MultiMan MultiMan skrev:
Är du verkligen säker på att kolen och hållarna är ok? Ser ut som att kollektorn inte haft kontakt ordentligt och gått rejält varm. Missfärgat och epoxigjutningen ser ut att ha börjat bubbla sig.

Har kolen bra kontakt ska det inte vara en massa ojämna streck och ytor utan en jämn yta så fort kol och kollektor slitit in sig till varandra. Så ser det inte alls ut här.

Kan du lägga upp bild på kol, kolhållare och fjädrar?

1,5 cm är absolut inte "mycket kvar" utan snarast väldigt slitna skulle jag säga om det inte är en minimaskin.

Tittar man på videon är det uppenbart att kolen är slut eller så har fjädrarna hängt sig så att det inte är tillräckligt tryck längre. Med tanke på värmeskadorna på kollektorn har detta pågått under en längre tid. Alltid bäst att åtgärda fel direkt, det blir oftast billigast. Stor risk att du måste köpa ny rotor och det är inte gratis.
Jo, det jag är rädd för, inte sugen på att köpa ny rotor. Slutade använda sågen direkt jag märkte att det blixtrade.
Så här ser kol/fjädrar/hållarna ut. Första bilden visar hur mycket kolet sticker ut från hållaren när det är monterat men med rotorn borttagen.
Närbild på kolborsten och fjädern i en elektrisk såg utan rotorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk motors kolborstehållare med synligt kol utan rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en motorsågs kolfjäder framför motorsågen med fokus på kolens utspring från hållaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en kolsats med fjäder och hållare framför en verktygsmotor utan rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med brändsår på kollektorn, det brukar vara precis på några stycken av lamellerna och en blixt följer med runt så är det med säkerhet avbrott eller kortis i en av rotorhärvorna,, du kan prova med att putsa kollektorn med ett fint sandpapper ( förbjudet med smärgelduk ) och se om det kan hjälpa, men troligtvis inte
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med brändsår på kollektorn, det brukar vara precis på några stycken av lamellerna och en blixt följer med runt så är det med säkerhet avbrott eller kortis i en av rotorhärvorna,, du kan prova med att putsa kollektorn med ett fint sandpapper ( förbjudet med smärgelduk ) och se om det kan hjälpa, men troligtvis inte
Om jag ska prova att mäta efter brott eller kortis i rotorn, mellan vilka punkter ska man mäta och vad ska jag leta efter?
 
Det klarar du inte då lindningarna går om varandra i rotorn, åt vilket håll vet jag inte om den är vänster eller högerlindad. för att prova ett ankare så läggs det på en stark magnet som är som ett stort V , då blir det magnet i plåten på rotorn och känns av med ett bågfilsblad och rotorn snurras, då kanske ett ställe inte är magnetiskt. Har du möjlighet till en lindarfirma så kan dom kolla rotorn, men lönar sig inte att linda om,

Edit , du kan mäta mellan 2 kopparbleck och se vad det blir för Ohm och fortsätta runt kollektorn 1 till 2 och sedan 2 till 3 o.s.v runt , men är en lite osäker metod
 
nanowire nanowire skrev:
Om jag ska prova att mäta efter brott eller kortis i rotorn, mellan vilka punkter ska man mäta och vad ska jag leta efter?
Har du ett vettigt instrument som mäter relativt låga resistanser kan du mäta mellan två diametralt liggande lameller på rotorn sen fortsätt så steg för steg varvet runt (utefter diametrarna). Har du något labaggregat med strömbegränsning ställbar kan du i stället mäta en lagom avpassad ström på samma sätt det ger bättre resultat om instrumentet inte är bra på "lågohmsmätning".

Annars som jonaserik skriver bäst med en sk "growler" för att testa rotorn på småmotorer då kommer man även åt enstaka varvkortslutningar. Frågan är bara hur många som har en sån tillgänglig numera.
 
Ok, tack, jag ska prova att mäta lite.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du ett vettigt instrument som mäter relativt låga resistanser kan du mäta mellan två diametralt liggande lameller på rotorn sen fortsätt så steg för steg varvet runt (utefter diametrarna). Har du något labaggregat med strömbegränsning ställbar kan du i stället mäta en lagom avpassad ström på samma sätt det ger bättre resultat om instrumentet inte är bra på "lågohmsmätning".

Annars som jonaserik skriver bäst med en sk "growler" för att testa rotorn på småmotorer då kommer man även åt enstaka varvkortslutningar. Frågan är bara hur många som har en sån tillgänglig numera.
Hur låg resistens är det frågan om? Har tyvärr inget labaggregat och bara en högst medioker mätare.
 
Det är lågt troligtvis bara några enstaka ohm, men testa det är ju ev skillnader du ska söka efter i första steget.
 
Samma såg och samma beteende, drog också samma slutsatser och undersökte rotorn och kol noga, mätte först själv och det såg ok ut, vanlig multimeter och någon ohm, hade till slut rotorn med mig till maskin service där dom mätte den och den såg ok ut. Chansade till slut på att byta statorn och då funkade allt som det skulle igen. Mina felsymtom med blå blixtar var just samma som i din video.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
A aslm skrev:
Samma såg och samma beteende, drog också samma slutsatser och undersökte rotorn och kol noga, mätte först själv och det såg ok ut, vanlig multimeter och någon ohm, hade till slut rotorn med mig till maskin service där dom mätte den och den såg ok ut. Chansade till slut på att byta statorn och då funkade allt som det skulle igen. Mina felsymtom med blå blixtar var just samma som i din video.
Det låter ju lovande, tack. Statorn är ungefär halva priset jmf rotorn såg jag på Bosch reservdelsserviceweb.
 
MultiMan
Din rotor är ju dock bränd så pass att epoxin kokat och är missfärgad, inte ett bra tecken.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Går det att köpa ny motor bara nånstans?
 
Nån som vet om Bosch uppdaterat nåt om man köper en ny såg idag?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som vet om Bosch uppdaterat nåt om man köper en ny såg idag?
Rätta mig om jag har fel, men var det inte modellen före GTS10XC som motorerna pajade på?
Alltså de som säljs idag (XC) lider inte av samma bekymmer!?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Rätta mig om jag har fel, men var det inte modellen före GTS10XC som motorerna pajade på?
Alltså de som säljs idag (XC) lider inte av samma bekymmer!?
Jo, precis. Jag sitter nu med en av varje sort. När jag så småningom lagar den gamla ska jag se om det går att ta delarna från XC istället då den har någon typ av skydd för överbelastning samt även mjukstart och motorbroms. Vet någon var dessa funktioner sitter rent fysiskt, är det i motorn eller i manöverboxen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.