S Skogsmusen skrev:
Osäker, enligt svar från min handläggare på kommunen så blev svaret:Nej, men kan bero på om byggnaden är komplicerad, vad nu det kan komma att betyda.
Enligt han som gör mina ritningar, konstruktionsritning och är min hjälp mot en tjurskalle på kommun då behövs ingen KA, han är även det:D, en riktig allt i allo.
Aha. Känns lite bakvänt kan jag tycka. I min kommun byggetär man fritidshus utan tillgänglighetskrav, som man får bo året runt i. Däremot krävs det alltid KA. Det senare kanske är upp till kommunen att bestämma.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man brukar göra i Attefallare är ett sovloft, alltså med lägre takhöjd.

Det finns ju många tillverkare av Attefallshus så en rekommendation är att titta på deras planlösningar.


Minsta möjliga tillgänglighetsanpassade badrum är 170 x 190 cm men då gäller det att allt är precis på rätt ställe. Om det ska få plats en tvättmaskin så får man utöka de 170 till 235.
Rekommenderar: [länk]
Jag har minsta möjliga badrum men löser det då med att en utritad garderob får bli till tvätt & torktumlare, observera detta är en komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och här är bilden Ritning av badrumsplan med toalett, dusch, och handfat markerade, texten "BADRUM" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle fundera på om det inte är värt det. Då kanske ni kunde bygga ett litet praktiskt enplanshus istället? Att gräva ner plattan lär ju kosta en slant också. Även trapp och förlorade kvadratmeter för denna när övervåningen blir så minimal.
Jag tänkte nog att det enda som behövde grävas ut är sovrummet i bottenplan ca 9m2. Det blir ju inte fråga om en källare utan bara en sänkning med några decimeter så att det blir ståhöjd uppe. Problemet är ju handikappgrejen. inte så kul köpa hiss för att åka ner några decimeter för att nå säng. Sedan montera bort när man fått godkänt. Håller med om trappor. Nu blir det ju t.o.m några trappsteg ner + upp till nästa våning.
Hade dock tänkt spartrappa. Ny "ritning" som jag tror är bättre 3D-ritning av en planlösning för bottenplan med kök, sovrum och trappsteg ner till annan våning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus planlösning med sovrum, kök, matplats och spartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tänkte nog att det enda som behövde grävas ut är sovrummet i bottenplan ca 9m2. Det blir ju inte fråga om en källare utan bara en sänkning med några decimeter så att det blir ståhöjd uppe. Problemet är ju handikappgrejen. inte så kul köpa hiss för att åka ner några decimeter för att nå säng. Sedan montera bort när man fått godkänt. Håller med om trappor. Nu blir det ju t.o.m några trappsteg ner + upp till nästa våning.
Hade dock tänkt spartrappa. Ny "ritning" som jag tror är bättre[bild] [bild]
Det låter ju inte så smidigt. Då har ni ju inget sovrum som går att nå om någon av er blir för ofärdig för att ta en trappa. Tänker ni hemmet då?

Sen låter några decimeter lite. Hut räknar du med mellambjälklag och tak? 4 meter är väl mätt till nock? Och taket måste väl luta lite?
Det måste väl rimligt vis handla om minst en meter golvet ska ner. Då måste du shakta några decimeter till och bygga källarväggar.

Prova räkna ordentligt på det, inklusive trapp med förlorade kvadratmeter, så är nog bygglovet inte så dyrt. Då skulle ni kanske få ett trevligt och praktiskt boende och slipper ni flytta in på hemmet för att någon av er inte klarar trappor längre, t.ex. till följd av att lårbenet går av vid fall i den alldeles för branta trappen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tänkte nog att det enda som behövde grävas ut är sovrummet i bottenplan ca 9m2. Det blir ju inte fråga om en källare utan bara en sänkning med några decimeter så att det blir ståhöjd uppe. Problemet är ju handikappgrejen. inte så kul köpa hiss för att åka ner några decimeter för att nå säng. Sedan montera bort när man fått godkänt. Håller med om trappor. Nu blir det ju t.o.m några trappsteg ner + upp till nästa våning.
Hade dock tänkt spartrappa. Ny "ritning" som jag tror är bättre[bild] [bild]
Har för mig att jag läst på Boverket att minsta takhöjd är 2100 mm, sen räkna till mellanbjälklag (2400), då har du 1300 kvar från dina 3700.
På mina ritning har jag sänkt ner hela grunden 900 under mark, blir en halv källare så att säga.
2400 mm i på entréplan , 1750 mm på ovanvåning.
Eller 2100 entréplan, 2050 mm på ovanvåning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Skogsmusen skrev:
Har för mig att jag läst på Boverket att minsta takhöjd är 2100 mm, sen räkna till mellanbjälklag (2400), då har du 1300 kvar från dina 3700.
På mina ritning har jag sänkt ner hela grunden 900 under mark, blir en halv källare så att säga.
2400 mm i på entréplan , 1750 mm på ovanvåning.
Eller 2100 entréplan, 2050 mm på ovanvåning.
Men hur ska det rymmas en trappa gör att komma ner 90 cm i sovrummet?
 
