A
P peterv8 skrev:
Okej, hittade den.
[media]
Är det bara att skruva av delen till höger med 2 skruv och rengöra?
[bild]
som skrivet lyft rakt upp lossa elen och beställ en ny för denna har troligen det nedre lagret skurit i

• Gilla
peterv8
  • Laddar…
Tack för all hjälp, har nu tagit ut pumpen men den snurrar lätt på sin axel utan motstånd. Snurrar jag på motorn så ser jag impellern snurra med!? Ser rätt nasty ut i behållaren. Är det fel på denna givaren? Hur kollar/mäter jag den?
En närbild av en enhet med en öppning, kablar och mögel eller smuts inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på trasig vit plastdel med synlig metallmekanism, troligen del av en hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ena bilden visar är det lite ludd i tanken men när jag rengjorde den så kom det geléliknande klet längre inifrån!? Maskinen är inköpt sept 2020, dålig konstruktion kan man tycka. Skulle man kunna hälla vatten i trumman eller nånstans som rinner ut i den behållaren? Rädd att det finns mer sån klet längre in i maskinen?

A
P peterv8 skrev:
Som ena bilden visar är det lite ludd i tanken men när jag rengjorde den så kom det geléliknande klet längre inifrån!? Maskinen är inköpt sept 2020, dålig konstruktion kan man tycka. Skulle man kunna hälla vatten i trumman eller nånstans som rinner ut i den behållaren? Rädd att det finns mer sån klet längre in i maskinen?
Har du en våtdamsugare så är det bara att spola ur tanken, givaren kan du inte mäta

givaren är det inget fel på även om den egentligen är olämplig, de gamla tumlarna hade flottör som var bra mycket bättre. Det är gegget som fastnar på elektroderna och kortsluter den = maskin får signal att det inte är tömt.

Rengör och spola igenom gegget, ta isär pump för att ta bort allt hår som tvinnar sig runt axel. Klart!

Har gått ett par veckor sedan jag rengjorde tanken och inga nya larm.

Jo precis, den tar man i samma veva. Såg ut så på äldre bosch/siemens torkarna med värmepump där pumpen satt på höger sida. Tror hans pumphus sitter i bakre vänstra hörnet.

Tack för denna tråd. Kan bekräfta att detta löste samma problem på våran 2 år gamla serie 6 med nr WTW85L48SN. Pumpen var fräsch men tanken behövde rengöras då elektroderna kortslöts av gegga. Rengjorde pumphuset och lutade tumlaren bakåt och fyllde vatten med vattenkanna så flöt det mesta ut.

• Gilla
Johan Lindvall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.