Japp, det är precis så det ser ut här. Pooler, leksaker, möbler, grill, släpkärra och även bilar kan finnas på gräsmattan. Så långt jag hann köra i höstas så fixade Indegon hindren med bravur, men längtar intensivt efter våren så man kan släppa ut den igen och testa den över en hel säsong med allt vad det innebär i hinderväg. ;)
 
Kanske inte riktigt så mycket här änsålänge men den dagen kommer också. Har skrivit ett e-mail till Bosch med lite kompletterande frågor om årets utgåva av Indegon.
Det är många vändor fram och tillbaka för min del om vilken jag ska välja; står för närvarande mellan den större Landroiden och Indegon. Prismässigt ligger de någorlunda lika; 10.000 mot 12.500.
Stor fördel för Indegon är just att vår gräsmtta är "fyrkantig" och huset förskjutet åt ena hörnet egentligen. Så det blir inte så många missar varje gång Indegon klipper då den går rakt. SEn en stor fördel också är att den bör hinna med hela vår gräsmatta på ca 6h (laddning+klippning ) mot beräknat 10 för Landroiden (eller annan som kör slumpmässigt). Finns det någon som vet mer ingående vad det är för motorer i Indegon; bortslös eller med Borste ? Hållbarheten är ju längre med bortslös; speciellt om man kikar och jämför tvättmaskiner.
 
Lite korrigering av mig själv. Satt o räknade på hur snabb och effektiv Indegon är. På Boschs sida står det att den rör sig 0,45m/s och har en klippbredd på 26cm. Så på 50min (en laddning) hinner den med 300m2
(avrundat till 0,4 m/s resp. 0,25m klippbredd för att det inte ska bli för mycket glädjesiffror och lite "felmarginal" också)
1min: 0,4*0,25*60=6m2
10min: 60m2
50min: 300m2

Så 700m2 gräsyta bör räcka med 3 körningar och 2st mellanliggande laddningar; 5h "klipptid"

Reflekterade över en annan detalj samtidigt. Vad händer om man enligt ovan ställer den på 5h (t.ex 12.00 - 17.00) men att roboten har gjort hela ytan efter t.ex 4,5h då den vet vart den klippt och har kvar ? Räknar den sig som klar efter 4.5h eller fortsätter den köra den sista halvtimmen slumpmässigt ?
Enligt vad jag läst i tråden här så verkar det som körtiden och laddtiden är mer än 50min, snarare strax över 1h vardera.
 
Satt och läste lite trådar om robotklipparna i morse och kände att boschen var ett alternativ för mig. Var sen förbi K-Rauta i Kallhäll i ett annat ärende (verktygsspaning) och ser då att dom har den på erbjudande för 9597 kr! Bra pris så jag köpte en. Nu blir det att fixa till gräsmattan lite inför säsongen. Hoppas att den ska funka för mig. Rätt okomplicerad yta, förutom lite hinder som träd å sånt, på cirka 400 kvm som den ska hålla i ordning.

Gardena R40 tog dom för övrigt 13500 kr för.
 
Det var ju fantastiskt bra pris. Kan du se om det är förra årets upplaga som de hade "kampanj" på eller var det årets utgåva ?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Det var ju fantastiskt bra pris. Kan du se om det är förra årets upplaga som de hade "kampanj" på eller var det årets utgåva ?
På den skylt som finns bakpå maskinen står det bland annat 2012. Vet inte om det är rätt ställe jag tittar på men det bör ju betyda att det är versionen från i höstas.
 
Det är med all sannolikhet rätt ställe du kollar på. Frågarn är om årets modeller börjat komma ut till någon butik ännu. Mycket troligt så innehåller årets utgåva lite uppdateringar.
Ni som klippt med Indegon... vilka tider klipper ni på och hur stor tomt/gräsyta har ni ?
 
Finns det någonstans där man kan ladda ner en installationsmanual och instruktionsbok för att läsa in sig på t.ex avstånd till kanterna, smala passager, inställningsmenyn - klipptider och övriga begränsningar ?
 
Hej Mortimer
Innan du handlar utifrån dina resonemang ovan (alla logiska och bra, troligen som de flesta robotköpare tänker) så vill jag hjälpa dig med min bild av Boschen (se mitt inlägg förra hösten i denna tråd) . Jag tänkte som dig utifrån ett teoretiskt resonemang, men resultatet i praktiken blev lose-lose; Det hade inte mindre tid i trädgården och gräsmattan blev inte sådär robotvälklippt som någon ovan uttryckte det. Anledningarna till att den inte är mindre tid på mattan är att den stannar och tänker frekvent och långa stunder. Däremellan ska den ut till slingan ofta för att kalibrera sig. Sedan är den för oprecis i sin parallellkörnimg ( varierar 20-40cm mellan varje rad) så den måste köra massor av gånger innan den råkat på alla missar. Detta tillsammans gör att den måste vara ute i princip lika lång tid som en Automower 305 ( jag vet för en granne två hus bort, båda har ca 500kvm gräs, har en sådan och vi jämförde tiderna till helt färdigklippt matta.
Angående resultatet så blir mattan rörig pga alla konstiga delklippningar Boschens rörelsemönster ger
Ovanpå allt kommer oljudet. Har du en matta över 500kvm så kommer den behöva köra mer än dagtid och grannarna kommer inte uppakatta det enervernade ljudet en fin sommarkväll...
Så mitt råd är att om du absolut vill ha en Bosch, se till att få med 30 dagars prova på. Jag lämnade igen min och är tacksam för att Bosch erbjöd detta då.
Lycka till med ditt val!
 
