Mycket snack om GPS efter förslaget om test med ugnsplåt...
Moderna GPS-moduler använder både GPS och GLONASS för snabbare fix och bättre känslighet.
Jag har testat en miniatyrmodul från Quectel som inte har stöd av AGPS men fungerade perfekt inomhus under ett bord.
Compared with using GPS only, enabling both GPS and GLONASS generally doubles the number of visible satellites, reduces the time to first fix and increases positioning accuracy, especially when driving in rough urban environments.
Fördelen med AGPS är att det kortar tiden till första fix (TTFF).
Skulle förvåna mig om Bosch inte använder en hyfsat modern modul. Därmed räcker det inte med en ugnsplåt för att stoppa signalen.
Oavsett det så är förslaget intressant, andemeningen är ju att testa om Indegon arbetar annorlunda utan GPS-signal.
 
Nyfniken skrev:
Har ni aldrig använt GPS i bilen? Det kallar jag ugnsplåt det.
Nja... detta är en ugnsplåt... ICO-9-RM028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och detta min bil. 052012sl63amg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser du skillnaden utöver att båda är av plåt ?! :rolleyes:
Den ena har fönster och taklucka som inte hindrar varken GPS eller A-GPS signaler.

http://www.swedroid.se/tag/glonass/
Det senaste året har allt fler androidtelefoner lanserats med stöd för det ryska satellitpositioneringssystemet GLONASS (”GLObalnaja NAvigatsionnaja Sputnikovaja Sistema”, eller ”GLObal NAvigation Satellite System”), vilket i våra androidtelefoner fungerar som ett komplement till det amerikanska GPS-systemet. GLONASS är till skillnad från amerikanarnas GPS utvecklat för att bättre täcka upp de nordligare delarna av det norra halvklotet, där bland annat Ryssland – och Sverige – som bekant står att finna. Genom att kombinera GPS med GLONASS så är det inte ovanligt att se en fördubbling av antalet satelliter (och låsningar) jämfört med endast GPS.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Nope. En telefon kan inte lägesbestämma sig själv. Däremot kan man söka efter telefonens position genom att utnyttja en tjänst som pejlar den genom tre eller fler basstationer. Nu har tråden övergått till att diskutera telefoner och deras respektive position samt en sidodiskussion om GPS och har därmed spårat ur.
 
Redigerat:
nikson skrev:
Nope. En telefon kan inte lägesbestämma sig själv. Däremot kan man söka efter telefonens position genom att utnyttja en tjänst som pejlar den genom tre eller fler basstationer. Nu har tråden övergått till att diskutera telefoner och deras respektive position samt en sidodiskussion om GPS och har därmed spårat ur.
Tråden handral om Bosch Indego och även dess påstådda GPS assisterade LogiCut.
P.S. själv skriver du om din mobil som endast har A-GPS.
 
Ni får väl montera på en GPS antenn i rätt grön färg.... se bara till att det är en hajfenemodell så att inte luftmotståndet försämras.
GPS_am_FM_TV_GSM_Shark_Fin_Car_Antenna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Men försök att få din GPS att fungera i bilen om du lägger den en bit från rutan.
Senast jag hade en "normal" GPS så var det en blåtandspuck. Den fungerade alldeles utmärkt i handsfacket.
 
Klä in robotrackaren i några lager tjock aluminiumfolie :)
 
Waxinator skrev:
Om det vore så att GPS signalerna "studsar och far omkring" så skulle det inte vara till mycket nytta...
Likförbannat gör de det, vilket är lätt bevisat genom att gå in i exempelvis ett garage (med stora dörren öppen) och titta vilka satelliter en modern hand-GPS tar emot. Den kan låsa på signaler från satelliter som befinner sig rakt upp eller från alla möjliga riktningar vilket vore helt omöjligt om inte signalen studsat in genom öppningen. Gör samma sak med en äldre GPS och den lär inte se någon satellit som inte råkar befinna sig i dörröppningen.
 
