Kul att höra Frohike.
Är själv spekulant på 105:an då jag tänkt måla hela huset invändigt, så om det funkar att måla tak med 65:an så borde ju 105:an till och med vara snäppet vassare. hur var den att rengöra, tog det lång tid?
 
Nu har jag testat min 105:a.
Sprutade bara en dörr.
Färgen jag använde skulle ej spädas, men då spottade det bara.
Spädde lite ändå och sen gick det jättebra.
Rengöringen är lätt. Har aldrig gjort det förut, men tog ändå bara ca 5 min.

Hittills är jag jättenöjd :)
 
Låter finfint!
 
Thomas59
Min kollega på jobbet köpte två 65:surprised:r och drog till Norge. Skulle hjälpa kusinen att måla huset. Med en skylift och två 65:surprised:r gjordes jobbet på drygt två dagar. Den bästa investering jag gjort var hans kommentar. Huset är STOORT!

Har själv en 65:a i garaget som jag inte hunnit testa. Ska laga och måla en slagport till garaget (frugan backade hål med dragkroken:D) eller egentligen alla fyra portarna, så det blir samma nyans. Vidare ska de trädgårdsmöbler jag byggt (se annan tråd) lackas så snart lackboxen är klar.
 
Har oxo fyra garageportar som ska målas... Slår nog till på en 105:a tror jag.
 
Thomas59
Och köper man en färgspruta behöver man omrörningspinnar för färgen och det säljer JULa nu för 25 kr för ett jättepack storlek typ telefonkatalog. Köpte två paket och har nog omrörningspinnar för resten av livet för 50 kr.

Fyndade en B&D tigersåg för 695 kr oxo.
 
B&D och fynd borde inte kunna finnas i samma mening. Nåväl.
Men fäster färgen lika bra då? Menar att när man penslar känns det som att det går in i träet bättre men det är kanske bara jag.
 
Thomas59
Bezt skrev:
B&D och fynd borde inte kunna finnas i samma mening. Nåväl.
Men fäster färgen lika bra då? Menar att när man penslar känns det som att det går in i träet bättre men det är kanske bara jag.
Nä jag håller med men just den tigersågen har faktiskt vunnit flera tester och huvudskälet till inköpet var att jag tänker använda tigersågen till att såga raka kanter på gräsmattan mot grusgångar och grusningen vid husgrunden samt kapa lite grövre grenar .

Färgen fäster nog lika bra. Känslan av att arbetar in färgen i trät med penseln är nog mest en känsla.
 
Thomas59
Testade min nya 65:a igår och idag. Har byggt lite trädgårdsmöbler som nu målats vita med vattenbaserad oljefärg. Två tunna lager grund och tre lager vitfärg. 65: fungerar perfekt och resultatet blir fabriksmässigt. Som vanligt är dock underarbetet avgörande. Där går det inte att fuska.

Grundmålade igår på arbetsbockar utanför garaget och det gick iofs bra men alla småkryp verkade älska färgen så igårr em tog jag mig till JULA och inhandlade lite vajer och krokar till en lackbox i garaget.

Satte krokar på väggen någon cm under taket och drog tunn (2 mm) vajer i krokarna och fick på så sätt en 3x5 meters vajerrektangel strax under taket som jag sedan hängde pappersklips på från kontorsbutiken i. I klipsen hängde jag sedan byggplast ner till golvet som jag täckt med papper. Vips så hade jag en lackbox.

Vajern syns knappt så den kan hänga kvar och plasten rullar jag bara ihop till nästa gång. Lackboxen behövs kan jag lova. Det blir färgdimma som flyger runt. Inte SÅ mycket men tillräckligt för att riskera att fastna på andra prylar som man har i garaget.

Svängde även in på K-Rauta och köpte två extra färgbehållare med lock. Nu kan jag ha grundfärg i en behållare och topplacken i en annan och bara skruva på locket mellan sprutningarna. Orginalbehållaren som satt på sprutan använder jag nu bara för att rengöra färgsprutan mellan målningarna.
 
Idag beställde jag 105:an.

Jag har bla 100 meter staket och 50 kvm innertak som ska få sig en duvning.
Sen blir det ju ett och annat loppisfynd som dyker upp hemma lite då och då som ska fräschas upp.

Ska nog ta rygg på Thomas och beställa extra färgbehållare. Bra idé!
 
Hej Thomas59
Färgbehållarna med lock du köpte vad det Bosch original och vad kostar dom? Köpte själv idag en PFS-65 idag på K-Rauta men jag såg inga tillbehör till färgsprutan.
 
-Primus- skrev:
Idag beställde jag 105:an.

Jag har bla 100 meter staket och 50 kvm innertak som ska få sig en duvning.
Sen blir det ju ett och annat loppisfynd som dyker upp hemma lite då och då som ska fräschas upp.

Ska nog ta rygg på Thomas och beställa extra färgbehållare. Bra idé!
Pris?
 
Thomas59
macdiver skrev:
Hej Thomas59
Färgbehållarna med lock du köpte vad det Bosch original och vad kostar dom? Köpte själv idag en PFS-65 idag på K-Rauta men jag såg inga tillbehör till färgsprutan.
Japp, Bosch orginal. Kostade hundra tjugo nånting. Det finns även en större behållare och det var egentligen den jag var ute efter men köpte i alla fall och kom sen på hur bra det var med två extra behållare.

Ett tips, späd inte direkt i behållaren utan späd i stället direkt i färgburken eller i en mera öppen vid behållare. Fyller man behållaren med 600 ml och 60 ml vatten/lösningsmedel är det svårt att röra om ordentligt.

Bättre att blanda i en separat behållare. Ska man fylla på med färg och späda sen är det också svårt att se skalan pga färgen som täcker sidorna i behållaren.
 
Thomas59
Kan bara meddela att det blir ruskigt bra resultat. Målade utemöblerna jag snickrat, med vattenlöslig oljefärg och resultatet är inget annat än perfekt.
 
Hur är egentligen slangen mellan kompressor och pistol på Boschs sprutor? Hade själv en Güde-spruta ett tag och den slangen fick man verkligen brottas med. Stenhård mao...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.