Eriksgatan
Kennet Rosang skrev:
I Boschs reklam får då jag en uppfattning att klipparen är ansluten till GPS. Ringer Bosch och frågar
men får svaret att det är den inte och man vet inte när? Finns det någon som har andra uppfattningar?
Både Otjena och jag har kollat upp detta och berättade hur det var den 3 maj.
http://www.byggahus.se/forum/robotg...h-indego-10-robotklippare-63.html#post1732529
Ändå envisas kreti och pleti med att försöka motbevisa det....:x
Vilket är ditt beslut? Att köpa eller inte köpa klipparen? Köp då inte klipparen pga. någon förväntning på GPS. Själv köper jag gräsklippare pga. deras förmåga att klippa gräs, men jag är väl helt galen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Eriksgatan
M J skrev:
Om du läste inläggen innan så ser du att frågan var om Indego-köparna valde den för priset eller för tekniken, och mitt inlägg ett svar på det. De som köpte förra året gav också betydligt mer för sina klippare och hade flera billigare namnkunniga slumpklippare att välja på, men valde ändå Indegon. Varför? Själv älskar jag ny teknik och ville absolut ha "det senaste" när jag läst om den, betalade därför villigt fullpris första gången, jag skulle bara ha den. En effektiv robot som inte behövde vara ute alltjämt och ockupera trädgården för barnen men ändå hinner sköta gräsklippningen genom att komma ihåg var den klippt lät toppen, som klipparnas motsvarighet till min Neato som jag också är nöjd med. "Äntligen en intelligent klippare!"
Varför valde du Indegon, Eriksgatan?
Jag valde den enda klippare som jag kunde få möjlighet att testa med en "30 dagar nöjd kund garanti" pga. att min tomt nog var för svår för en HQ AM220 utan omfattande "landscaping". En annan anledning var att den påstods inte kräva att man kringgärdade alla hinder på tomten (sandlådor, flaggstång etc) Indegon skulle memorera dem och framöver gå runt dem helt magiskt vilket skulle kräva mycket mindre jobb vid installationen samt möjliggöra flytt av studsmattor mm. Det finessen har visats sig inte existera.
30-dagars-testet resulterade i en "faultlista" till Bosch på 3 sidor, vilket mottogs mycket väl och mycket har redan åtgärdats eller korrigerats i marknadsföringen. Vi var testmarknaden och det var jag medveten om kunde leda till en del strul.
(Kul med Neato-referensen Var själv aktiv som dammsugarrobottestare när den första iRobot Roomban kom för sådär 12-13 år sedan. Där kan man snacka om barnsjukdomar och fellistor! Har faktiskt kvar den (fungera!) samt en några generationer nyare Roomba från 2004 som jag fortfarande använder).
 
Redigerat:
Hej igen

Min klippare väljer att avvika från tråden efter bara någon meter och sen hittar den tråden någon annan stans men att det skulle ta några minuter stämmer inte för mig....den jobbar irrationellt i dryga timmen utan att lyckats följa/hitta hela linan.....
jag får försöka göra om fabriksinställningen för....7'e gången...och hoppas att den då följer hela linan runt. Vad mer finns det att göra?
 
Malund71 skrev:
Hej igen

Min klippare väljer att avvika från tråden efter bara någon meter och sen hittar den tråden någon annan stans men att det skulle ta några minuter stämmer inte för mig....den jobbar irrationellt i dryga timmen utan att lyckats följa/hitta hela linan.....
jag får försöka göra om fabriksinställningen för....7'e gången...och hoppas att den då följer hela linan runt. Vad mer finns det att göra?
Reklamera? Efter sjunde försöket hade jag nog gjort det. Gå igenom installationen en gång till i huvudet så du inte gjort någon tankevurpa och ring sen till Bosch.
 
Ok, jag har deletat kartan 3-4 ggr och fabriksinställningen ett par ggr..

.....men finns det några fel man kan göra?
jag har dragit tråden moturs, lampan lyser, 2m framför och bakom....skall inte det räcka?
Finns det något som kan störa tråden, han verkar inte kunna följa den....

att den bara väljer att "söka" och vända sig moturs hela tiden ser också mysko ut....men om han direkt skall följa hela tråden från laddstationen och tillbaka till baksidan av just laddstationen så....är det något som är galet.
 
