sturban skrev:
Jag säger ju att det blev farligt! Att framhjulens känslighet påverkar effektiviteten är i varje fall uppenbart. De nya, svarta axlarna kanske har längre eller kraftigare magneter/metallcylindrar som gör att de inte stör så mycket. Mina är rostfria.

Så här ser det ut och det är som sagt farligt! Klipparen bryr sig inte om den lyfts utan fortsätter att köra.
Hmmm, detta anser jag som uforsvarligt såsant du ikke passar på den hela tiden, gjør du det ?

Hadde det inte varit bettre å utbedra holen i plenen din.

rcjofo skrev:
Hmmm, detta anser jag som uforsvarligt såsant du ikke passar på den hela tiden, gjør du det ?

Hadde det inte varit bettre å utbedra holen i plenen din.
Det jobbet pågår så gott som hela tiden. Men det är lite frustrerande när man under en period tidigare i somras kom hem och klipparen stod i dockan så gott som varje klipp-dag. På sistone har den hittat nya hål och ojämnheter. Det finns orsaker varför min trädgård inte är jämn men jag hade inte trott att jag skulle behöva lägga om gräsmattan helt och hållet i och med köpet av robotklippare. Senaste veckorna har det varit spår i den tynande mossan och annat som dykt upp. Är det nya hål eller är klipparen mer känslig för ojämnheter nu?

Jag kommer att ta bort mina buntband snart, troligen blir det ett servicebesök. Det hade jag räknat med vid köpet. Då kan vi se om ny programvara och eventuellt nya framhjul gör susen för känsligheten.

Vad gäller sannolikheten att det skulle komma någon obehörig in på min tomt som lyfter på klipparen utan att trycka stop-knappen först så anser jag att den är försvinnande liten. Men det beror ju väldigt mycket på hur närområdet ser ut om man törs köra som jag gör just nu.

Att jag skrev det här beror mest på att jag anser att det är av intresse att de känsliga framhjulen försämrar tillförlitligheten. Det kanske leder till att Bosch skickar ut info om en uppdatering till oss stackare? Den modifikationen jag gjort är olämplig för säkerheten, ja. Jag har inte tillräckligt med info för att kunna göra en både säker och klippefektiv lösning alltså blev det så här!

Fast när jag tänker efter så har du en poäng. Jag kan inte rekommendera detta med framhjulsmodifikationer till någon!!! Risken är ju rätt uppenbar att någon som inte förstår att säkerheten är satt ur spel gör som jag och råkar illa it, direkt eller indirekt. Jag raderar min bild i varje fall!

Redigerat:
southpark skrev:
Så då fick jag pratat med supporten å det va bara å skicka in den...tur att det bara tog 8 dagar att få det svaret. :confused:
Idag fick jag tillbaka "Hulken" från service, dom har bytt "skärenhet, lieblad, styrrulle x2, naetaggregat"... Ska bli spännande att se hur/om den fungerar imorgon om vädrets makter tillåter.

• Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
"Utgående produkt"
[länk]

Och några hundringar billigare på Harald Nyborg - fåtal kvar.

Och Hornbach har prisgaranti med 10 % ytterligare marginal mot konkurrenterna, gäller även vid kampanjer. Köpte min hos Hornback i Helsingborg för 8700 kr för två veckor sedan, efter detta tips från MJ.

sturban skrev:
Fast när jag tänker efter så har du en poäng. Jag kan inte rekommendera detta med framhjulsmodifikationer till någon!!! Risken är ju rätt uppenbar att någon som inte förstår att säkerheten är satt ur spel gör som jag och råkar illa it, direkt eller indirekt. Jag raderar min bild i varje fall!
Missforstå meg ikke, jeg synes det er fint at du ser et problem , løser det og deler det med andre. (y)

Men, så må man som du sejer tenke på at dette kobler ut säkerhet og det er ikke bra å formedle.

Jag sitter just nu i Budapest o undrar om Indy går efter schemat där hemma, Hoppas ju det.

Jag har varit/är på tjänsteresa i Danmark denna veckan. Via mina webcams kan jag se att den fixade en klippning i måndags, sen så slutade den i en rabatt i tisdags.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
sturban skrev:
Experimenterar lite med framhjulen just nu. Jag lider av att min Indego hittar håligheter i gräsmattan. Den fastnar på gamla, nedsjunkna plattor, kanter mot gång och hål där mossan inte trivs lika bra längre.
Nye framhjul løser dette. Eller smøre de vertikale glideflatene med vannfast fett.

