ensamgud skrev:
Menar du att den bullrar/skorrar (som man sett på en del filmer) eller att den helt enkelt kör på det högre varvtalet? ...
Jag trodde att det var det högre varvtalet som gjorde att den vibrerade (bullrar/skorrar) men det verkar vara det normala varvtalet.
Ang att knivarna ska vara runda, jag svarade såklart och ifrågasatte hur tanken är att den ska klippa med runda knivar och förklarade att jag tycker resultatet blev bättre med vassa knivar. Men supportkillen jag pratade med avrådde från att slipa knivarna. (säkerhetsgrej kanske?)
Med runda kniveggar så slås gräset av i stället för att skäras av. De kunde i så fall lika gärna låtit bli att fasa av eggarna helt. Efter att ha läst en massa inlägg här så ger jag inte fem öre för 'supportens' olika svar.
 
För det första så måste jag bara säga att efter att ha läst denna tråd anser jag att Bosch borde betala er en ansenlig lön för all den möda ni alla har lagt ner på att försöka få denna produkt att fungera.

Jag har själv varit intresserad av denna produkt sen jag hörde talas om den förra året men först nu blivit med gräsmatta.

Har naturligtvis en fråga också i det här.

Finns det någon annan klippare än Indegon som har samma logiska 'klipp tänk' som den här verkade vara tänkt att ha ? eller är alla andra ping-pong maskiner.
(tänker på att den vet vart den klippt och vad som är kvar att göra.)

Mitt syfte med denna maskin skulle vara att helt sonika lyfta ut den på gräsmattan, be den klippa och sen bära undan den för kvällen och kanske låta den fortsätta senare tillfälle och under annan tid ha gräsmattan helt för mig själv.
 
råttboet skrev:
Finns det någon annan klippare än Indegon som har samma logiska 'klipp tänk' som den här verkade vara tänkt att ha ? eller är alla andra ping-pong maskiner.
(tänker på att den vet vart den klippt och vad som är kvar att göra.)
Nej, än så länge finns inget annat alternativ alls, men är säkerligen på gång. Alla andra är tyvärr "ping-pong"-maskiner som inte alls fungerar på samma sätt eller fylla samma behov (utföra en tomtklippning på kommando).

råttboet skrev:
Mitt syfte med denna maskin skulle vara att helt sonika lyfta ut den på gräsmattan, be den klippa och sen bära undan den för kvällen och kanske låta den fortsätta senare tillfälle och under annan tid ha gräsmattan helt för mig själv.
Så har jag använt min Indego, till det har den fungerat utmärkt. Har haft den inlåst i friggeboden mellan klipptillfällena, och låtit den klippa hela gräsmattan när tomten varit ledig. Den enda maskin som finns idag som går att använda så.
 
Eriksgatan
frav skrev:
Osboda: Att nollställa kartan innebär väl en ny kartering?
frav:
Nollställning av kartan = ny kartering.
Nja, nu skall vi vara noggrannare med semantiken. Osboda har rätt i det han skriver, dvs. att om man nollställer kartan så innebär det att klipparen behöver göra en ny kartering. Men om frav menar det han skriver dvs. "Nollställning av kartan = kartering" så är det inte helt rätt, men han kanske menade en implikation "=>" istället för likhet "="?

Rätta mig om jag minns fel eftersom jag har gjort flera installationer med olika versioners menyer och den första ligger 9 månader tillbaka i tiden. Jag har uppfattat från menyerna och klipparens beteende där valmöjligheterna i början av installationen ändras beroende på om det är det första eller andra försöket man gör att få den att "följa slingan första gången", att just detta är vad kartering innebär enligt Boschspråket, åtminstone i de programversioner jag har installerat. Valet "kartera" kom också upp i menyn under den första laddningen ena gången så att man fick välja detta manuellt och då gick klipparen ut och följde tråden ett varv. (En annan gång på en annan version gjorde klipparen det direkt när den kände att laddningen var tillräcklig utan att jag behövde trycka på något menyval).

