14 371 läst · 29 svar
14k läst
29 svar
Bosch GTS 10 bordssåg trasig, blå blixtar
Jo, det jag är rädd för, inte sugen på att köpa ny rotor. Slutade använda sågen direkt jag märkte att det blixtrade.MultiMan skrev:Är du verkligen säker på att kolen och hållarna är ok? Ser ut som att kollektorn inte haft kontakt ordentligt och gått rejält varm. Missfärgat och epoxigjutningen ser ut att ha börjat bubbla sig.
Har kolen bra kontakt ska det inte vara en massa ojämna streck och ytor utan en jämn yta så fort kol och kollektor slitit in sig till varandra. Så ser det inte alls ut här.
Kan du lägga upp bild på kol, kolhållare och fjädrar?
1,5 cm är absolut inte "mycket kvar" utan snarast väldigt slitna skulle jag säga om det inte är en minimaskin.
Tittar man på videon är det uppenbart att kolen är slut eller så har fjädrarna hängt sig så att det inte är tillräckligt tryck längre. Med tanke på värmeskadorna på kollektorn har detta pågått under en längre tid. Alltid bäst att åtgärda fel direkt, det blir oftast billigast. Stor risk att du måste köpa ny rotor och det är inte gratis.
Så här ser kol/fjädrar/hållarna ut. Första bilden visar hur mycket kolet sticker ut från hållaren när det är monterat men med rotorn borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med brändsår på kollektorn, det brukar vara precis på några stycken av lamellerna och en blixt följer med runt så är det med säkerhet avbrott eller kortis i en av rotorhärvorna,, du kan prova med att putsa kollektorn med ett fint sandpapper ( förbjudet med smärgelduk ) och se om det kan hjälpa, men troligtvis inte
Om jag ska prova att mäta efter brott eller kortis i rotorn, mellan vilka punkter ska man mäta och vad ska jag leta efter?J jonaserik skrev:Med brändsår på kollektorn, det brukar vara precis på några stycken av lamellerna och en blixt följer med runt så är det med säkerhet avbrott eller kortis i en av rotorhärvorna,, du kan prova med att putsa kollektorn med ett fint sandpapper ( förbjudet med smärgelduk ) och se om det kan hjälpa, men troligtvis inte
Det klarar du inte då lindningarna går om varandra i rotorn, åt vilket håll vet jag inte om den är vänster eller högerlindad. för att prova ett ankare så läggs det på en stark magnet som är som ett stort V , då blir det magnet i plåten på rotorn och känns av med ett bågfilsblad och rotorn snurras, då kanske ett ställe inte är magnetiskt. Har du möjlighet till en lindarfirma så kan dom kolla rotorn, men lönar sig inte att linda om,
Edit , du kan mäta mellan 2 kopparbleck och se vad det blir för Ohm och fortsätta runt kollektorn 1 till 2 och sedan 2 till 3 o.s.v runt , men är en lite osäker metod
Edit , du kan mäta mellan 2 kopparbleck och se vad det blir för Ohm och fortsätta runt kollektorn 1 till 2 och sedan 2 till 3 o.s.v runt , men är en lite osäker metod
Har du ett vettigt instrument som mäter relativt låga resistanser kan du mäta mellan två diametralt liggande lameller på rotorn sen fortsätt så steg för steg varvet runt (utefter diametrarna). Har du något labaggregat med strömbegränsning ställbar kan du i stället mäta en lagom avpassad ström på samma sätt det ger bättre resultat om instrumentet inte är bra på "lågohmsmätning".nanowire skrev:
Annars som jonaserik skriver bäst med en sk "growler" för att testa rotorn på småmotorer då kommer man även åt enstaka varvkortslutningar. Frågan är bara hur många som har en sån tillgänglig numera.
Hur låg resistens är det frågan om? Har tyvärr inget labaggregat och bara en högst medioker mätare.GK100 skrev:Har du ett vettigt instrument som mäter relativt låga resistanser kan du mäta mellan två diametralt liggande lameller på rotorn sen fortsätt så steg för steg varvet runt (utefter diametrarna). Har du något labaggregat med strömbegränsning ställbar kan du i stället mäta en lagom avpassad ström på samma sätt det ger bättre resultat om instrumentet inte är bra på "lågohmsmätning".
Annars som jonaserik skriver bäst med en sk "growler" för att testa rotorn på småmotorer då kommer man även åt enstaka varvkortslutningar. Frågan är bara hur många som har en sån tillgänglig numera.
Samma såg och samma beteende, drog också samma slutsatser och undersökte rotorn och kol noga, mätte först själv och det såg ok ut, vanlig multimeter och någon ohm, hade till slut rotorn med mig till maskin service där dom mätte den och den såg ok ut. Chansade till slut på att byta statorn och då funkade allt som det skulle igen. Mina felsymtom med blå blixtar var just samma som i din video.
Det låter ju lovande, tack. Statorn är ungefär halva priset jmf rotorn såg jag på Bosch reservdelsserviceweb.A aslm skrev:Samma såg och samma beteende, drog också samma slutsatser och undersökte rotorn och kol noga, mätte först själv och det såg ok ut, vanlig multimeter och någon ohm, hade till slut rotorn med mig till maskin service där dom mätte den och den såg ok ut. Chansade till slut på att byta statorn och då funkade allt som det skulle igen. Mina felsymtom med blå blixtar var just samma som i din video.
Jo, precis. Jag sitter nu med en av varje sort. När jag så småningom lagar den gamla ska jag se om det går att ta delarna från XC istället då den har någon typ av skydd för överbelastning samt även mjukstart och motorbroms. Vet någon var dessa funktioner sitter rent fysiskt, är det i motorn eller i manöverboxen?FredrikR skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Klinga Bosch GTS 10 XC
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Jag är sugen på Bosch GTS 10 XC
Kärvande klinghiss på Bosch GTS 10 XC
Bosch PTS 10 brann upp, köpa GTS10XC?
Bosch GTS 10 XC bordscirkelsåg/klyvsåg Sundsvall