4 844 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Bortföring av material efter dränering
Besserwisser
· Helsingborg
· 13 inlägg
Står väl klart och tydligt att tippavgift för deponimassor inte ingår. Träd och övrigt som ligger på hög är ju inte heller schaktmassor.kalleanka85 skrev:
Ser tråkigt ut. Men jag tror säkert de gärna kommer och hämtar, och kör det till tippen om du betalar för det.
J Jotsat skrev:
Tycker inte att det är så värst tydlig att det inte skulle ingå.betongponta skrev:
- Intår inte: Tippavift för ev. deponimassor
- Ingår: Borttransport av överblivna schaktmassor
Deponimassor är någ om massorna är kontaminerade alltså miljöfarligt avfall därav friskrivningen, det är en standard friskrivning som de flesta markentreprenörer har..J Jotsat skrev:
Jag läser att överblivna massor ingår..
Besserwisser
· Helsingborg
· 13 inlägg
Deponi = soptipp. Schaktmassor = utfyllnadsmassor. Så tydligt är det, tycker jag… I egenskap av privatperson. 😀J Jotsat skrev:
Men tänk såhär - om firman du anlitat ska ha betalt för det de gör, vilket de ju såklart ska ha, och då ska räkna in deponiavgifter och arbetstid, fordon, släp, container, lastsäkring, bränsle, allt möjligt, så blir det väldigt mycket dyrare än att du själv som privatperson tar några vändor till tippen när du känner för det, utan att betala någon avgift alls. Hade det känts bättre att betala 40t till, utöver det du redan betalar, för något du kan göra för bränslekostnaden och en stund av fritiden?
Tycker det är bra att man kan få välja som kund. Men tycker också att det ser för jäkligt ut så som det ser ut hos dig. Finns ju få saker som är mer belönande att få göra klart ett jobb, städa och snygga till efter sig, och lämna en riktigt presentabel vy över sitt hantverk. Men det är ju inte så pass kul att jag tar ledigt från mitt dagjobb för att åka och städa hos andra gratis.
Hoppas du får nån bra lösning på högen med Sten etc bara. Den ser dryg ut att lösa för hand. Kolla med en kranbil?
Liknande trådar
-
Indikator på potentiellt asbest material - vad ska man kolla efter?
Miljö & Hälsa -
Fukt i källaren och val av material efter dränering
Färg, Måla & Tapetsera -
Söker efter en komplett materialsats för nybygge
Lösvirke & Timmerhus -
Blanda eller efterlikna material i vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ordna material efter ånggenomgångsmotstånd
Byggnadsfysik