Det som klipparen håller på med hela tiden, dvs. att bygga upp och efterhand finjustera den "digitala kartan" över klippytan där upptäckta hinder och öar läggs in i ett minne är inte kartering enligt Boschmenyerna. Detta har inget enhetligt namn men det är olämpligt att använda ordet kartering även för detta, som någon här i tråden nu gör. Jag har förstått att flera nu blandar ihop dessa helt olika företeelser och t ex drar slutsatser om att radera kartor pga. problem med karteringen. Därutöver finns det ännu ett rullande system ("lager" om man tänker som i google maps) under klippningen där klippta områden och dess klippriktning sparas undan efterhand för att man skall undvika klippa flera gånger på samma delyta och i samma riktning på samma delyta nästa gång, det s k LogiCut och vars lagrade information också raderas helt när man raderar kartan.

Editerat genom att lagt till detta stycke ang. vad jag skrev i nästa stycke som jag sätter inom parenteser. Är nu osäker på om man i menyn när som helst kan välja att kartera om utan att radera kartan först, kanske beror på vilken version/build. Jag har för mig att jag sett det i någon klippare jag haft. Har någon den möjligheten i menyn, skriv det gärna i tråden inkl. version+build.

(Av detta följer att man mycket väl kan kartera om utan att nollställa den digitala kartan. Kartering och att radera kartan är också två olika menyval som kan väljas oberoende av varandra. Det kan t o m vara smart att vara mindre klåfingrig och ge f-n i att radera den digitala kartan om man känner att man har behov av att kartera om t ex om man har ändrat sträckningen av den yttre begränsningen. Så låt då gärna bli att radera kartan vid kartering, för det finns inget som säger att det skall göras).

Och att t ex lägga till en ny ö, eller att dra ut begränsningen några ytterligare kvadratmeter vid någon kant behöver inte heller betyda att man måste kartera om har jag märkt, det fungerar oftast bra ändå. Så låt klipparen försöka "klippa" som förstahandsval. Och är det så att man gjort förändringar så att man behöver göra en omkartering så märker man det strax på beteendet, eller så märker t o m klipparen det själv och ber att man karterar om. Jag har gjort stora förändringar själv utan att nollställa kartan och klipparen har hittills alltid lärt in de nya områdena ändå. Poängen i detta inlägg är att bli mer restriktiv med att nollställningar i tid och otid. Det är lätt att vid problem resonera att man gör det "för säkerhets skull så har jag gjort allt" men nollställningen skall nog användas som sista åtgärd. Den är inte farlig men gör det svårare att lista ut vad ev. fel kan bero på och gör att det åter tar lång tid innan man kan se om klipparen fungerar som tänkt med överlappning mm. Sedan att supportmedarbetare ofta säger "gör en fabriksåterställning" är förstås att de bara orkar hålla reda på en enda procedur per produkt som de har fått information om bör klara de flesta problem som beror på handhavande.

Vad som däremot måste göras vid varje förändring av slingans längd är att bryta strömmen till basstationen i minst 1 minut utan någon klippare i. Slå därefter på strömmen först, vänta 1 minut medan basstationen balanserar in sig och sätt därefter i klipparen igen. Flera som beskrivit att de gjort omstartsprocedurer och meckat i menyn ser ut att ha missat att göra detta.
Även att ta ut den röda "nyckeln" ur klipparen och därefter sätta i den igen så att klipparen startar upp igen är en snabb och bra nollställningsmetod som inte raderar några kartor och som jag tror många glömmer bort att testa som första åtgärd.

Sammanfattning:
1. Vid problem med att följa tråd, om klipparen stannar över tråd och vid karteringsproblem: Pröva först det enklaste dvs. att bryta strömmen till basstationen 1 minut, sätt på strömmen 1 minut utan klippare, sätt därefter i klipparen i basstationen.
2. Vid problem med klippare som uppenbart verkar ha fastnat i en loop, inte klipper alls utan bara kör runt, börjar låta högt utan att oljudet upphör: Pröva det enklaste först redan ute på fältet och bryt strömmen med den röda "nyckeln".
3. Radera inte kartan som första åtgärd vid olika problem, klipparen har en rätt god förmåga att lära in nytillkomna områden, öar och förändringar i yttre begränsningslinjen.
 
