1 159 872 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Hur går eksperimentet ? Klarar den passasjen ?tga skrev:Nu med version 5.9 har jag lagt till de områden som jag lade in ursprungligen men som jag senare tog bort när versionerna 5.7 och 5.8 inte klarade av dessa. Ursprungligen hade jag också iden att låta den klippa ett område som ligger nedanför en mur. För att komma dit måste klipparen klara en knepig sväng och nerför en bro jag tänkte bygga.
För att testa svängen har jag gjort en testslinga 6x5 meter.
[bild]
Slingan mellan de två klippområdena är 15 cm bred. Jag försökte först med 13 cm men det fungerade inte. Det blå området i bilden motsvarar den sväng den kommer att behöva klara. Den långa raka delen är vägen över bron. Jag räknar med att bron blir 65 cm bred. Där den långa raka delen slutar finns en krök upp och till vänster. Denna behövs för att klipparen ska hitta tillbaka.
Jag tänker låta den klippa det här minimala området ett tag för att se om jag kan lära mig något mer innan jag bestämmer mig för att bygga bron.
Jeg ville nok ha byggd bron med 35cm margin på var sida så den inte kjør av. Min 5.8 har nu kjørt en 6m lång passasje i 2 sesonger utan å misse en enda gång. Jag har 25cm mellan tråderna.
Nær den er ferdigklippt så følger den kantslingan tilbake. Oftast velger den å ta detta området til sist.
Lykke til
Idag fick jag tillbaka Indego #3 med ytterligare ett års garanti. Tillverkningsdatum är 2014-01-20. Jag känner direkt att motor infästningen är mycket stummare. Borta är det stora glappet i både motor som klipplatta som jag tidigare åtgärdade med 2½" spikar. Trumpinnarna är nu vita och båda har klarat transporten. Idag har vi åskregn så jag väntar till imorgon med utsättningen och laddar den under tiden på verandan.
Nu har du kanske bara regnet och inte åskan, men för egen del så drar jag ur basstationens nätsladd så fort det är åska på gång. Jag är kanske lite onödigt feg, men jag inbillar mig att en strömspik kan ställa till det för klipparen om den står och laddar. Någon kanske har egna erfarenheter?Waxinator skrev:
En helt annan sak. Duggar tätt med robotgräsklipparreklam i tidningar och reklamblad där man hänvisar till Råd&Röns test. Undrar bara om någon som kontaktade dom om faktafelaktigheterna gällande Indegon fått någon respons? Klipptid/yta som inte stämde t.ex.
Annars inget nytt på min Indy-front. Klipper som den ska två till tre gånger i veckan utan problem. =)
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
>TGA, du kommer nog få problem i svängen, för tvär/smal tror jag. Ibland när de lindansar och tråden ligger för nära nosar den över till andra tråden när de är så nära/tvär böj. Och får fel riktningsangivelse, virar bort sig sparar om karta ja du ser...även om det är lite blött och trä kan den få det halkigt.
Ja det visar sig kanske att jag är för optimistisk. Men testslingan jag gjorde hade tvärare sväng än den jag kommer att göra - imorgon. Vad gäller halka så kör jag den inte när det är blött. Jag har för många branta passager. På rampen lägger jag kycklingnät om den halkar.
Eftersom jag bor ute på landet så tillhör jag dem som använder transientskydd och UPS till alla känsliga apparater i hemmet. Till Indego laddaren har jag nöjt mig med en jordfelsbrytare som jag räknar med skall reagera om åskan slår ned i gräsmattans närhet. Vi har inte längre några luftledningar så jag förutsätter att e-on fixar blixtskyddet på transformatorstationen...WALL-E skrev:
P.S. Den nya klipparen har gått hela dagen i högt vått gräs, utan att bröla eller ens verkat varva upp. För mig är detta något helt obegripligt eftersom de föregående versionerna började bröla för den allra minsta tuva eller trädrot.
Jag gjorde karteringen igår. Jag fick göra mindre korrigeringar. Idag har den klippt för första gången - efter att gräset torkat! Den valde detta nya område som det tredje av ca 7 så jag behövde inte vänta så för att se hur det fungerar. Filmen visar hur den navigerar tillbaka uppför rampen efter klippningen. Så småningom ska jag lägga tråden antingen på undersidan eller fräsa upp spår för den. Nu sitter den bara fast med lite tejp.rcjofo skrev:Hur går eksperimentet ? Klarar den passasjen ?
Jeg ville nok ha byggd bron med 35cm margin på var sida så den inte kjør av. Min 5.8 har nu kjørt en 6m lång passasje i 2 sesonger utan å misse en enda gång. Jag har 25cm mellan tråderna.
Nær den er ferdigklippt så følger den kantslingan tilbake. Oftast velger den å ta detta området til sist.
Lykke til
[video=youtube_share;tvmNkJqcXjk]http://youtu.be/tvmNkJqcXjk[/video]
Vilken maskintga skrev:Jag gjorde karteringen igår. Jag fick göra mindre korrigeringar. Idag har den klippt för första gången - efter att gräset torkat! Den valde detta nya område som det tredje av ca 7 så jag behövde inte vänta så för att se hur det fungerar. Filmen visar hur den navigerar tillbaka uppför rampen efter klippningen. Så småningom ska jag lägga tråden antingen på undersidan eller fräsa upp spår för den. Nu sitter den bara fast med lite tejp.
Broen kan vel bli noe halkig, du kan jo kle den med f.eks. Takpapp med shingel ... Legga tråden under den ..
Redigerat:
Medlem
· Väster götaland
· 378 inlägg
Ja, jag är skeptisk, kommer säkert klara ibland men förr eller senare virrar den till det. Hade en snarlik sväng/passage ofta man fick gå och hämta den där...men lycka till
Riktigt trevlig film! Klipparen ser ut att klara bron riktigt bra. Med tanke på att Indegon i trånga/knepiga utrymmen gärna krånglar till det för sig så hade jag själv försökt sätta ett litet staket på bron, men det är jag det.
Som bäddat för att den ska, eller kommer att, falla av rampen. Jag hade gjort den med en vinkel på 45 grader istället och kanske 1 bräda bredare. Vänta bara tills det regnar! Detta klarar de flesta robotklippare av.tga skrev:Jag gjorde karteringen igår. Jag fick göra mindre korrigeringar. Idag har den klippt för första gången - efter att gräset torkat! Den valde detta nya område som det tredje av ca 7 så jag behövde inte vänta så för att se hur det fungerar. Filmen visar hur den navigerar tillbaka uppför rampen efter klippningen. Så småningom ska jag lägga tråden antingen på undersidan eller fräsa upp spår för den. Nu sitter den bara fast med lite tejp.
[video=youtube_share;tvmNkJqcXjk]http://youtu.be/tvmNkJqcXjk[/video]
Tror att det kommer behövas någon typ av halkakydd. Trä brukar bli rejält halt när det blir blött.
Kanske något i den här stilen:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Halkskyddstejp-29130/
Kanske något i den här stilen:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Halkskyddstejp-29130/
Vet att det tagits upp tidigare år men kan inte hitta det. Vad har ni för drifttid per laddning? Min nya Indego jag fick ut på garanti går ganska exakt 2 h på varje laddning. Dock har jag för mig att min förra tillverkad 2013 kunde gå uppemot 2h 45 min på en laddning.