Tackar Kung_Klas. Ska ha det i beaktande. Smärtgränsen går vid 13.000kr, egentligen någon hundring dessinnan också. Som det ser ut nu står valet mellan Boschen och den större Landroiden. Ställt lite kompletterande frågor till osch om årets utgåva. Är det inget som gjorts på den mot förra årets utgåva så blir det en Landroid. Har ju bara 2.5mil till Hässleholm där servicepartnern finns om det skulle behövas någon (förutsatt att de medger att man kan komma in med roboten till de)
 
För 13.000 får du ju en Automower 305 i år enligt Hqv hemsida. Jag såg även annons för Gardena för 9995kr nånstans. Tror det var ClasOlsson.
Landroid är säkert bra men vad jag förstått så har den sina egenheter. Två grannar kan inte ha varsin Landroid eftersom det måste vara visst avstånd till annan slinga. Sedan kan man fundera på luvstiden hos den. Hqv hade ju stora problem med slitage och läckage första 5åren. Man kan ju undra om Landroid byggt upp samma kunskap på bara nåt år? Om en hqv utifrån lärdom faktiskt lever 10år och Landroid kanske bara 5år så blir ju årskostnaden mycket lägre för hqv. Bara funderingar, men det gäller ju att se hela bilden.
Sedan vilken metod den klipper med är ju ganska ointressant. Man köper ju en robot för att den osynligt ska göra jobbet i bakgrunden med så lite handpåläggning som möjligt. Dörmed tror jag man blir mest nöjd med en produkt som är så tyst och mogen som möjligt (lärdom från mina veckor med Bosch och vad jag sett hos grannen...).
 
Jo, men de är bara specade till 500m2. Min gräsmatteyta är mer åt 700m2 hållet.
Intressanta synpunkter dock. Valet är inte gjort ännum blir i slutet av April.
 
Stirra dig inte blind på vad tillverkarna anger för kvm siffra. Mig veterligen är det ingen standardiserad mätmetod. Boschen tex skulle inte jag sätta på nån yta över 500kvm såtillvida det inte är en helt öppen kvadrat utan hinder. Det handlar ju om hur intelligent de fått till maskinen när det trixar till sig. Återigen tror jag att det krävs många utvecklingsår för att få ett smart sätt i alla konstiga trädgårdar som finns. Tillverkarna sätter nog kvm siffran helt enkelt som hastighet x klippbredd x batteritid. En ren skrivbordsiffra alltså. Men det är vad jag tror!
 
Det Klas skriver om missar i kant-i-kant-klippningen är aldrig något som hänt mig, har heller aldrig hittills hört någon annan nämna det än Klas. Tror inte det har med Indegon att göra generellt utan specifikt med Klas exemplar eller något annat hos Klas som gjorde att den misslyckades med orienteringen, så ska den inte bete sig. Min klippte hela gräsmattan utan missar på några timmar i höstas (varierade beroende på antalet laddningar, vilket i sin tur berodde på antalet omarkerade hinder den behövde runda). Att sätta en klippyta på Boschen är egentligen rätt ointressant, då den efter omladdningen fortsätter där den avslutade med att klippa resten av gräsmattan. När den är färdig med hela parkerar den sig, då låser jag in den i friggeboden tills nästa gång det är dags att klippa gräsmattan. Man kan schemalägga den att klippa hela tiden i tidsfönster men det känns onödigt då den är färdig och det inte finns mer att klippa. Jag gillar inte tanken att ha klipparen ute obevakad när ingen har uppsikt, och vill inte heller att den ska vara ute samtidigt som barnen, både pga säkerhetsrisken med klippare ihop med barn som inte går att komma ifrån oavsett lyftskydd och annat, men även för att inte störa barnen i deras trädgårdslekar eller köra över deras leksaker.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Finns det någonstans där man kan ladda ner en installationsmanual och instruktionsbok för att läsa in sig på t.ex avstånd till kanterna, smala passager, inställningsmenyn - klipptider och övriga begränsningar ?
En gammal utgåva finns här (tror inte den visar senaste versionen av mjukvarumenyn): http://www.varuhuset.se/res/PDFtidningar/BOSCH-Indego-10-svenska.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.