Funderar starkt på att lämna tillbax min. Har man fortfarande 30 dagars prövotid från Bosch?
 
Otjena skrev:
Enl Bosch så har de faktiskt GPS, dock är denna ej påslagen än i mjukvaran. (gör ingen skillnad på din upplevelse men endå=))
Tack Otjena! Rätt ska vara rätt och säger Bosch så är det säkert mer rätt än Järnia handlaren. Men som sagt, det hjälper inte om GPSn inte är påslagen. Och spåren blir de facto där....
 
Det var många bud om GPSen ;) Stämmer det verkligen att den saknar aktiv GPS i dagsläget så är det självklart att den tar hjälp av slingan i navigeringen när det behövs. GPS har sin styrka på längre avstånd men har för dålig noggrannhet för kant-i-kant-klippningen, där används den inte i vilket fall vad man kan läsa sig till.
 
Eriksgatan
"GPS-baserad teknik LogiCut - ger effektiv klippning. * står det i Järnias reklamblad från introduktionen i april 2012.
Så man kan nog förmodas ha förväntat sig att GPS-baserad. innebär mer än en avstängd GPS och därmed fel på varan rent konsumenträttsligt ifall man vill dra upp den saken. Jag tror ändå att GPS:en används i navigationen, men det är som sagt enbart baserat på 5 veckors klippning i höstas.
 
Kolla med Bosch huruvida GPSen är aktiverad eller ej så behöver vi inte gissa och tro.
 
Och även få fram när de kommer med en uppgraderad mjukvara där man kan slå på gps.
En sak skall man ha klart för sig och när man slår på gps så kommer batteri tiden att minska avsevärt.
 
Eriksgatan skrev:
"GPS-baserad teknik LogiCut - ger effektiv klippning. * står det i Järnias reklamblad från introduktionen i april 2012.
Så man kan nog förmodas ha förväntat sig att GPS-baserad. innebär mer än en avstängd GPS och därmed fel på varan rent konsumenträttsligt ifall man vill dra upp den saken. Jag tror ändå att GPS:en används i navigationen, men det är som sagt enbart baserat på 5 veckors klippning i höstas.
På Bosch hemsida står det numera "Smart. Logicut-navigationen mäter upp trädgården och beräknar effektiv klippväg" dvs. inget om någon GPS. Kommer dock ihåg att förra våren stod det GPS baserad klippning men det finns kanske en anledning till att lanseringen blev så försenad, dvs. GPS mätningen höll inte måttet och plan B fick införas i stället. Bara en gissning från min sida.
 
Eriksgatan
Jag pratade nyss med en kontakt på Boschs nordenkontor i Danmark och Otjena har rätt: Det finns en GPS i Indego 10 men den används inte idag, varken för navigering eller som stöldskydd. Anledningen är dels att det inte behövs eftersom navigeringen är tillräckligt bra idag utan GPS och att det med GPS skulle sänka klipphastigheten för mycket. Detta pga. att det med dagens mjukvara blir många stopp med för mycket lägesuppdateringar mot den mappade kartan. Kontakten sade också att det kan tänkas att de löser detta framöver i en effektivare mjukvara och då kan mycket väl GPS:en komma att slås på. Jag tolkade det som tidigast någon gång under 2014.
 
  • Gilla
Otjena och 2 till
  • Laddar…
GPS är en väldigt inexakt navigeringsmetod när det kommer ner till gräsklippning och precisionsbehovet kommer ner på centimetrar så behovet av en sådan är diskutabelt i vilket fall.
 
Chappe 4 skrev:
En sak skall man ha klart för sig och när man slår på gps så kommer batteri tiden att minska avsevärt.
Även om en GPS-mottagare drar en del ström tvivlar jag på att den drar speciellt mycket jämfört med motorerna för drivning och klippning. Har därför lite svårt att tro att GPS-mottagaren skulle medföra att "batteritiden att minskar avsevärt".
 
M J skrev:
GPS är en väldigt inexakt navigeringsmetod när det kommer ner till gräsklippning och precisionsbehovet kommer ner på centimetrar så behovet av en sådan är diskutabelt i vilket fall.
Det står mycket i början av denna tråden om GPS och hur den var tänkt att användas. Kort sagt skulle den bara navigera roboten mellan de fördefinierade klippområdena och för den förflyttningen behövs ingen cm precision. Sen kan man ju tycka att det är underligt att man förser roboten med en teknik som man senare kommer fram till är onödig. Känns ju inte genomtänkt direkt :confused:.
 
MBygga skrev:
Det står mycket i början av denna tråden om GPS och hur den var tänkt att användas. Kort sagt skulle den bara navigera roboten mellan de fördefinierade klippområdena och för den förflyttningen behövs ingen cm precision. Sen kan man ju tycka att det är underligt att man förser roboten med en teknik som man senare kommer fram till är onödig. Känns ju inte genomtänkt direkt :confused:.
Kan hålla med där i slutet. GPS enheten kostar ju säkerligen par kronor också.
Vad är det som gör att roboten "tänker" så mycket då om det nu inte är radioskugga för GPSen ?
 
MBygga skrev:
Sen kan man ju tycka att det är underligt att man förser roboten med en teknik som man senare kommer fram till är onödig. Känns ju inte genomtänkt direkt :confused:.
Fast med lite välvilja skulle man även kunna kalla det framtidssäkrat... (y)
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Jag tycker det känns bra att GPS finns med så att den kan aktiveras med en mjukvaruuppdatering. Förhoppningsvis släpps en sådan med några roliga nyheter så småningom. Man får ändå komma ihåg att Indegon är först i sitt slag och unik bland robotklipparna, och det finns självklart utrymme för förbättringar och förfiningar.

mortimer skrev:
Vad är det som gör att roboten "tänker" så mycket då om det nu inte är radioskugga för GPSen ?
Ingen aning. Min fina teori sköts ju i sank... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.