1 160 633 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Var får man sån information ifrån? Måste ju vara nån som både är bosch och stiga expert.peternicklas skrev:
Är det fakta eller en gissning?
Har föresten stiga en robot som har logic klippning? har inte dom bara slumpklippare? O dom tänker väl inte? Och om det är så hur tänker man då när man jämför detta?
Nu blev jag förvirrad (mer än vanligt):x
Redigerat:
Har ingen anledning att gissa. Det ska vara ett äldre chip som Stiga har haft mycket problem med. Stiga har nog slutat att använda det men enligt min källa så har de som säljer Stiga stora problem, eller har haft stora problem. Kommer från en Stiga återförsäljare på västkusten.MeanMike skrev:
Indego kräver mer CPU kraft med tanke på karteringen, kan ju även bero på för dåligt eller för lite minne.mortimer skrev:Processorn du tänker på då ? Kan inte minnas jag läst att Stiga har problem nu i alla fall. Finns kanske en anledning till att Stiga valt att lämna den modellen på chip då.
Skulle vara intressant att få veta hur det är med både L1 och L2 minnet i Indegon.
O även vilket språk man använder sig av vid programmeringen; är det Bosch eget, VHDL, Assembler, C etc. ?
Underdimensionerat på vilket sätt ?
Dette er lite troverdig av 2 grunner. Det kommer från en konkurrents af og Bosch har inte hatt nogra problem med sin chip annat en den muligens er litt treg for enkelte. Hvis det hadde varit samma chip så skulle detta forum vært fullt av kommentarer med chipfel.peternicklas skrev:
Det at det er mange som irriterer seg over at Indegoen stannar og tenker ,men alle er imponert av hvor mye den klipper på kort tid. Finnes det liknande statistik som vi har her på forumet for de andre slumpklipperne som inte stannar ock tenker ...
Nja. jag tror nog inte på denna tes. uttalad av någon konkurrent.......Vem som hest kan ju annars hänga ut va fasen som helst här o sen spinner man iväg så det ryker........o vissa hänger ju lätt på........direkt. Nu e tom chippet fel.....mjukvaran kass.....Detta med 2 olika klipptekniker osv osv.......Lever inte Elvis också?
Jag säger inte du har fel men jag köper inte påståendet bara för du har en kompis..... I all välmening förstås.
Jag säger inte du har fel men jag köper inte påståendet bara för du har en kompis..... I all välmening förstås.
Det är ju upp till var och en att fundera och ev. ta till sig informationen. tror dock att vissa av Indegos fel kanske skulle kunna härledas till detta, men... Vi är väl alla överens att några fel finns det trots allt på Indegon, eller...MeanMike skrev:Nja. jag tror nog inte på denna tes. uttalad av någon konkurrent.......Vem som hest kan ju annars hänga ut va fasen som helst här o sen spinner man iväg så det ryker........o vissa hänger ju lätt på........direkt. Nu e tom chippet fel.....mjukvaran kass.....Detta med 2 olika klipptekniker osv osv.......Lever inte Elvis också?
Jag säger inte du har fel men jag köper inte påståendet bara för du har en kompis..... I all välmening förstås.
Sedan sa jag inte att det finns fel på chippet utan det kan vara andra saker, som t.ex. begränsningar, långsam, mm.Sedan sa jag inte att det finns fel på chippet utan det kan vara andra saker, som t.ex. begränsningar, långsam, mm. Klipptekniken har ju inte med chippet att göra utan med mjukvaran.
Det där med chippet låter knepigt. Stiga köper väl sina klippare av Zucchetti som tillverkat robotklippare sedan tidernas begynnelse, det enda Stiga gjort (eller låtit göra) är att sätta på en egen kåpa, så vad är det för chip-problem den kåpan för med sig kan man undra? (eftersom jag inte känner till att Zucchettis andra klippare har några chip-problem).
Sen kan det iofs vara samma chip som sitter i både Stiga och indego, det är ingen omöjlighet på något sätt. Och nog kan det vara för klent för Indegons behov samtidigt som det är fullt tillräckligt för Stigan.
Fast det var första gången jag hörde att Stigan har problem med chipet, på vad sätt då?
Sen kan det iofs vara samma chip som sitter i både Stiga och indego, det är ingen omöjlighet på något sätt. Och nog kan det vara för klent för Indegons behov samtidigt som det är fullt tillräckligt för Stigan.
Fast det var första gången jag hörde att Stigan har problem med chipet, på vad sätt då?
Ja jag har inte hört någon säga här att man har haft chip problem.
