229 396 läst · 355 svar
229k läst
355 svar
Bosch PFS 65 Målarspruta
Tycker färgdimma är på tok för klen i 65 o 105.xbjorlingx skrev:Tänkte lyfta lite med några frågor ang. 105an.
Jag har ett hus med ytterpaneler av aluminum (Hej 70-tal) samt trä/tegel. Kan jag med tillräckligt bra resultat måla alun och träpanelen med 105an?
Googlat en massa men tycker mig mest ha hittat denna tråd. Någons kompis hade ju målat hus med 65an och var nöjd. Men resten verkar hålla sig till dörrar och innertak?
Vet att den egentligen kanske är lite liten men tycker mig inte ha ekonomi till någon vürstingmaskin och min kåk är en rätt liten enplanare samt att jag tycker det är såå tråkigt att måla för hand. Så vad tror ni?
Snickerier o dörrar kanske sen är det mer eller mindre stopp.
Finns (hyra) en spruta du sätter rakt i hinken, då blir det trevligared^_^b
Jag håller på att måla köksluckor från '57 med Bosch 65 nu. Än så länge ser resultatet ut att bli bra, sett till att jag gör det själv, inte har en lackeringsverkstad etc
Där emot kan jag säga att det är svårt att få spätt ordentligt. I nuläget använder jag Nordsjö Ready V 40 vattenbaserad snickerifärg, och jag har spätt 1:1 när det gäller färg och vatten för att få till en bra dimma.
Bilder kommer när de torkat
Där emot kan jag säga att det är svårt att få spätt ordentligt. I nuläget använder jag Nordsjö Ready V 40 vattenbaserad snickerifärg, och jag har spätt 1:1 när det gäller färg och vatten för att få till en bra dimma.
väntar nyfiket, såg att cheapy har 65:an för 999kr nu, även clasohlson har en bosch för 999kr men den heter 55 istället, nån som vet vad som skiljer?boohoo skrev:Jag håller på att måla köksluckor från '57 med Bosch 65 nu. Än så länge ser resultatet ut att bli bra, sett till att jag gör det själv, inte har en lackeringsverkstad etc
Vad som skiljer de olika sprutorna åt är det bäst att du läser själv i länken.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=105727
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=105727
Hej!
En fråga relaterat till detta. Hur gör man ni med torktiden mellan lagren om man använder vattenbaserad färg? Jag vill undvika att rengöra sprutan, om möjligt, och undrar hur länge man kan vänta (dvs torktiden mellan de olika lagren) utan att behöva rengöra sprutan. Har en men har inte använt den ännu. Hur gör ni om man skall sprutamåla exempelvis en dörr? Torkar färgen så snabbt att man inte behöver rengöra sprutan mellan lagren?
Mvh
Jonas
En fråga relaterat till detta. Hur gör man ni med torktiden mellan lagren om man använder vattenbaserad färg? Jag vill undvika att rengöra sprutan, om möjligt, och undrar hur länge man kan vänta (dvs torktiden mellan de olika lagren) utan att behöva rengöra sprutan. Har en men har inte använt den ännu. Hur gör ni om man skall sprutamåla exempelvis en dörr? Torkar färgen så snabbt att man inte behöver rengöra sprutan mellan lagren?
Mvh
Jonas
saturnus skrev:
Jaja vi kör en bild till då
Man behöver inte göra rent sprutan mellan lagren, men det kan torka lite längst fram i munstycket.Sixten08 skrev:Hej!
Mvh
Jonas
När det händer brukar jag vrida till max färgmängd och spruta då kommer det ut lite "klägg" och kanske torka med ett papper sen är det bara att åka igen.
Grundfärgen ska nog torka enligt tillverkarns rek. men topplacken lät jag torka på ytan (så att den blanka ytan försvann om du fattar) jag har använt Teknos Aqua 40 den nya sorten, mycket bättre än den gamla.
Lackade bla vår ytterdörr svart på innsidan hade den då liggande så det var bara att spruta tills det var helt pianoblankt, jag lade nog tre lager med lite slipn mellan det första och andra.
Den ser "köpt" ut nu ialla fall på innsidan.
