Eriksgatan
kodrod skrev:
Tack, men med biyta tänker jag på en yta som man manuellt måste lyfta klipparen till.
Dock med samma laddstation. Tex en framsida på ett hus. På HQ vet jag att man kan dra med slingan från laddstationen så den bildar en ny yta som inte innehåller någon laddstation.
OK, nu förstår jag vad du menar. En helt separerad yta som ligger så till (t ex trappor emellan) att det är uteslutet att dra en smal väg dit som klipparen kan gå på. Nej, det är jag till 99% säker på inte går pga. att klipparen navigerar "smart" efter inläst tomtkarta och att den först måste kunna gå runt allt som skall klippas under en karteringsrunda då tomtens koordinater för hörn och andra igenkännbara "knicksar" läses in.
 
Vad skönt att man köpt en maskin som fungerar klanderfritt utan några som helst problem med mjukvara :p fast sen är den ju "smart" heller.

Men trots det är jag väldigt intresserad av Bosch och dess finesser
 
Redigerat:
Eriksgatan
Malund71 skrev:
Pratade precis med Bosch...och enligt dem så skall klipparen inte direkt följa tråden utan den kommer jobba enligt ett "irrationellt" mönster...under..ja..3dagar sa han till mig. Men han rådde mig till att göra en "fabriksinställning" innna jag startar upp karteringen igen inkl att koppla ur ström ur klipparen och laddstationen.
Har ni några synpunkter annars skall jag låta klipparen irra omkring i några dagar..hmm...så återkommer jag när jag är klar....
Supporten verkar inte ha förstått att ditt problem handlar om att du inte lyckas få den första karteringen att fungera. Ring igen och förtydliga detta.
Ursäkta en jättedum fråga, men är du helt säker på att du vänt laddstationen åt rätt håll? När du står på gräsytan som skall klippas och tittar mot laddstationens sida så skall klipparen åka ut åt vänster och därefter följa hela slingan motsols ett helt varv fram till laddstationens baksida. Om den får problem på vägen (och även när den lyckats komma runt och stöter i laddstationen) skall klipparen stoppa och på displayen ställs frågan ungefär "Är detta baksidan på laddstationen eller är detta ett temporärt hinder?" Har du någonsin fått den frågan på displayen?
 
T
Ang det hela med att stationen sparar kartan.

Jag tror (vet) att när klipparen kört en klipp period så registrerar han hela tiden var han är och hur han klipper för att bli bättre nästa gång, byta håll etc. När klipparen går in för laddning och når stationen så har en runda avslutats och han sparar registrerade parametrar i klipparens minne.

Minnet sitter i klipparn, hur ska han annars veta vart han är hela tiden? Låter bara otroligt dumt att spara en karta i stationen
 
Redigerat:
peternicklas
Eriksgatan skrev:
Som du själv antyder, den sidan är nog ingen informationskälla att återvända till...
Laddstationer är ju reservdelar så det är inget som behöver "släppas lös", det är bara att beställa hur många du vill ha... :)
Men jag talade igår med den vanliga Bosch-säljsupporten igår om extra laddstationer för att möjliggöra att klippa med Indegon på flera olika tomter (huset, landet). Nyckeln till att möjliggöra detta måste ju pga. LogiCut vara att kartan sparas i laddstationen och att klipparen är helt "dum" medan den laddar fram till att kartan laddas in igen för nästa utgång för klippning. Då sade han att kartan sparas i klipparen(!) och att det därför inte är möjligt utan att mellan tomterna radera kartan och göra en omkartering för nästa tomt. Jag pressade honom på om detta verkligen är sant eftersom alla som har en klippare har sett att den emellanåt går till laddstationen och displayen visar "Sparar kartan" men han vidhöll att kartan ändå (helt eller delvis) sparas i klipparen. Det hade varit intressant om någon mer kunde få detta vidimerat från Bosch.
Det kan ju även vara så att de planerar att spara ner kartan på ett SD kort, det sitter väl en SD plats på klipparen eller har jag fattat fel. I så fall kan man ju byta SD kort beroende på vilken gräsmatta den ska klippa.
 
