Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle behöva alla mått från rören till golvet. Från rören till väggen. Mått mellan rören för att kunna avgöra vad man kan göra.
Men bygga låda med servicelucka tycker jag låter som det bästa alternativet. Eftersom du har kopplingar på rören ska du absolut se till att det går att komma åt rören.


”Var skulle manchetterna sättas på rören, i och med att de ej får plats?”
Manschetterna träs på rören. Men rören måste plockas isär. Det är just nu ett av problemen i ditt badrum. Man får alltså inte klippa upp man manchetterna och på det sättet på på dom på rören.
En 20x20 lucka borde räcka till det där.
 
Tack alla för grymma svar och ert engagemang! Fortsättning följer..
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
En 20x20 lucka borde räcka till det där.
Är du röris?
En lucka 20×20 går ju titta in genom men knappast göra något arbete med rören genom.
Vilken typ av lucka tänker du dig? Har svårt att se att det går få det godkänt med ett tätskickt.
 
Fina tex hila luckor som är godkända ihop med tätsystem så det ska nog inte vara något konstigt att få ihop
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
janwide
Är inte rädslan för en avvikelse överdriven? Skulle någon av kopplingarna läcka så är det ju lättare att åtgärda om man inte har en låda över. Risken att det skall hända något vid genomföringen i väggen två en halv meter från badkar/dusch är ju i stort sett obefintlig. Om rören i sig börja läcka så blir det ju en stor åtgärd oavsett och detta lär ju föreningen eller dess försäkringar få stå för.
 
janwide janwide skrev:
Är inte rädslan för en avvikelse överdriven? Skulle någon av kopplingarna läcka så är det ju lättare att åtgärda om man inte har en låda över. Risken att det skall hända något vid genomföringen i väggen två en halv meter från badkar/dusch är ju i stort sett obefintlig. Om rören i sig börja läcka så blir det ju en stor åtgärd oavsett och detta lär ju föreningen eller dess försäkringar få stå för.
Jo så tycker jag. Och dessutom vore det bättre att sätta dit en radiator/handdukstork på pluggarna. Då det är en brf så är ju den värmen redan betald med hyran. Ett bättre alternativ till en eltork.
 
E ESM81 skrev:
Jo så tycker jag. Och dessutom vore det bättre att sätta dit en radiator/handdukstork på pluggarna. Då det är en brf så är ju den värmen redan betald med hyran. Ett bättre alternativ till en eltork.
Vi ska inte sätta dit någon tork. Vi ska ha golvvärme bara. Ingen handdukstork :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Det finns två sätt att hantera detta problem. 1. Bygg bort det helt genom att flytta rören så att de inte längre går genom badrummet. Ja de måste stänga av värmen för alla i huset men vem behöver värme i andra halvan av maj? Problemet blir då löst för all(?) framtid enligt alla regler.
2. Bygg in i en låda. Det behövs ingen inspektionslucka. Det är fortfarande tillåtet med dolda skarvar i ett värmeledningssystem.
 
janwide janwide skrev:
Är inte rädslan för en avvikelse överdriven? Skulle någon av kopplingarna läcka så är det ju lättare att åtgärda om man inte har en låda över. Risken att det skall hända något vid genomföringen i väggen två en halv meter från badkar/dusch är ju i stort sett obefintlig. Om rören i sig börja läcka så blir det ju en stor åtgärd oavsett och detta lär ju föreningen eller dess försäkringar få stå för.
Försäkringsbolag försäkrar bara badrum som är byggda enligt för tiden gällande branschregler. Dom kan därför neka ersättning helt eller delvis. I just en Brf är det därför extra viktigt att följa branschregler eller få föreningen att skriva under avvikelsen.

Riskerna är absolut små och det går att få det där tätt med tex, betylband. Men hantverkaren kommer högst troligt inte vilja stå för avvikelsen.

Branschreglerna är anpassade för nyproduktion. Då blir det precis sådana här problem vid Rot jobb.
 
E ESM81 skrev:
Är du röris?
En lucka 20×20 går ju titta in genom men knappast göra något arbete med rören genom.
Vilken typ av lucka tänker du dig? Har svårt att se att det går få det godkänt med ett tätskickt.
Nej jag är inte röris. Men vi har byggt badrum i ca 20 år. Har du aldrig sett en inspektionslucka i badrum som numera så fint kallas servicelucka eller vad menar du?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej jag är inte röris. Men vi har byggt badrum i ca 20 år. Har du aldrig sett en inspektionslucka i badrum som numera så fint kallas servicelucka eller vad menar du?
Klart jag sett luckor men inte någon som är godkänd mot ett tätskickt.
Nu när du är så kaxig så måste du länka till något. Finns inte något godkännande är luckan inte ok.

Roht har ett skåp med en lucka som är godkänd att sätta i folie system. Men det fungerar ju inte här.

För övrigt tycker jag 20 år är länge för ett badrum
 
E ESM81 skrev:
Klart jag sett luckor men inte någon som är godkänd mot ett tätskickt.
Nu när du är så kaxig så måste du länka till något. Finns inte något godkännande är luckan inte ok.

Roht har ett skåp med en lucka som är godkänd att sätta i folie system. Men det fungerar ju inte här.

För övrigt tycker jag 20 år är länge för ett badrum
Tänk att jag måste ingenting. Men jag hade gärna hjälp dig i dina funderingar ifall du varit lite mer ödmjuk. Ts är ödmjuk. Därför försöker jag hjälpa Ts.

Till dig blir svaret. Branschreglerna för resp yrkesgrupp ligger på nätet. Läs dom och återkom sen med ödmjuka frågor om du har några.

Lycka till!
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tänk att jag måste ingenting. Men jag hade gärna hjälp dig i dina funderingar ifall du varit lite mer ödmjuk. Ts är ödmjuk. Därför försöker jag hjälpa Ts.

Till dig blir svaret. Branschreglerna för resp yrkesgrupp ligger på nätet. Läs dom och återkom sen med ödmjuka frågor om du har några.

Lycka till!
Jag har läst dom som rör vvs.
Och i detta fallet så är det bäst att bygga in koppling och rör utan lucka. För någon godkänd lucka finns enligt mig inte.

Men du är smått oseriös när du uppmanar TS att be om en lucka som inte blir godkänd. Att du sen hävdar att den som gjort jobbet sen ska ta ansvaret är inte ok.

Men jag kan ha fel.
Men tydligen inte du. Länk till godkänd lucka tack.
 
janwide
E ESM81 skrev:
Jag har läst dom som rör vvs.
Och i detta fallet så är det bäst att bygga in koppling och rör utan lucka. För någon godkänd lucka finns enligt mig inte.

Men du är smått oseriös när du uppmanar TS att be om en lucka som inte blir godkänd. Att du sen hävdar att den som gjort jobbet sen ska ta ansvaret är inte ok.

Men jag kan ha fel.
Men tydligen inte du. Länk till godkänd lucka tack.
Jag TROR att du har rätt. Inspektionsluckorna kräver att utrymmet innanför är tätt och det går ju inte att lösa här.
 
Det är värmerör som är godkända än idag att bygga in utan lucka. Regla ut väggen där och nischa in dom, och sätt liten lucka om det är möjligt utifrån zon krav
 
  • Gilla
F. McGraw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.