N nybyggarn3 skrev:
Men hur ska det rymmas en trappa gör att komma ner 90 cm i sovrummet?
Är inte riktigt med hur du menar, men på första ritningen med tornet bör det gå att genomföra.
 
Är det bara jag som ser det orimliga i att bygga på det här sättet för att spara in bygglov och eventuellt KA? Det kommer att bli dyrt. T.ex måste man shakta djupare, gjuta I två omgångar, har grävare på plats två gånger, mura en halv källarvägg med tätskikt och isolering, djupare dränering med risk för pumpning, mm. Sen tillkommer trapp(or) och förlorade kvadratmetrar för den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Är inte riktigt med hur du menar, men på första ritningen med tornet bör det gå att genomföra.
Tänkte att om bara sovrummet ska sänkas ner så måste man ju ta sig ner. Hur det ska gå med tillgängligheten vet jag inte
 
N nybyggarn3 skrev:
Tänkte att om bara sovrummet ska sänkas ner så måste man ju ta sig ner. Hur det ska gå med tillgängligheten vet jag inte
Kommer där en trappa blir det problematiskt med tillgängligheten, går troligtvis att lösa med en ramp, beror helt på hur kinkiga dom är på byggnadskontoret.
 
S Skogsmusen skrev:
Kommer där en trappa blir det problematiskt med tillgängligheten, går troligtvis att lösa med en ramp, beror helt på hur kinkiga dom är på byggnadskontoret.
S Skogsmusen skrev:
Kommer där en trappa blir det problematiskt med tillgängligheten, går troligtvis att lösa med en ramp, beror helt på hur kinkiga dom är på byggnadskontoret.
Blir en lång ramp det om den ska luta 1:12
 
  • Gilla
Fru Uggla och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Men hur ska det rymmas en trappa gör att komma ner 90 cm i sovrummet?
N nybyggarn3 skrev:
Men hur ska det rymmas en trappa gör att komma ner 90 cm i sovrummet?
Du har säkert rätt, går säkert inte.
 
N nybyggarn3 skrev:
Är det bara jag som ser det orimliga i att bygga på det här sättet för att spara in bygglov och eventuellt KA? Det kommer att bli dyrt. T.ex måste man shakta djupare, gjuta I två omgångar, har grävare på plats två gånger, mura en halv källarvägg med tätskikt och isolering, djupare dränering med risk för pumpning, mm. Sen tillkommer trapp(or) och förlorade kvadratmetrar för den.
Ja du kan mycket väl ha rätt, Det är så bra att vi, jag och ni forumare diskuterar fram och tillbaka. När möjligheterna är uttömda, då blir det att tänka om ?. Det är det som är så bra med detta forum. Det finns en massa människor med intresse och idéer. Ibland kommer man vi till vägs ände. Är vi där nu ?Jag har också en sovloftlösning . Det är egentligen min ursprungliga, men eftersom jag hoppades på ståhöjd så...
Kanske det kan bli 1.50 på lofet. Min fru är precis 1.50. Hade hon varit längre så hade det kanske blivit billigare att byta fru? Fast det är väl kostsamt det också?
3D-modell av en kompakt lägenhetslayout med sovloft, kök, matplats och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett rum med sovloft, matbord och kök, diskuterar loftets höjd i förhållande till användarens fru.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikaelaber och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.