jo den är rättvänd och jag har dryga 2 meter in i laddaren från båda sidorna. som du beskriver det förväntade jag mig att den skulle fungera men den lämnar tråden direkt...och åker fram och tillbaka i ett..ja...inte självklart mönster. Om jajg är väldigt snäll så kan jag tycka att den jobbar sig fram över tomten och hittar mer och mer avgränsningskabel men...om jag förstår er rätt så skall den följa tråden...runt tills den är tillbaka på baksidan av stationen. Det gör den inte.
Jag får den frågan när den stötter på typ en kantsten...då får jag välja "baksida eller hinder"
Eriksgatan, är det din uppfattning och erfarenhet att den skall följa tråden hela vägen direkt...runt tomten tillbaka till laddstationen när man karterar första gången?
 
tiny_man skrev:
Ang det hela med att stationen sparar kartan.

Jag tror (vet) att när klipparen kört en klipp period så registrerar han hela tiden var han är och hur han klipper för att bli bättre nästa gång, byta håll etc. När klipparen går in för laddning och når stationen så har en runda avslutats och han sparar registrerade parametrar i klipparens minne.

Minnet sitter i klipparn, hur ska han annars veta vart han är hela tiden? Låter bara otroligt dumt att spara en karta i stationen

Varför går då klipparen tillbaks till laddstationen då och då och enl. displayen "sparar kartan" för att sedan fortsätta klippa? Detta sker ju mest i början på en ny gräsyta och sen mer sällan ju mer komplett kartan blir tror jag.
 
hej igen
många inlägg det blir... :)

Jag ringde upp Bosch igen..en annan kille och båda två säger att den första karteringen tar 1-2dagar....och att den inte följer avgränsningstråden runt till laddstationens baksida utan...jobbar sig över tomten och mappar den.

Är det verkligen så den karterat/mappat tomten för er utan problem, vad är er erfarenhet? ?
 
T
För att han rimligtvis avslutar på samma referenspunkt. Och den lättaste referenspunkt att ha är stationen
 
Malund71 skrev:
hej igen
många inlägg det blir... :)

Jag ringde upp Bosch igen..en annan kille och båda två säger att den första karteringen tar 1-2dagar....och att den inte följer avgränsningstråden runt till laddstationens baksida utan...jobbar sig över tomten och mappar den.

Är det verkligen så den karterat/mappat tomten för er utan problem, vad är er erfarenhet? ?
Om de menar att det är så en kartering går till så är det nytt i programvaran. Den version som jag har följer slingan slaviskt ett varv och sen är kartan klar. Efter det kan man sätta den på att klippa gräset.
 
Tack Granfot, det är just den formen av kartering jag förväntade mig efter att läst på om Bosch indigo 10...
 
Eriksgatan skrev:
Malund71:
Testa även att göra en fabriksåterställning enligt denna ordningsföljd beskriven i #601:
[länk]

Skall testa det, tackar!
 
Nykomling inom detta forum och kommer att hämta min Indego i eftermiddag, undrar lite med vad jag inte fattar (Trög kanske) men varför måste man se till att det finns minst 2 meter kabel både framför och bakom laddstationen, kan någon hjälpa mig att förklara detta, vill ställa laddstationen enligt bild, mest för att den blir ganska dold då istället för att exponera den på någon annan yta av trädgården, se bild hur jag hade tänkt, tomten är simpel och inga hinder, men samtidigt så antar jag att det finns nakdelar att sätta laddstationen så långt bort i förhållande dom större ytorna av gräsmattan

Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Johan
 
Eriksgatan
tiny_man skrev:
Ang det hela med att stationen sparar kartan.
Jag tror (vet) att när klipparen kört en klipp period så registrerar han hela tiden var han är och hur han klipper för att bli bättre nästa gång, byta håll etc. När klipparen går in för laddning och når stationen så har en runda avslutats och han sparar registrerade parametrar i klipparens minne.
Minnet sitter i klipparn, hur ska han annars veta vart han är hela tiden? Låter bara otroligt dumt att spara en karta i stationen
Det är självfallet så att klipparen har ett minne, det är ju en robot och ingen handgräsklippare och det är skillnad på en mappad karta med en stor mängd information och ett arbetsminne som hanterar nuläget i klipparen. Det hade varit smart om hela kartan sparades undan i stationen för att laddas upp i klipparen inför klippningen för då hade man t ex kunnat använda samma klippare på olika tomter utan att behöva kartera om. Men nu är det inte så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.