O att den stannar ibland (min ca 6-8 skunder) har jag inga problem med. Det är väl bra att han tänker till skillnad från slumpklipparna, Det enda problem jag haft med chipsen e att dom fastnar i tänderna. Fast man sköljer ju ner det med en kall öl, så inte ens det e nåt problem........
Grillchips e ju bäst med öl.
O att den stannar ibland (min ca 6-8 skunder) har jag inga problem med. Det är väl bra att han tänker till skillnad från slumpklipparna, Det enda problem jag haft med chipsen e att dom fastnar i tänderna. Fast man sköljer ju ner det med en kall öl, så inte ens det e nåt problem........
Grillchips e ju bäst med öl.
Chip snacket låter som FUD, " Vi har minsann inte större problem än andra". Dessutom kan jag inte se att Stiga o Bosch nyttjar samma CPU. Boschens sätt att agera kräver mycket mer CPU och mycket aktivare styrning. Så om den inte räckte till i en Stiga, så torde den inte ens varit aktuell i en Bosch.
Ett påstående som jag köper helt, för det verkar helt logiskt för mig ialla fall.eleson skrev:Chip snacket låter som FUD, " Vi har minsann inte större problem än andra". Dessutom kan jag inte se att Stiga o Bosch nyttjar samma CPU. Boschens sätt att agera kräver mycket mer CPU och mycket aktivare styrning. Så om den inte räckte till i en Stiga, så torde den inte ens varit aktuell i en Bosch.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. ( jag fick googla på FUD) så jag hade verkligen inte kunnat säga det.........:banghead:
Stor guldstjärna från mig till dig !!
Kan inte förstå varför inte Stiga och Bosch kan använda samma chip eller kretsuppsättning. Så om Stiga använder DIMM minne så kan inte Bosch använda samma, märkligt resonemang. Ta mobiltelefoner, hur många mobiltelefoner använder inte samma chip? Vad felet består i är inte utskrivet. För er som vill undersöka det mer kan ju alltid kontakta Zucchetti eller en Stiga återförsäljare. Men då det inte är några problem med Bosch som t.ex. långa väntetider, ingen kantklippning mm. vid klippning så är mitt påstående inte korrekt. Utav Boschs försäljning av Indego så har runt 2/3 gått till att byta ut defekta maskiner, men nej min Bosch är det inget fel på. Ni skulle kanske fundera på VAD det är som kan orsaka alla de fel som finns på Indegon.eleson skrev:Chip snacket låter som FUD, " Vi har minsann inte större problem än andra". Dessutom kan jag inte se att Stiga o Bosch nyttjar samma CPU. Boschens sätt att agera kräver mycket mer CPU och mycket aktivare styrning. Så om den inte räckte till i en Stiga, så torde den inte ens varit aktuell i en Bosch.
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Jag fick beskedet att Jonatan bara jobbar deltid framöver? märkligt om han har huvudansvar, han kanske är utbränd av alla Indego problem?MeanMike skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Tycker ni är lite väl OT nu.
Eftersom Boschpersonal nu nämns vid namn och de följer den här tråden utan att kunna kommentera pga. tjänsteregler så blir det inte bra för dem på jobbet om ni spekulerar kring deras tjänster, det borde ni förstå. Det blir också mer press och svårare för dem att vara personliga i bemötandet om ni börjar diskutera öppet exakt vem som säger vad och när. Så tänk på att man i ett samarbete kanske inte alltid vinner på att skriva exakt allt man råkar få veta.
Jag kan tillägga att Boschs kundtjänstmedarbetare jobbar med hela deras sortiment och har att göra även vinterhalvåret. Att två medarbetare avdelades att även knyta ihop Indegofrågorna är ett undantag taget för vår skull. Båda dessa killar är erfarna och har jobbat på Bosch kundtjänst under flera år - så de är ingen "säsongspersonal".
Eftersom Boschpersonal nu nämns vid namn och de följer den här tråden utan att kunna kommentera pga. tjänsteregler så blir det inte bra för dem på jobbet om ni spekulerar kring deras tjänster, det borde ni förstå. Det blir också mer press och svårare för dem att vara personliga i bemötandet om ni börjar diskutera öppet exakt vem som säger vad och när. Så tänk på att man i ett samarbete kanske inte alltid vinner på att skriva exakt allt man råkar få veta.
Jag kan tillägga att Boschs kundtjänstmedarbetare jobbar med hela deras sortiment och har att göra även vinterhalvåret. Att två medarbetare avdelades att även knyta ihop Indegofrågorna är ett undantag taget för vår skull. Båda dessa killar är erfarna och har jobbat på Bosch kundtjänst under flera år - så de är ingen "säsongspersonal".