3D-ritning av en liten Attefallshusmodell med öppen planlösning och ett tornrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får jag ge bakgrunden först? Vi är + 70 och bor på 45 nybyggda m2 i Provence.
Det fanns indikationer på cancer som sedan visade sig vara falskt alarm.
Detta har dock rubbat vår grundtrygghet och vi funderar på att flytta tillbaka till Sverige (motvilligt). Prisutvecklingen har varit mycket ogynnsam för oss.
Vi har gjort en kraftig ekonomisk kräftgång.
När vi sålde vår lägenhet i Malmö räckte pengarna till ett hus i Provence.
Här har priserna sjunkit med 30% medan vår lägenhet idag kostar dubbelt efter dessa 10 år.
Vi får alltså mindre och sämre lägenhet för våra pengar nu.
Här betalar vi ingen skatt på våra låga pensioner. Vår ekonomi kommer alltså att vara mycket sämre i Sverige.
Ett boendealternativt har dykt upp. En undantagsstuga på sonens tomt. Visst, det är kanske inte så man önskat sina sista dagar, men it is what it is, det kunde varit sämre. Förlåt den långa inledningen,
man blir tragglig när man blir gammal.
Nu till Attefall.
Jag har ritat 30 m2. En del yta försvinner p.g.a. 200 mm väggar. Jag tänker maxisolera med polystyren. Man säger ju att det får vara 4 meter till taknock . Detta gör att det ju inte går att få 2 våningar.
Vi behöver dock en 2: a våning i "tornet". Det är nödvändigt att få till ett extrarum där (2 x 2.5 meter). Enda sättet som jag ser det är att sänka golvet under marknivå i bottenplan. Handikappanpassat? Nödvändigt? Hur lösa sänkt golv och rullstol? Vad kräver man för takhöjd i en Attefall för bostadsändamål? Om totalen är 4 m så går det bort 200mm för tak och 100mm för golvbjälklag minimum.
Återstår 3700mm vilket ju inte räcker. Toaletten? Måste den vara handikappanpassad? Det är ju onödigt med en så stor toa på så litet utrymme, men måste man, så måste man. Känner ni till bra och kunnig i bestämmelser-Ritare? Ni brukar vara smarta och hjälpsamma.
Har ni några tankar och idéer kring detta? 3D-modell av kompakt kök och matplats med trapptorn i en Attefallsstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett litet tvåvåningshus med trappa, sängar och stol, designat för äldreboende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
splinter och 2 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Ett Attefallshus får vara max 4 m högt till yttersta nockspetsen, i genomsnitt.
T ex 50 % av huset är 3 m högt och andra 50 % är 5 m högt. Då får du 4 m i genomsnitt.
Toa måste vara handikappsanspassad liksom resten av huset.
[länk]
Nyfiken, var finns information ang att höjden får vara 4 meter i genomsnitt, på Boverkets hemsida står det Max 4 meter.
Detta hänvisar min bygglovshandläggare till när jag nu söker.
 
  • Gilla
Anders Forsse och 4 till
  • Laddar…
Det är inte husets höjd, utan marknivån man skall ta ett medel av.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Måste det vara en attefallare? Fördelen med dom är ju att man kan gå kring vissa regler och slippa bygglovskostnad. Men är det inga konstigheter att få bygglov så kan man få lite mer frihet. Byggde själv en attefallare-byggsats, men jag behövde strandskyddsdispens så sökte bygglov. Kostade 10.000 men det är en ganska lite kostnad då man bygger, och jag kunde lägga till en välbehövlig förrådsdel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt att höra om den ekonomiska situationen. Min spontana reaktion på bilderna är att det där huset ser bättre lämpad ut för ungdomar än åldringar. Hur ska ni ta er upp för den där trappen när ni blir äldre?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Måste det vara en attefallare? Fördelen med dom är ju att man kan gå kring vissa regler och slippa bygglovskostnad. Men är det inga konstigheter att få bygglov så kan man få lite mer frihet. Byggde själv en attefallare-byggsats, men jag behövde strandskyddsdispens så sökte bygglov. Kostade 10.000 men det är en ganska lite kostnad då man bygger, och jag kunde lägga till en välbehövlig förrådsdel.
Jag har för mig att min son sa att bygglov kostar 45.000 i Malmö + ansvarig, en avsevärd merkostnad alltså
Tack för svar
 
N nybyggarn3 skrev:
Tråkigt att höra om den ekonomiska situationen. Min spontana reaktion på bilderna är att det där huset ser bättre lämpad ut för ungdomar än åldringar. Hur ska ni ta er upp för den där trappen när ni blir äldre?
:) vi får väl hasa oss upp. Det blir ju bara en av oss som behöver komma upp
 
  • Gilla
malilj
  • Laddar…
Det är ju detta med handikappanpassningen
TRor ni man kan godkänna att det står en säng i pentryt i marklplan och att toa/dusch är tillgänglig men inte rum uppe och i nedsänkt plan?
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det är ju detta med handikappanpassningen
TRor ni man kan godkänna att det står en säng i pentryt i marklplan och att toa/dusch är tillgänglig men inte rum uppe och i nedsänkt plan?
Finns det verkligen tillgänglighetskrav på en attefallare? I det här fallet är nog relevant ändå att tillgängligheten blir bra.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag har för mig att min son sa att bygglov kostar 45.000 i Malmö + ansvarig, en avsevärd merkostnad alltså
Tack för svar
Jag skulle fundera på om det inte är värt det. Då kanske ni kunde bygga ett litet praktiskt enplanshus istället? Att gräva ner plattan lär ju kosta en slant också. Även trapp och förlorade kvadratmeter för denna när övervåningen blir så minimal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Finns det verkligen tillgänglighetskrav på en attefallare? I det här fallet är nog relevant ändå att tillgängligheten blir bra.
Ska den byggas som en komplementbostad är svaret :Ja, ej att glömma är även att tänka på ventilationen.
Är det en komplementbyggnad är svaret:Nej, men då får den inte nyttjas som året runt bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Ska den byggas som en komplementbostad är svaret :Ja, ej att glömma är även att tänka på ventilationen.
Är det en komplementbyggnad är svaret:Nej, men då får den inte nyttjas som året runt bostad.
Tack för förtydligandet. Kan det vara så att man åker på KA också då?
 
BirgitS
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Vi behöver dock en 2: a våning i "tornet". Det är nödvändigt att få till ett extrarum där (2 x 2.5 meter).
Det man brukar göra i Attefallare är ett sovloft, alltså med lägre takhöjd.

Det finns ju många tillverkare av Attefallshus så en rekommendation är att titta på deras planlösningar.

Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Toaletten? Måste den vara handikappanpassad? Det är ju onödigt med en så stor toa på så litet utrymme, men måste man, så måste man.
Minsta möjliga tillgänglighetsanpassade badrum är 170 x 190 cm men då gäller det att allt är precis på rätt ställe. Om det ska få plats en tvättmaskin så får man utöka de 170 till 235.
Rekommenderar: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för förtydligandet. Kan det vara så att man åker på KA också då?
Osäker, enligt svar från min handläggare på kommunen så blev svaret:Nej, men kan bero på om byggnaden är komplicerad, vad nu det kan komma att betyda.
Enligt han som gör mina ritningar, konstruktionsritning och är min hjälp mot en tjurskalle på kommun då behövs ingen KA, han är även det:D, en riktig allt i allo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.