6 438 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
BOSCH GSR eller Makita?
Dn av alla tidningar har ett intressant test för 12v dragare. Alpha Tools "Bauhaus" drar 4.8Nm Coltech "Clas Olhson" 6,3Nm medans Makitan 6317D
drar 17,9Nm
länk till testet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=300356&sb302i0=1_300356
drar 17,9Nm
länk till testet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=300356&sb302i0=1_300356
Enligt B&D's vertygskatalog klarar deras "värsting" 29.4NM.geschwint skrev:
Ang. Bosch vs Makita så tycker jag att bosch kvalitetmässigt slår Makita och de flesta andra tillverkare på fingrarna. Och det gäller inte bara Borr/skruvdragar segmentet.
29,4NM för en 18V (1,7Ah)... Hur tung är den och hur länge överlever den :-/? Proffsmaskiner passerar 30NM med lätta 12V...Lostfoe skrev:
Hmm, vilken Bosch dragare har du och vilken annan jämför du med eller vilken annan erfarenhet har du? Jag tror de flesta här kan hålla med om att proffsmaskiner i stort är lika bra med mindre olikheter eller andra features... (risken finns att jag startar en liten diskussion nu ;D fast det är ju bara kul 8))
Onej, nu gör jag det igen! Lovade precis i en annan tråd i samma ämne att inte tjata om slagskruvdragarna.
Måste bara säga att jag fullkomligt älskar dem (har en Makita 6916FDE). Liten, ganska lätt och ligger perfekt i handen (superbt avvägd). Kan användas till det mesta utan några problem. Det tar bara tid att vänja sig innan man får bra kontroll (för tex gips osv). Bra snurr som attan. Har flera borrmaskiner, skruvdragare osv... men nu gör jag som allt med denna.
Sedan vill jag bara kommentera geschwints inlägg om finlir Jag tycker att du kan finlira hur mycket som hellst. Med kontroll dessutom! Blir ju lätt så, med en vanlig skruvdragare, att det är svårt att finlira konstant eftersom den behagar att vrida lite okontrollerat vid förändrad belastning.
Måste bara säga att jag fullkomligt älskar dem (har en Makita 6916FDE). Liten, ganska lätt och ligger perfekt i handen (superbt avvägd). Kan användas till det mesta utan några problem. Det tar bara tid att vänja sig innan man får bra kontroll (för tex gips osv). Bra snurr som attan. Har flera borrmaskiner, skruvdragare osv... men nu gör jag som allt med denna.
Sedan vill jag bara kommentera geschwints inlägg om finlir Jag tycker att du kan finlira hur mycket som hellst. Med kontroll dessutom! Blir ju lätt så, med en vanlig skruvdragare, att det är svårt att finlira konstant eftersom den behagar att vrida lite okontrollerat vid förändrad belastning.
Liknande trådar
-
Makita DF331DWAE, Hikoki DV12DA eller Bosch GSR 12V-15?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bosch GSR 12V-15 FC eller något annat som del av grunduppställning?
En eller två LED-lampor på Bosch GSR 18 V-EC?
Bosch GSR 18-2 LI Plus, eller?
Hitachi DS14DSAL eller Bosch GSR 14,4 LI-2
Verktyg, Maskiner & Fordon