Eriksgatan
Det som låter mest på längre håll och om man lyssnar t ex inifrån ett hus när klipparen kör förbi, är inte klippmotorn utan hjulmotorerna. Så det gör nog rätt lite nytta att klä in undersidan om man inte samtidigt klär in hjulens yttersidor. Om någon får tag i ritningen till Indegons kåpa, skulle man kanske med en 3D-skrivare kunna göra en modifierad kåpa som passar utanpå originalet men med skärmbreddare och isolerade hjulhus.
 
hc 77: Det fixar sig själft. Klipp en gång i regnet och du har en fint lager med ljuddämpande gräs som kletat fast under klipparen ;-)

Min bror kom förbi och hans första ord var att det var tyst. Jag förstår heller inte denna ivriga ljuddiskussion. Robotklippare är tysta! Ja Jo man hör att det är onödigt rakskurna kugg i drivningen. men mycket låter det ju inte.

Min klippare (som går under namnet BOSSE) har haft exemen i natt. Släppte ut den i går kväll och lät den klippa hela natten. I morse när jag kikade ut stod den snällt i laddstationen och ansåg sig vara klar. Fin fint! till min förvåning/besvikelse så har den missat två kvadrater på ca 2*3 meter på tomten. Ett bakom ett träd och ett mitt framför altanen.. ATTANS!
 
Bosse fick även träffa på studsmattan. Jag har fixat skydd som visas i ett tidigare inlägg ( brädor som ligger ner paralellt med marken över nedre bågarna. Frugan godkände det estetiska och Bosse klarade klippa både under och runt studsmattan. Vi brukar flytta runt "hoppan" en del för att inte gräsmattan skall bli ful under, så att göra en ö runt den är inget altenativ.


Skydden kan rekomnderas!
 
T
Det här med studsmattan, jag har en med 3x2st ben. klarar han av att klippa under och sen hitta ut? jag har nu satt brädor runt om så han kommer inte in alls.
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Mitt hus ligger som en ö med gräsmattor runt om så antar jag att jag får problem med att placera basstationen intill huset ?!? Det blir väl som en rabatt-ö när den skall kartläggas, alternativt att endast husets placering kartläggs. Kommer roboten att hitta tillbaka ?
Har du inte ens en gång fram till entrén med t ex plattor och som du önskar oklippt? Det räcker i så fall.
 
Skydden för studsmattan som jag la ut för ett tag sen funkar fint.
Lägger ut fotot igen
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1368345067.434476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas
Jag har grävt ned benen c:a 15 cm, perfekt för då får man bara gräs kvar vid stolparna. Med hinder, som t.ex. i förra inlägget så kan roboten bli fast under studsmattan.
 
Hej skaraborgare, är lite nyfiken på vad för pris du först fick på Harald Nyborg ?. Var har du ditt Cheapy, är det möjligen Skövde? Kan vara bra att referera till när jag skall gå i clinch med Cheapy i Halmstad. Hälsar Penta
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
9999kr, Cheapy kollade upp Harald Nyborg hemsida och så drog de av 15% på 9999 kr.

Köpte i Lidköping.
 
Redigerat:
Har du satt den på Auto på överlappsklippningen eller har du satt in ett värde och isåfall vad, min klipper inte riktigt allt så jag måste gå över till manuellt läge, frågan är vilket värde?
 
Eriksgatan skrev:
Har du inte ens en gång fram till entrén med t ex plattor och som du önskar oklippt? Det räcker i så fall.
Nej, detta är en f.d. sommarstuga på landet och här kör vi bara med gräs, mossa och småtallar. :banghead:
Alltså ingen uppfart till huset så antingen får jag lämna en oklippt yta (5x1m) på baksidan av huset, alternativt placera basstationen vid tomtgränsen...
 
Redigerat:
Har satt min till 20 cm överlappning samt kantklipp var 4e gång. Men har precis satt i gång klippningen så vet inte om det är det optimala. Vad har ni andra?



PS. Är nybliven ägare. Men haft lite otur. Har precis fått tillbaka den efter reparation då min gick sönder med en gång, motorn på höger hjul pajade. :( Vet inte vad som hände,den hade stannat mitt på gräsmattan efter bara en halvtimmes klippning!?
Fick dock ny programvara i den nu. ver 5.8. Nu ljuder larmet när man lyfter den! :)
 
  • Gilla
M J och 2 till
  • Laddar…
JF123 skrev:
Har satt min till 20 cm överlappning samt kantklipp var 4e gång. Men har precis satt i gång klippningen så vet inte om det är det optimala. Vad har ni andra?



PS. Är nybliven ägare. Men haft lite otur. Har precis fått tillbaka den efter reparation då min gick sönder med en gång, motorn på höger hjul pajade. :( Vet inte vad som hände,den hade stannat mitt på gräsmattan efter bara en halvtimmes klippning!?
Fick dock ny programvara i den nu. ver 5.8. Nu ljuder larmet när man lyfter den! :)
Mycket intressant att du fått ny programvara i den, Nu väntar vi andra på möjligheten att uppdatera via deras hemsida och SD minneskortplatsen. Och jag tar för givet att det är kostnadsfritt och lika enkelt som att uppgradera annan datorutrustning genom flashning !
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Alltså ingen uppfart till huset så antingen får jag lämna en oklippt yta (5x1m) på baksidan av huset, alternativt placera basstationen vid tomtgränsen...
Remsan kan vara smalare än 1 meter. Har själv endast 25 cm mellan trådarna i en smal passage och kanske klarar kantklippningen att ta resten. Så testa först med det smalaste du vågar och fungerar inte det så öka avståndet i små steg. Då får du kanske lite överskjutande tråd, men det kan du enkelt trolla bort genom att dra ett streck in på klippytan där tråden går fram och tillbaks i samma pinnar. Jag har själv använt den tekniken för att skapa områden i hörn som jag idag inte vill klippa på, pga. att gräset där är nysått. Man kan senare lägga ut den borttrollade slingan i efterhand utan att behöva göra om eller skarva, bara att göra en ny kartering.
Behöver man däremot göra öar mitt i gräsmattan verkar det enklast att klippa av tråden vid kanten och skarva på ny tråd att lägga fram till och runt ön. Man kan ju utgå från samma skarv för nya öar senare så notera ungefär var skarven ligger.
 
Köpte min idag på Bauhaus för 8799,12 kr efter uppvisande av priset på Harald Nyborg för 9999 kr. Det var inga glada miner men det gick ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.