Redigerat:
  • Gilla
N_Fredriksson och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Av detta följer att man mycket väl kan kartera om utan att nollställa den digitala kartan. Kartering och att radera kartan är också två olika menyval som kan väljas oberoende av varandra. Det kan t o m vara smart att vara mindre klåfingrig och ge f-n i att radera den digitala kartan om man känner att man har behov av att kartera om t ex om man har ändrat sträckningen av den yttre begränsningen. Så låt då gärna bli att radera kartan vid kartering, för det finns inget som säger att det skall göras.
Var exakt finns valet att göra en ny kartering i menyn?

I min gamla version har jag aldrig hittat något karteringsval utan att radera kartan, då först dyker det upp en "Kartera"-knapp, istället för "Klipp"-knappen på dess plats. (Märk att jag är lite försiktigare nu i min bestämdhet, vill inte fara med osanning igen ;) )
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Jag trodde att det var det högre varvtalet som gjorde att den vibrerade (bullrar/skorrar) men det verkar vara det normala varvtalet.

Med runda kniveggar så slås gräset av i stället för att skäras av. De kunde i så fall lika gärna låtit bli att fasa av eggarna helt. Efter att ha läst en massa inlägg här så ger jag inte fem öre för 'supportens' olika svar.
Håller med, ska bli spännande att se vad supporten svarar i vilket fall som helst.
 
Eriksgatan
M J skrev:
Var exakt finns valet att göra en ny kartering i menyn?

I min gamla version har jag aldrig hittat något karteringsval utan att radera kartan, då först dyker det upp en "Kartera"-knapp, istället för "Klipp"-knappen på dess plats. (Märk att jag är lite försiktigare nu i min bestämdhet, vill inte fara med osanning igen ;) )
Hehe, nu blev jag förstås osäker. Hittar inte du det i menyn på 5.7 så låt mig få 10 sekunder med din klippare så får jag rätt sedan... ;)
Jag har ju förstås gjort flera omkarteringar med de tre klippare jag haft, men har jag raderat kartan först varje gång? Jag tror ju inte det utan att jag väl har kunnat välja det ur menyn på åtminstone någon av dem...?? Hmmm. Jag har heller inte någon klippare nu och kan kika efter eftersom den är åter i Danmark för utbyte mot Indego nr 4 efter tre hårda dagar i Sverige som tydligen knäckte den.
Jag gör tills vidare ett tillägg till mitt förra inlägg så att inte samtliga läsare knappar på sina menyer förgäves utan att hitta det valet.
 
Jag håller med M J i detta ang äldre klippare.. jag har skummat igenom menyerna i min maskin (5.7) och jag har heller inget kartera förens jag raderar kartan..
 
Eriksgatan skrev:
... Rätta mig om jag minns fel eftersom jag har gjort flera installationer med olika versioners menyer och den första ligger 9 månader tillbaka i tiden.
...
Kartering och att radera kartan är också två olika menyval som kan väljas oberoende av varandra. ...
Gör om och gör rätt... Menyvalet Kartera finns inte efter det att karta skapats. Först efter kartrensning finns valet Kartera i istället för Klipp (v5.8). Om man ändrar klippområdets utsträckning så behöver även kartan ritas om tillsammans med all annan klipperfarenhet, eftersom förra utseendet inte längre stämmer.


O.T. (på tal om inget).
Sedan så har jag märkt att klippare har inte en susning om var den är efter att man tillfälligt tryckt på STOP. Den måste följa tråden länge och väl innan den sneddar gräsmattan till nästa tråd. När den klipper så kör den rätt in i basstationen eller andra fasta "kända" hinder.

