Hallå!

Jag har skrivit en tråd förut om blåa BOSCH, men idag hittade jag ett, vad jag tror, alternativ.

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter mellan Makita och BOSCH.

Jag har hittat ett Makita-kit med dragare + lampa (14,4V):
Makita 6337DWDLE
http://www.toolbarn.com/cgi-bin/products.cgi/makita/6337DWDLE

Är detta något att ha, eller ska jag hålla mig till BOSCH GSR 14,4 VE-2 med lampa?

Tacksam för synpunkter.

Makitan är ju nästan halvkilot lättare fast Boschen drar ju 70NM och Makitan 40NM.

Frågan är om en så pass tung maskin kan vara bra i längden för en hussnickrare. Det bästa vore nog om du kunde känna på en hos en bekant några skruvar eller kanske hos butiken. Skulle själv inte vilja ha en alltför tung maskin.

Mmmm...va ju helt inställd på BOSCH tills jag såg denna. Den verkar mycket intressant. Jag vet inte riktigt hur långt 40Nm räcker. Är det stor skillnad i dragkraft mellan 40 och 70? Kvalitetsmässigt så är dom nog likvärdiga.

Vill man åt ordentligt vrid kan man ju köpa en s.k. Impact Driver (slag-skruvdragare); både Makita och Bosch säljer sådana (och alla andra märken också). En Bosch GDR12 väger 1,75 kg och ger 125Nm (!). Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa en vanlig skruvdragare eller en slag-skruvdragare och det hade varit intressant att höra nåt från er som använder slag-skruvdragare om ni tycker att det bara är ett komplement till en vanlig skruvdragare eller om man ska satsa på bara en slagskruvdragare?
/Kristian

Jag har en Makita 6227 (22NM) sedan tidigare och den räcker fint för att dra skruvar som 6x120 utan problem.

Kompletterade för en månad sedan med Makita 6935 som är en vridslag dragare på ~140NM. Väger 1.7kg.

Jag ser den som ett komplement eftersom den är rätt "häftig". Den varvar 2500. Då det sedan gäller att dra en skruv i trä så tar jag aldrig slagdragaren då jag tycker att jag inte vet om 4x45 skruven är dragen precis så mycket som det går. Slagdragaren blir våldsam då den börjar banka. Då får det inte vara finlir direkt :surprised: Slagdragaren bankar i franskskruv modell stor 10-12mm av längre typ utan problem, och det utan att man fått handleden vriden 15 varv.

Slagdragaren är inte heller en dragare du smyger med en tidig morgon då övriga familjen sover... dom vaknar då slaget går igång... ;D

Jag vill inte vara utan någon av dem...

Har själv en Makita 6337 och är otroligt nöjd med den. Köpte den utan lampan men med ett verktygsbälte för 120USD då de hade rea på Homedepot och jag råkade vara i USA vid den tidpunkten. Fick med dubbla batterier och det funkar kanon, det ena blir laddat under tiden som man kör med det andra. Chucken verkar vara av väldigt bra kvalité.
Hittintills så har 40NM räckt till för de skruvar jag behövt dra i. Får väl se i sommar då altanen skall byggas.

Bra input från alla.

Vill tillägga att jag idag har en Bruksbo från RUSTA som jag köpte för några år sedan. Det är en 16,8V-maskin (udda volttal). Jag har ingen aning om vilket vrid den har, men den har svikit mig ett antal gånger när jag försökt dra i lite rediga skruvar i betongvägg (borrat med 8mm o brun plugg). Jag vill alltså ha en dragare som klarar minst den dimensionen. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilken dimension det var på skruven. Jag kommer ihåg att den drog i den ca 80%. Otroligt irriterande med 20% kvar som fick dras i med Corded Power Tool.

Så finns det någon som uppskattningsvis kan säga ja eller nej om Makitan (6337) eller BOSCH:en (GSR 14,4 VE-2) klarar detta?

Min BRUKSBO kommer bli bojsten när jag fått ny dragare. Den väger drygt 2 kilo.

Båda fixar det utan problem... brum brum 8). Min lilla makita 6227 (12V, 22NM) fixar det utan problem... gjorde något liknande då mina högtalare skulle upp i bion på betongvägg.

Kan min Bruksbo vara så svag att den inte ens har runt 20Nm??? 22Nm låter ju inte sådär väldigt mycket. Det kanske har med andra faktorer o göra också, eller? Jag kan för lite om denna typ av maskiner för att kunna förstå, det är därför som jag vänder mig till Er.

Du kan köpa en ny men billig B&D som borde vara bättre än bruksbo men B&D ligger ändå kring 10-12NM. B&Ds "värsting" ::) klarar tydligen 20NM men gud vet hur ofta och hur länge.

Det spelar in en del faktorer som motorkonstruktion, batteri (billigare har sällan mer än 1.5Ah), förluster i växellåda m.m.

Det är ju inte helt utan anledning som folk köper Bosch blå, Makita, DeWalt och liknande. ;)

Jag börjar förstå det nu. Vet inte om du såg min test som jag hittat på nätet. Den är _mycket_ intressant. Ladda ner och läs om du är intresserad. Den är på engelska dock, men det står mycket gott i den.

/Fredrik

Bob_the_builder
Jag skulle nog kunna svära på att ingen 300-kronorsdragare har bättre vrid än 10 Nm.

Å faan, så det är inte mer än så... Då kan jag förstå att den inte klarar det.

Från att ha varit nästan vikt till BOSCH GSR 14,4 VE-2 för att sedan sneglat på Makita 6337 har jag nu fastnat för DeWALT DC983KA som blev bäst i test i den review jag postat här:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1107814131

Det är fler här på forumet som föredrar DeWALT framför blåa BOSCH vad jag har förstått.

Bob_the_builder skrev:
Jag skulle nog kunna svära på att ingen 300-kronorsdragare har bättre vrid än 10 Nm.
Det finns nog dom som klarar mer än 10NM men som med billiga borrhammare; "för starka för sitt eget bästa", dvs maskinen går sönder på eget grepp :)

Jag blev också intresserad av DeWALT DC983KA efter det jag läste testen, var tidigare inne på Boschen jag med ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.