A Arnodt skrev:
Det är Josth och xxargs som är högkaratiga vämesystemsguros och kunniga. Jag för min del letar lämplig luftvattenvärmepump sedan ca 2,5 år, och är inte alls speciellt kunnig inom just VVS.

Eddinj, visst Bosch Compress 7000 har 1-fas elmotor för kompressorn likt IVT AirX 405, 407 och 409.
Däremot de större Bosch Compress AW13(13 kW) och AW17(17 kW) liksom de större IVT AirX 413 och 417 har 3-fas elmotor för kompressorn. Nu vet ingen om trådskaparen behöver en så stor värmepump.

Eddinj, vad har du då valt för luftvattenvärmepump NIBE? De finns med val 1-fas elmotor eller 3-fas.

Beroende på vad man har för vattentyp ska väl material för varmvattenberedarkärlet väljas. Det finns väl olika material där såsom koppar, rostfritt m.fl. Det kan ofta de lokala VVS-firmorna. Väljer man olämpligt material där kan det rosta hål i kärlet på kortare tid än man tänkt. Då får hela innedelen kasseras.
Jag behöver bara en lite pump så därför jag undrar om en Bosch Compress 5 skulle kunna fungera eller om det är bättre med en 7
 

Bästa svaret

7 kW värmepump passar helt klart bäst. Elen blir dyrare och det kommer effektavgifter så det är lika bra att välja en väldimensionerad värmepump.
 
Tack Josth
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.