Min volym stod på 3 högsta stapeln
 
MBygga skrev:
Förutom den PIN funktionen som också Indegon har, eller hade förra året i alla fall, så larmar LD när man lyfter upp den för att bära iväg den, vare sig den är igång och klipper eller står på laddning. Även HQ har ett sådant larm vad jag förstår men Indegon verkar sakna det även om vissa affärer tydligen förutsätter att den har det.
Hur vet Landroiden att den lyfts för hand och inte lyfts av sig själv för att den försöker köra över någonting?
 
Snälla, håll LD snack utanför denna tråd (och i LD tråden) tack.
 
Så gärna så! :)
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
M J skrev:
Hur vet Landroiden att den lyfts för hand och inte lyfts av sig själv för att den försöker köra över någonting?
Det vet den inte utan den larmar oavsett orsak till lyftet, bra eller dåligt kan ju diskuteras (i LD tråden;)).
 
Redigerat:
miniGranis skrev:
Snälla, håll LD snack utanför denna tråd (och i LD tråden) tack.
Håller med i sak men det blir ju svårt att göra rent faktabaserade jämförelser om man endast får skriva om ett märke per tråd. Och kan man inte göra jämförelser missar man ju en del konsumentinformation som kan vara värdefull.
 
MBygga skrev:
Håller med i sak men det blir ju svårt att göra rent faktabaserade jämförelser om man endast får skriva om ett märke per tråd. Och kan man inte göra jämförelser missar man ju en del konsumentinformation som kan vara värdefull.
Det har du helt rätt i, och därför skrev jag inget gällande första LD ínlägget men när det resulterar i en direkt följdfråga (som måste besvaras med LD specifik fakta) så tycker jag iallafall att dialogen bör föras i lämpligare tråd.
 
Har installerat 2 st Indego senaste dagarna. En hos mig och en hos min far. Fars tomt ät lite mer kompicerad och det märks tydligt att klipparen får tänka MYCKET mer. "Han" åker ofta omkring längs ytterkanten, även min gör det men inte alls i samma utsträckning. Jag har 750 m2 tomt med ca 4a öar, en omarkerad sandlåda med sarg och två omarkerade "punkthinder" ( tvättvinda och ett rör som sticker upp ur marken) Far har ca 800m2 7-8 öar samt 2 omarkerade "punkthinder" Far har dessutom ett par lite komplicerade vinklar.

Kommer detta "kartläggande" minska ju mer han får klippa??
 
Intressant jämförelse, märkligt om den beter sig så olika på två ändå så pass lika tomter.
 
Jag tyckte att min "tänkte" mindre när den gått ett tag, men jag vågar inte svära på det eftersom jag krånglade mycket med att dra om kabeln så den fick kartera flera gånger under den månaden jag hann använda den ifjol.
 
En tanke bara, kan det vara så att den befinner sig mer i "GPS-skugga" på din fars tomt än på din? Personligen misstänker jag att "tänkandet" har med navigationen att göra, finns ingen annan rimlig förklaring till att den pausar. Så komplicerade beräkningar finns det inte på en villatomt så att det ska behöva ta mer än några millisekunder att "tänka".
 
Vore intressant att få se en skiss på tomterna samt vart laddningsstationerna är placerade...
 
Tittar man på logicut-patentet så använder den gyro och kompass för linjeklippningen av ytan, sedan tar den även stöd av gps för "transportsträckorna", som när den navigerar från en yta till nästa, fram och åter från laddstationen osv. Så att pausningen har just med GPS-signalerna att göra är mycket troligt, när den positionerar sig för att ta sig till en annan punkt på tomten. Får den problem att hitta satellit-signalerna så söker den antagligen upp kanttråden istället och söker sig fram till destinationen med hjälp av den. Min teori om hur den funkar. ;)
http://www.google.com/patents/US20110125358.pdf
 
Pappersmannen, detta var största anledningen till att jag lämnade tillbaka min. Har en oregelbunden trädgård på ca 7-800kvm med 4öar och 3 oinslingade hinder. Den stod still och tänkte jättemycket samt gick ofta ut till slingan där den körde 10-20m för att sedan gå in igen och klippa. Dessa besök till slingan gav jättefula spår i gräset efter bara några veckor. Jag frågade Järnia handlaren och tydligen har inte Indego någon GPS(!) utan den kalibrerar sig genom att gå ut till slingan för att identifera kända möster, t.ex nåt hörn. Jag upplevde detta som omoget och lämnade tillbaka den. Jag vill nämligen köpa robot för att få fin gräsmatta och som ljudlöst finns i bakgrunden och bara gör jobbet utan lyftande hit och dit. Inget av detta uppfyllde Bosch för mig
 
Kung_Klas skrev:
Pappersmannen, detta var största anledningen till att jag lämnade tillbaka min. Har en oregelbunden trädgård på ca 7-800kvm med 4öar och 3 oinslingade hinder. Den stod still och tänkte jättemycket samt gick ofta ut till slingan där den körde 10-20m för att sedan gå in igen och klippa. Dessa besök till slingan gav jättefula spår i gräset efter bara några veckor. Jag frågade Järnia handlaren och tydligen har inte Indego någon GPS(!) utan den kalibrerar sig genom att gå ut till slingan för att identifera kända möster, t.ex nåt hörn. Jag upplevde detta som omoget och lämnade tillbaka den. Jag vill nämligen köpa robot för att få fin gräsmatta och som ljudlöst finns i bakgrunden och bara gör jobbet utan lyftande hit och dit. Inget av detta uppfyllde Bosch för mig
Enl Bosch så har de faktiskt GPS, dock är denna ej påslagen än i mjukvaran. (gör ingen skillnad på din upplevelse men endå=))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.