvaring utanför huset
Det blir verkligen inte stort.
Jag får börja banta. Det är då helt klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tog bort överskåp i kök. Det blir för trångt och burkigt.
ersatte med fönster ovanför vask. Får hitta förvaring utanför huset
Redigerat:
Ok ok ok Birgit
Antingen talar man väl om vad som är fel eller så behöver man väl inte skriva alls?
Det är väl ingen som sagt att du gnäller,
men vad hade du själv tyckt om jag hade pratat om hur du skall leva dit liv?
Det hör väl till vanlig hyfs att man förutsätter att folk klarar av sina liv?
Det verkar som om du är mycket aktiv här. Det skall väl alla vara tacksamma för.
Det betyder dock inte att man är ofelbar. Ingen vill bli skriven på näsan som du gjort mot mig.
"Har ni tänkt på vad som händer er om det händer sonens familj något så att de inte längre kan bo kvar i huset?"
Även om du tycker att du menar väl så är det ingen ursäkt tycker jag. För att du skulle varit nöjd så skulle jag naturligtvis svarat.. nej det har jag naturligtvis inte tänkt på, tänka överhuvudtaget är inte min starka sida.
Bara för att jag behöver råd ger det väl inte dig carte blanche att blanda dig i mitt privatliv?
Det angår dig överhuvudtaget inte hur jag skall ordna det med min son och mitt boende.
Det är trist att det blir så här. Att skriva som du gör här och nu
Det är fel i ritningen ang tillgänglighet , men jag tänker inte berätta snörp.
Barnsligt.
Detta är inget jätteproblem. Jag kan inte lämna in denna ritning.
En sakkunnig kommer naturligtvis att göra en sådan och ersätta min amatörritning.
Då får väl han göra det som är nödvändigt.
Antingen talar man väl om vad som är fel eller så behöver man väl inte skriva alls?
Det är väl ingen som sagt att du gnäller,
men vad hade du själv tyckt om jag hade pratat om hur du skall leva dit liv?
Det hör väl till vanlig hyfs att man förutsätter att folk klarar av sina liv?
Det verkar som om du är mycket aktiv här. Det skall väl alla vara tacksamma för.
Det betyder dock inte att man är ofelbar. Ingen vill bli skriven på näsan som du gjort mot mig.
"Har ni tänkt på vad som händer er om det händer sonens familj något så att de inte längre kan bo kvar i huset?"
Även om du tycker att du menar väl så är det ingen ursäkt tycker jag. För att du skulle varit nöjd så skulle jag naturligtvis svarat.. nej det har jag naturligtvis inte tänkt på, tänka överhuvudtaget är inte min starka sida.
Bara för att jag behöver råd ger det väl inte dig carte blanche att blanda dig i mitt privatliv?
Det angår dig överhuvudtaget inte hur jag skall ordna det med min son och mitt boende.
Det är trist att det blir så här. Att skriva som du gör här och nu
Det är fel i ritningen ang tillgänglighet , men jag tänker inte berätta snörp.
Barnsligt.
Detta är inget jätteproblem. Jag kan inte lämna in denna ritning.
En sakkunnig kommer naturligtvis att göra en sådan och ersätta min amatörritning.
Då får väl han göra det som är nödvändigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 880 inlägg
Jag har väl redan länkat till en broschyr om reglerna en gång och jag kan inte alla utantill men diskhon och spisen får inte vara i olika bänklängder pga. alla de skållningsolyckor som har inträffat när folk går med heta potatis- och pastakastruller över golvet. Badrummet du har ritat kan inte heller uppfylla de krav på avstånd som krävs kring toaletten. Det är de två som jag såg direkt vid en snabb blick.