2 605 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Bosch gsr 12v har plötsligt blivit kraftlös?
Sida 1 av 2
Hej.
Min Bosch skruvdragare har plötsligt (inte helt tvärt utan en enings smygande) blivit ganska så kraftlös.
Har 3st ackar till den 2,6Ah NiMH och den beter sig likadant med samtliga ackar-
tycker att ackarna skulle säga upp sig samtidigt verkar en anings konstigt.
Maskinen är runt 5år gammal och används relativt regelbundet, och ackarna har jag motionerat regelbundet (kört dom totalt tomma och sedan laddat på dom igen).
Min fundering nu är om kanske kolen börjar bli dåliga eller om det ändå är ackarna som gjort sitt.
Är det bökigt att komma åt och kolla hur skicket på kolen är?
Tacksam för tips om detta
Min Bosch skruvdragare har plötsligt (inte helt tvärt utan en enings smygande) blivit ganska så kraftlös.
Har 3st ackar till den 2,6Ah NiMH och den beter sig likadant med samtliga ackar-
Maskinen är runt 5år gammal och används relativt regelbundet, och ackarna har jag motionerat regelbundet (kört dom totalt tomma och sedan laddat på dom igen).
Min fundering nu är om kanske kolen börjar bli dåliga eller om det ändå är ackarna som gjort sitt.
Har samma symptom på några gamla Bosch, där är det ackarna som börjar ta slut.jojjeblom skrev:Hej.
En 5år gammal Bosch är nog inte borstlös, inbillar jag mig.
Detta då borstlöst är nyare 'sälj-grej' inom elverktyg.
Här kan du testa att söka på modellbeteckningen, men det verkar som motorn inte har utbytbara kol av det jag sett.
http://www.mtmc.co.uk/Search.aspx?strResults=y
Detta då borstlöst är nyare 'sälj-grej' inom elverktyg.
Här kan du testa att söka på modellbeteckningen, men det verkar som motorn inte har utbytbara kol av det jag sett.
http://www.mtmc.co.uk/Search.aspx?strResults=y
Redigerat:
på bosch´s hemsida kan du söka på din modell och få upp sprängskiss och alla delar, går även
att beställa direkt därifrån. En ny motor till min psr 14,4 skulle gå på runt 2-hundringen om jag minns
rätt...för den är paj men har inte beställt ny än....
/
M
att beställa direkt därifrån. En ny motor till min psr 14,4 skulle gå på runt 2-hundringen om jag minns
rätt...för den är paj men har inte beställt ny än....
/
M
Samma här. Min gamla GSR 12V har samma symtom och det är ackarna som Nimajneb säger till 99,9%.
Inköpt i juli 2004 så att de höll i 7 år är bara det en bedrift.
Det som knäckte dem till slut var nog att jag under de senaste åren köpt in ett antal 10,8V maskiner och 12V fått vila för mycket.
Något tips om vart man handlar några 12v ackar till bästa pris för maskinen som sådan fungerar bra.
Inköpt i juli 2004 så att de höll i 7 år är bara det en bedrift.
Det som knäckte dem till slut var nog att jag under de senaste åren köpt in ett antal 10,8V maskiner och 12V fått vila för mycket.
Något tips om vart man handlar några 12v ackar till bästa pris för maskinen som sådan fungerar bra.
http://www.batteriexperten.com/sv/a...12v-30ah-ani-mh-ersattningsbatteri-bosch.html
Runt 750:-st har jag sett nya ackar för, är det värt att köpa iaf 2st till en ''gammal'' maskin, som för övrigt är i bra skick och som jag trivts med.
Eller ska jag köpa en ny maskin, just den jag har har passat mig utmärkt, vilken är idag snarlika den?
Har kollat runt lite men det finns ju så otroligt många fabrikat/modeller idag så jag blir snurrig)
Runt 750:-st har jag sett nya ackar för, är det värt att köpa iaf 2st till en ''gammal'' maskin, som för övrigt är i bra skick och som jag trivts med.
Eller ska jag köpa en ny maskin, just den jag har har passat mig utmärkt, vilken är idag snarlika den?
Har kollat runt lite men det finns ju så otroligt många fabrikat/modeller idag så jag blir snurrig)
Redigerat:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411
Jo den skulle ju vara ett alternativ, har en svåger som jobbar på Beijer och kan handla där med hans personalrabatt.
Jo den skulle ju vara ett alternativ, har en svåger som jobbar på Beijer och kan handla där med hans personalrabatt.
Men det känns ju för jä..... att pga överpris på ackar behöva kassera en fullt fungerande maskin. Ja, här ser man skillnad mellan batterimaskiner och 230V. Ska leta runt lite och även öppna en för att se vad det är för celler som sitter i den.