Idag under pågående klippning går den in på basstationen och laddar kartor för att sedan direkt gå på en kantklippningsrunda (med knivarna igång...). Efter att ha krockat med basstationens baksida vänder den tillbaka utmed tråden och fortsätter kantklippa :eek:. Efter 40 meter går den ut på gräsmattan och fortsätter att klippa. Jag har aldrig sett någon indikering på att den varit helt klar.
 
tealine skrev:
Exakt vad signalid gör vet jag inte, men från att ha varit mer vänstervriden än karl marx så började den efter byte till 5 att följa tråden slaviskt. Lysande.
Säg den lycka som varar. Avbröt karteringen igårkväll pga trött, men det kändes lugnt eftersom det fungerade. Testade idag igen: funkar inte. Oavsett signalid så drar den antingen svagt åt vänster eller så gör den nästan en helomvändning från bas och stöter i husväggen. Det är som att den inte känner av tråden (särskilt vid start).
Har ringt support, får se vad de har att säga, har testat allt i den här tråden
 
Waxinator skrev:
Jag har aldrig sett någon indikering på att den varit helt klar.
På min gamla version finns den informationen i fönstret bara från det att den är klar med klippningen ute på gräsmattan tills den återvänt och dockat med laddaren, väl i laddaren släcks färdig-texten ner och klippkalendern visas istället.
 
Eriksgatan skrev:
Nja, nu skall vi vara noggrannare med semantiken. Osboda har rätt i det han skriver, dvs. att om man nollställer kartan så innebär det att klipparen behöver göra en ny kartering. Men om frav menar det han skriver dvs. "Nollställning av kartan = kartering" så är det inte helt rätt, men han kanske menade en implikation "=>" istället för likhet "="?
Helt rätt, det jag menar är att om man raderar kartan, så kan man kartera. Men utan att radera kartan får ivf jag inte upp någon möjlighet att kartera.
 
Eriksgatan skrev:
Nja, nu skall vi vara noggrannare med semantiken. Osboda har rätt i det han skriver, dvs. att om man nollställer kartan så innebär det att klipparen behöver göra en ny kartering. Men om frav menar det han skriver dvs. "Nollställning av kartan = kartering" så är det inte helt rätt, men han kanske menade en implikation "=>" istället för likhet "="?

Rätta mig om jag minns fel eftersom jag har gjort flera installationer med olika versioners menyer och den första ligger 9 månader tillbaka i tiden. Jag har uppfattat från menyerna och klipparens beteende där valmöjligheterna i början av installationen ändras beroende på om det är det första eller andra försöket man gör att få den att "följa slingan första gången", att just detta är vad kartering innebär enligt Boschspråket, åtminstone i de programversioner jag har installerat. Valet "kartera" kom också upp i menyn under den första laddningen ena gången så att man fick välja detta manuellt och då gick klipparen ut och följde tråden ett varv. (En annan gång på en annan version gjorde klipparen det direkt när den kände att laddningen var tillräcklig utan att jag behövde trycka på något menyval).

Det som klipparen håller på med hela tiden, dvs. att bygga upp och efterhand finjustera den "digitala kartan" över klippytan där upptäckta hinder och öar läggs in i ett minne är inte kartering enligt Boschmenyerna. Detta har inget enhetligt namn men det är olämpligt att använda ordet kartering även för detta, som någon här i tråden nu gör. Jag har förstått att flera nu blandar ihop dessa helt olika företeelser och t ex drar slutsatser om att radera kartor pga. problem med karteringen. Därutöver finns det ännu ett rullande system ("lager" om man tänker som i google maps) under klippningen där klippta områden och dess klippriktning sparas undan efterhand för att man skall undvika klippa flera gånger på samma delyta och i samma riktning på samma delyta nästa gång, det s k LogiCut och vars lagrade information också raderas helt när man raderar kartan.

Editerat genom att lagt till detta stycke ang. vad jag skrev i nästa stycke som jag sätter inom parenteser. Är nu osäker på om man i menyn när som helst kan välja att kartera om utan att radera kartan först, kanske beror på vilken version/build. Jag har för mig att jag sett det i någon klippare jag haft. Har någon den möjligheten i menyn, skriv det gärna i tråden inkl. version+build.

(Av detta följer att man mycket väl kan kartera om utan att nollställa den digitala kartan. Kartering och att radera kartan är också två olika menyval som kan väljas oberoende av varandra. Det kan t o m vara smart att vara mindre klåfingrig och ge f-n i att radera den digitala kartan om man känner att man har behov av att kartera om t ex om man har ändrat sträckningen av den yttre begränsningen. Så låt då gärna bli att radera kartan vid kartering, för det finns inget som säger att det skall göras).