Lackade bla vår ytterdörr svart på innsidan hade den då liggande så det var bara att spruta tills det var helt pianoblankt, jag lade nog tre lager med lite slipn mellan det första och andra.
Den ser "köpt" ut nu ialla fall på innsidan.
Hej,
Lite sent inlägg kanske.. men vilken typ av färg har ni sprutat på väggar och tak inomhus?
har precis skaffat en spruta (Bosch PFS 105), men det står att den inte ska användas för latex-/plast-färger etc vilket väl är de vanligaste väggfärgerna numera (se separat tråd under "målning, tapetsering")
Lite sent inlägg kanske.. men vilken typ av färg har ni sprutat på väggar och tak inomhus?
har precis skaffat en spruta (Bosch PFS 105), men det står att den inte ska användas för latex-/plast-färger etc vilket väl är de vanligaste väggfärgerna numera (se separat tråd under "målning, tapetsering")
Jag skulle behöva lite hjälp! Vad ska man göra för att få det här bättre? Egentligen är jag ganska nöjd med att fått till det så här pass bra, men jag undrar förstås hur man får till en bättre slätare yta. Lite mer spegel liksom...
Ska man slipa mer, måla mer eller något annat? Det är ju lite ont om bilder på vad folk som är vana kan åstadkomma med en färgspruta av det här slaget, så jag är osäker på vad man kan göra.
Det är mitt första försök att sprutmåla. Det görs i öppet ett garage och jag måste acceptera att myggor och annat skräp kommer flygande och fastnar i färgen. Hoppas att det kan gå att polera bort det värsta.
Jag har spacklat med Plastic Padding PP100, grundfärg är Alcro V-Slip, täckfärg är Alcro Servalac Exclusiv och färgsprutan är en Bosch PFS 105E. Sprutans fläkt är inställd på 1.5 och sprutpistolen på 1.0.
Både V-slip och Servalac är utspädda med 33% vatten. 3 dl färg + 1 dl vatten = sprutfärg.
Jag har grundmålat, slipat med 180, spacklat "ändträ" (MDF-board), slipat 180, spacklat, slipat 180, grundmålat, slipat 240, grundmålat, slipat 240, och målat med Servalac en gång.
Vad gör jag nu? Tacksam för alla kommentarer!
Ska man slipa mer, måla mer eller något annat? Det är ju lite ont om bilder på vad folk som är vana kan åstadkomma med en färgspruta av det här slaget, så jag är osäker på vad man kan göra.
Det är mitt första försök att sprutmåla. Det görs i öppet ett garage och jag måste acceptera att myggor och annat skräp kommer flygande och fastnar i färgen. Hoppas att det kan gå att polera bort det värsta.
Jag har spacklat med Plastic Padding PP100, grundfärg är Alcro V-Slip, täckfärg är Alcro Servalac Exclusiv och färgsprutan är en Bosch PFS 105E. Sprutans fläkt är inställd på 1.5 och sprutpistolen på 1.0.
Både V-slip och Servalac är utspädda med 33% vatten. 3 dl färg + 1 dl vatten = sprutfärg.
Jag har grundmålat, slipat med 180, spacklat "ändträ" (MDF-board), slipat 180, spacklat, slipat 180, grundmålat, slipat 240, grundmålat, slipat 240, och målat med Servalac en gång.
Vad gör jag nu? Tacksam för alla kommentarer!
Mera spädning, kallare rum att måla i för längre torktid ?
Oljefärg tyckte jag gick himla bra att spruta med, den flöt ut mycket bättre än vattenfärg.
Du kan minska förekomsten av damm om du rullar ut en plast över golvet och täcker för hyllor och väggar, eller har möjlighet att "vattna" väggar och tak lite
Fast jag tycker det där ser bra ut,
Oljefärg tyckte jag gick himla bra att spruta med, den flöt ut mycket bättre än vattenfärg.
Du kan minska förekomsten av damm om du rullar ut en plast över golvet och täcker för hyllor och väggar, eller har möjlighet att "vattna" väggar och tak lite
Fast jag tycker det där ser bra ut,