Eriksgatan skrev:
Japp, jag har testat med både magnet och tungan
Haha, måste vart en syn för grannarna. Nog för att man gillar sin klippare men att se någon försöka hångla med den!?
 
Eriksgatan
Perli skrev:
Haha, måste vart en syn för grannarna. Nog för att man gillar sin klippare men att se någon försöka hångla med den!?
Skandalen i villaområdet får helt skyllas på M J. Det var han som lockade med att den yngre modellen hade fått nya attraktivare egenskaper...
 
9395kr på HaraldNyborg och 11746 på Cheapy(nu när deras kampanj är slut)
Borde innebära att HN höjer sitt pris igen till 11745kr
 
Eriksgatan skrev:
Skandalen i villaområdet får helt skyllas på M J. Det var han som lockade med att den yngre modellen hade fått nya attraktivare egenskaper...
ThisThreadIsWorthlessWithoutPics.gif
 
Eriksgatan skrev:
Denna klippare levererades till Sverige 2013-05-21 med ver. 5.8 build 04679.
Lägg märke till 75 dB, 3900 rpm och 04/2013. Dessa tre detaljer skiljer sig mot en del klippare som fortfarande säljs i en del butiker och som har 78 eller 86 dB, 4200 rpm och 2012 på etiketten.

[bild]
Ursäkta om jag missat om du redan skrivit det, men upplever du någon reell ljudskillnad på denna allra senaste version mot de två tidigare?
 
Hej har installerat ett antal Indego i alla de olika versionerna och jag har inte märkt ngn skillnad på ljudet.
Det som man kan bli lite trött på är att när Indegon skall kalibrera de första dagarna så är inte kniven aktiv, utan bara startar sporadiskt ibland. Lite synd då det bara är en programuppdatering som saknas. Hoppas att det kommer snart, är inte kul att stå med personen som har köpt maskinen och den bara irrar omkring och inte klipper. Varvid personen ofta frågar klipper den aldrig? Jo om du väntar ett par dagar!!! Har även idag testat att slipa mina knivar sylvassa som rakblad...Vilken skillnad det blev: Ville testa detta då jag installerade en Stiga 520 hos en kompis i veckan och såg skillnad på resultat: Den har en fyrbladig vass kniv som skär av grässtråna och inte slår av dom....Skulle vara kul att testa en sådan kniv på Indegon.
 
Indego, så du menar att Bosch-bladen inte är vassa?
 
frav skrev:
Indego, så du menar att Bosch-bladen inte är vassa?
De är trubbiga, lite sandpapper känsla.
 
frav skrev:
Indego, så du menar att Bosch-bladen inte är vassa?
Jämför man med stigas kniv så är de trubbiga. Kan rekommendera att slipa upp dom blev ett helt annat resultat efter.
 
Jag slipade mina tämligen omgående. Inte för att de var slöa vid leverans (vilket jag inte vet om de var) utan att de blev det efter första testrundorna när den hittade gungställningen, sandbunken under gungställningen, ojämna markstenar och grejor man inte visste fanns dolda i gräset osv. Så efter första rundorna och efterföljande uppröjningar av tomten så var knivarna mogna för omslipning.
 
Hur slipar ni dem? Bryne eller bänkslipmaskin? Enkel eller dubbel slipning?
 
frav skrev:
Hur slipar ni dem? Bryne eller bänkslipmaskin? Enkel eller dubbel slipning?
Körde med bänkslip först sedan bryne för att få den sista skärpan och dubbelslipning.
 
En vecka har gått sedan första trevande klippningarna.
Jag har hunnit skumma igenom ett gäng av de för tillfället 103 sidorna i denna tråden och konstaterat att det är många som har samma upplevelser. Den så kallat smarta klipparen är kanske inte så smart som man har önskat även om den verkar ha en viss logik som kan vara väldigt svår att förstå.
Mycket hade kunnat vara bättre skulle jag tro. GPS är kanske inte så där noggrann men tilsammans med kända vinklar i periferin så borde det kunna skapas flera "kalibreringspunkter" än vad klipparen verkar ha i dag när den ålar sig runt tomten för att ett par meter från laddstationen plötsligt vända och dra sig tillbaka till ett fjääran hörn och börja klippa.
Klipparen har lyfts upp - verkar vara ett vanligt "fel" som kan orsakas av träd, buskar, ojämnheter och till synes ingenting mitt på en plätt utan hinder.
För lång tid sedan den såg perimetertråden borde den väl knappast behöva larma för när den står fint i sin laddare på morgonen när man kommer ut och kollar hur nattens klippning har gått?

En sak som intresserar mig är de som skriver om inkoppling och bortkoppling av sektioner.
Hur skarvar man på ett smidigt sätt och blir inte klipparen konfys om gränserna plötsligt inte stämmer med identifieringskörningen?
 
Har följt denna tråden ett tag och slog till på en klippare under det danska priskriget förra veckan. Med prisgaranti såg det ut att bli en bra affär. Men efter att filtrerat informationen i denna och tyska trådar så inser jag dock att Indegon fortfarande är en ganska omogen produkt. Kommer att lämna tillbaka klipparen. Servicetiden från Bosch är enligt återförsäljarna i dagsläget 2-3 veckor vilket för min del hade varit ett stort bakslag i invessteringen. Utan klippare i tre veckor när gräset växer som mest. För mina 300kvm blir det istället en Gardena eller HQ, beprövad teknik och en helt annan serviceorganisation. Hade jag haft en större gräsmatta så hade kanske priset avgjort. Det har pratats een del av ljudnivån. Efter att ha lyssnat på både en Gardena och en Bosch i samma varuhus så tycker jag personligen att skillnaden är stor, faktiskt för stor. Men ett tips är att åka och lyssna. Det finns för och nackdelar med båda klipparna. Vi har värderar egenskaper olika.

För information så har Bauhaus efter priskriget skickat tillbaka alla sina Indego och kommer istället att sälja en "premium" version av Indegon. Skillnaden är att man får det dubbla mängden kabel och märlor samt med extra silvriga detaljer. Förutom detta och alarmfunktionalitet är det säkert samma klippare. Men till ett annat pris. Ett bra sätt att komma runt prisgarantin.
 
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
frav skrev:
Hur slipar ni dem? Bryne eller bänkslipmaskin? Enkel eller dubbel slipning?
Våt slipsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.