Har nu fått till en slinga som klipparen tyckte bättre om, det krävdes dock tyvärr en flytt av stationen till en mer olämplig plats.
Efter att klipparen hade gått varvet runt på slingan så började den köra hela gräsmattan, oftast med snurr på klippaggregatet, ibland utan det. Då och då stannade den för kalibrering. Antar att den på något sätt inmätte gräsmattan. Den fick problem vid min Rhododendronbuske (stavning?!) då dess grenar hängde ner för lågt och hela tiden kom åt stoppknappen. Efter en trimning av denna så gick det dock bra.

Efter att den har kört över hela gräsmattan (med några vändor till station för sparande av gräsmattelayout) så var den då klar. Jag testkörde lite för att se om det funkade och jag blev positivt överraskad över dess låga ljudvolym, hade befarat högre.

Några korta frågor:
-Dess låga arbetsljud gör att jag undrar om den endast körde på lågvarv (som jag har läst något om att de gör ibland). Hur vet man skillnaden? Jag har liksom inget att jämföra med.

- Knivarna under är ju inte vässade för 5 öre, skall det vara så? Klipper de verkligen bra när de kommer så från fabrik eller skall man vässa dem själv?

A
Jonbeee skrev:
Har nu fått till en slinga som klipparen tyckte bättre om, det krävdes dock tyvärr en flytt av stationen till en mer olämplig plats.
Efter att klipparen hade gått varvet runt på slingan så började den köra hela gräsmattan, oftast med snurr på klippaggregatet, ibland utan det. Då och då stannade den för kalibrering. Antar att den på något sätt inmätte gräsmattan. Den fick problem vid min Rhododendronbuske (stavning?!) då dess grenar hängde ner för lågt och hela tiden kom åt stoppknappen. Efter en trimning av denna så gick det dock bra.

...
Min klippare har stannat under några björkar ett antal gånger. De lägsta grenarna klipptes innan men har blivit tvungen att klippa bort några till så att den inte ska stanna. Var nån som den dessutom kilades fast under.

Jonbeee skrev:
Några korta frågor:
-Dess låga arbetsljud gör att jag undrar om den endast körde på lågvarv (som jag har läst något om att de gör ibland). Hur vet man skillnaden? Jag har liksom inget att jämföra med.
Om du hører hjulmotorene klipper den på lågvarv. Hør du mer enn hjulmotorene går den på høgvarv. Behøver du skydda ørorna, har du et brøl.

Jonbeee skrev:
- Knivarna under är ju inte vässade för 5 öre, skall det vara så? Klipper de verkligen bra när de kommer så från fabrik eller skall man vässa dem själv?
Ja dom skall vara så, enligt bosch. Enligt bosch har dom ett skydd som holder dom vassa. Om du vassar dom vill detta skydd slipas bort og dom innom kort inta lenger vara vassa. (Vi som har talat med bosch många gånger vet att verklegheten ofta är motsatt av hva dom seier.)

Jonbeee skrev:
Några korta frågor:

Så bra at den fungerar nu (y)

Litt vanskelig å beskrive hastigheten , men hvis du hør hjulmotornarna høgre enn klippeaggregatet går den i normallege. Når den varvar up vil du tydlig høre knivene gå og hastigheten synker.

Knivene er veldig sløve, men de er av godt stål og du kan slipe de skarpe. Gresset vil ha mye bedre av å bli skjært enn å bli knust i tuppene. Jeg har slipt mine 1 gang pr mnd. og jeg har trolig ikke behov for å kjøpe nye kniver før nesta sesong er øver.

Tackar för svaren,då verkar ju allting vara bra "so far".

Jag skall släppa iväg den på en klippning nu på förmiddagen innan jag sticker, lite som ett avslutande test. Det är dock fuktigt i gräset, kanske får vänta lite.

hur är det med regnsensor på dessa, har de en eller känner de genom klippningen att det blir tyngre?

Den har ingen regnsensor og det går helt fint å klippe i regn. Den kjenner av motstand (strømforbruk ) på klippemotoren og regulerer varvtalet ut i fram det.

• Gilla
Jonbeee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.