  • Gilla
LM Gbg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Senast jag hade en "normal" GPS så var det en blåtandspuck. Den fungerade alldeles utmärkt i handsfacket.
Radiovågorna tar sig igenom instrumentpanelens plast och rutans glas oavsett GPS-typ.
Den låg den alltså direkt under framrutan... kalasläge (y)
 
Gimbal skrev:
... Gör samma sak med en äldre GPS och den lär inte se någon satellit som inte råkar befinna sig i dörröppningen.
Precis vad jag menade. Gamla GPS hade inte A-GPS funktionen som tar hjälp av lokala mobiltelefonmaster.
Du kunde ju tala i mobilen i garaget så där fungerade säkert nyare A-GPS fint.
Frågan är vilken typ Indego i så fall har (om någon?). A-GPS kräver ju SIM-kort för kommunikationen med GSM masterna.
 
Redigerat:
Om vi ändå har spårat ur från Indego till GPS så är det väl bara att fortsätta tills alla är överens, eller...?
Om du läste hela Gimbals inlägg skrev han även:
...titta vilka satelliter en modern hand-GPS tar emot.
Alltså inte en mobil och alltså inte med AGPS.
Som jag skrev tidigare, AGPS används bara för att få en snabbare TTFF.
En GPS-modul sparar ofta senaste positionen och kan använda den i st f AGPS för en snabb TTFF nästa gång.
Indego har väl ingen SIM-kortplats och ska inte behöva det heller. Den ska klippa gräs, inte kommunicera.
 
Stämmer att CHEAPY är billigast med 1 krona, alltså 9998 kronor. Får troligen min BOSCH i morgon, men jag bävar, hur skall jag med min lilla hjärna kunna programmera klipparen efter alla inlägg jag läst. Det måste bli min bohuslänska envishet och "djädrar anamma" som tar hem segern. Får väl köra med min gamla 26-åriga motorgräsklippare under tiden tills jag får det att fungera!
 
Upptäckte idag att Indegon ej laddar när stoppknappen är/varit nertryckt och står i ladd stationen.
Var tvungen att stoppa maskinen en kväll och satte snabbt in den i stationen. Idag när jag skulle starta igen så blev det laddning i 45min innan start.


.
 
LM Gbg skrev:
Om vi ändå har spårat ur från Indego till GPS så är det väl bara att fortsätta tills alla är överens, eller...?
Nej jag orkar varken reda ut allas uppfattningar av om hur GPS positionering fungerar,
eller om Bosch Indego över huvud taget använder GPS i annat än reklamsyfte.

All information om GPS och A-GPS (m.fl.) finns via Google. T.ex:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS
http://www.netonnet.se/Content/Glossary/A-GPS/
http://www.familjeliv.se/Forum-21-84/m61563105.html

Jag skulle aldrig nämnt bakplåten. frusty.gif
 
LM Gbg skrev:
Mycket snack om GPS efter förslaget om test med ugnsplåt...
Moderna GPS-moduler använder både GPS och GLONASS för snabbare fix och bättre känslighet.
Jag har testat en miniatyrmodul från Quectel som inte har stöd av AGPS men fungerade perfekt inomhus under ett bord.
Compared with using GPS only, enabling both GPS and GLONASS generally doubles the number of visible satellites, reduces the time to first fix and increases positioning accuracy, especially when driving in rough urban environments.
Fördelen med AGPS är att det kortar tiden till första fix (TTFF).
Skulle förvåna mig om Bosch inte använder en hyfsat modern modul. Därmed räcker det inte med en ugnsplåt för att stoppa signalen.
Oavsett det så är förslaget intressant, andemeningen är ju att testa om Indegon arbetar annorlunda utan GPS-signal.
Tror inte ett dugg på att det fungerar inomhus på det sätt du beskriver. Det finns idag ingen inomhuslösning för GPS som inte innehåller t.ex. fasta repeaterantenner på tak eller runt byggnaderna man vill kartlägga. Att GLONASS skulle fungera bättre inomhus finns heller inga uppgifter om, det systemet fungerar som GPS dvs. med högt positionerade sateliter som också behöver fri sikt till mottagaren för att vara tillförlitliga. Sen handlar ju tråden om Bosch Indego och inte om hur GPS fungerar så när du har tillförlitliga uppgifter om att Indegon verkligen utnyttjar GPS modulen för navigeringen är du som tidigare sagt välkommen att delge den uppgiften och källan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.