Och att t ex lägga till en ny ö, eller att dra ut begränsningen några ytterligare kvadratmeter vid någon kant behöver inte heller betyda att man måste kartera om har jag märkt, det fungerar oftast bra ändå. Så låt klipparen försöka "klippa" som förstahandsval. Och är det så att man gjort förändringar så att man behöver göra en omkartering så märker man det strax på beteendet, eller så märker t o m klipparen det själv och ber att man karterar om. Jag har gjort stora förändringar själv utan att nollställa kartan och klipparen har hittills alltid lärt in de nya områdena ändå. Poängen i detta inlägg är att bli mer restriktiv med att nollställningar i tid och otid. Det är lätt att vid problem resonera att man gör det "för säkerhets skull så har jag gjort allt" men nollställningen skall nog användas som sista åtgärd. Den är inte farlig men gör det svårare att lista ut vad ev. fel kan bero på och gör att det åter tar lång tid innan man kan se om klipparen fungerar som tänkt med överlappning mm. Sedan att supportmedarbetare ofta säger "gör en fabriksåterställning" är förstås att de bara orkar hålla reda på en enda procedur per produkt som de har fått information om bör klara de flesta problem som beror på handhavande.

Vad som däremot måste göras vid varje förändring av slingans längd är att bryta strömmen till basstationen i minst 1 minut utan någon klippare i. Slå därefter på strömmen först, vänta 1 minut medan basstationen balanserar in sig och sätt därefter i klipparen igen. Flera som beskrivit att de gjort omstartsprocedurer och meckat i menyn ser ut att ha missat att göra detta.
Även att ta ut den röda "nyckeln" ur klipparen och därefter sätta i den igen så att klipparen startar upp igen är en snabb och bra nollställningsmetod som inte raderar några kartor och som jag tror många glömmer bort att testa som första åtgärd.

Sammanfattning:
1. Vid problem med att följa tråd, om klipparen stannar över tråd och vid karteringsproblem: Pröva först det enklaste dvs. att bryta strömmen till basstationen 1 minut, sätt på strömmen 1 minut utan klippare, sätt därefter i klipparen i basstationen.
2. Vid problem med klippare som uppenbart verkar ha fastnat i en loop, inte klipper alls utan bara kör runt, börjar låta högt utan att oljudet upphör: Pröva det enklaste först redan ute på fältet och bryt strömmen med den röda "nyckeln".
3. Radera inte kartan som första åtgärd vid olika problem, klipparen har en rätt god förmåga att lära in nytillkomna områden, öar och förändringar i yttre begränsningslinjen.
TACK Eriksgatan för detta synnerligen informativa inlägg! Du borde söka jobb på Bosch support!
Många pusselbitar föll på plats och in intention att lämna tillbaka klpparen har svalnat en aning men absolut inte helt!
Anser fortfarande att det är absurbt att man skall hålla på med denna avancerade maskin i flera dagar för att få den att funka!
Har Bosch aldrig hört talas om uttrycket Plug and Play?
Just nu har min klippare klippt 50 kvm innan det återgick till att vimsa runt, kanske i jakt på koordinater?
Jag saknar definitivt en intelligent beskrivning på hur klipparen skall uppföra sej, annars är det ju svårt att konstatera om den gör fel!
 
  • Gilla
M J och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte testa schemaläggning idag, ställde in den igår på att gå igång vid 9 idag o köra till 18. Körde förbi hemma nu efter lunch och den hade inte startat. Jag tryckte på en av knapparna och tänkte kolla i menyn, då efter synkning så insåg att den var mitt i ett klippfönster och gav sig ut utan att jag behövde trycka klipp,

Igår kväll tryckte jag på Stopp-knappen och skickade hem den manuellt till basstationen - innebär denna Stopp-tryckning att eventuell tisdklippning som är inplanerad avbryts också?

Den har stått med Tidsschema 1 valt hela tiden.
 
Redigerat:
Väntat på min Indego i 17 dagar idag. (Service i Danmark) Åkte in till HB Göteborg. Dom ringde Bosch huvudkontor i Stockholm som inte vet var den är,serviceverkstaden i Danmark svarar inte.......fick en ny av HB.
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.