En snabb relfektion bara... klipparen skulle inte kunna vara känslig mot yttre störnignar från t.ex närliggande mobilmaster, elledningar o dyl tro som får roboten att leva sitt egna liv ? Eller elbolagens nedgrävda elledningar kring tomterna ? Svårt att mäta störnignarna kanske isåfall.
 
Ja då fick jag svaret från Bosch angående överlappsinställningen:

Vi har försökt utröna om det egentligen skall stå mm istället för cm i displayen eftersom det verkar ologiskt att man skulle kunna ha en större överlappning än klippbredden och frågan är skickad till utvecklarna.

Rekommendationen jag har fått från produktchefen förträdgårdsverktygen är att låta den stå på Auto och låta maskinen klippa oftare.
 
Redigerat:
T
Jag har fått samma problem som er med att han avviker från kartering.

Min funkar bra nu. Men jag vet inte vad som orsakade problemet. Så bosch support bad mig skicka in den på service.

Men när det hände mig så tog jag bort en ö på slingan och då balla den ur. Jag gjorde återställning säker 20ggr utan resultat. Sen lag jag tillbaka samma längd på kabeln fast med ca 1cm så den biten tar ut varandra (jag vill juh inte ha en ö där).
Då funkade kartering på första försöket.

Hoppas denna info kan hjälpa.
 
A
Eriksgatan skrev:
1. [länk]
2. [länk]
Tack, men med biyta tänker jag på en yta som man manuellt måste lyfta klipparen till.
Dock med samma laddstation. Tex en framsida på ett hus. På HQ vet jag att man kan dra med slingan från laddstationen så den bildar en ny yta som inte innehåller någon laddstation.
 
peternicklas
kodrod skrev:
Tack, men med biyta tänker jag på en yta som man manuellt måste lyfta klipparen till.
Dock med samma laddstation. Tex en framsida på ett hus. På HQ vet jag att man kan dra med slingan från laddstationen så den bildar en ny yta som inte innehåller någon laddstation.
Läste på en sida att, Inte www.bosch, att de planerar att släppa en lös laddstation så att man lätt kan ta med klipparen till t.ex. en sommarstuga.
 
Var hitta du den sidan?
 
peternicklas
Hej igen och tack för infot

Jag skall ringa Bosch och prata med dem om karteringsproblemen...för min klippare verkar inte vara frisk.

Är det ett fåtal eller många som har problem med karteringen, någon som har en uppfattning?
 
Eriksgatan
peternicklas skrev:
Läste på en sida att, Inte www.bosch, att de planerar att släppa en lös laddstation så att man lätt kan ta med klipparen till t.ex. en sommarstuga.
Som du själv antyder, den sidan är nog ingen informationskälla att återvända till...
Laddstationer är ju reservdelar så det är inget som behöver "släppas lös", det är bara att beställa hur många du vill ha... :)
Men jag talade igår med den vanliga Bosch-säljsupporten igår om extra laddstationer för att möjliggöra att klippa med Indegon på flera olika tomter (huset, landet). Nyckeln till att möjliggöra detta måste ju pga. LogiCut vara att kartan sparas i laddstationen och att klipparen är helt "dum" medan den laddar fram till att kartan laddas in igen för nästa utgång för klippning. Då sade han att kartan sparas i klipparen(!) och att det därför inte är möjligt utan att mellan tomterna radera kartan och göra en omkartering för nästa tomt. Jag pressade honom på om detta verkligen är sant eftersom alla som har en klippare har sett att den emellanåt går till laddstationen och displayen visar "Sparar kartan" men han vidhöll att kartan ändå (helt eller delvis) sparas i klipparen. Det hade varit intressant om någon mer kunde få detta vidimerat från Bosch.
 
Hej på er

Pratade precis med Bosch...och enligt dem så skall klipparen inte direkt följa tråden utan den kommer jobba enligt ett "irrationellt" mönster...under..ja..3dagar sa han till mig. Men han rådde mig till att göra en "fabriksinställning" innna jag startar upp karteringen igen inkl att koppla ur ström ur klipparen och laddstationen.

Har ni några synpunkter annars skall jag låta klipparen irra omkring i några dagar..hmm...så återkommer jag när jag är klar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.