kalleanka85 kalleanka85 skrev:
Det står inte heller att det inte ingår, då den delen är också väldigt detaljerad.
Står väl klart och tydligt att tippavgift för deponimassor inte ingår. Träd och övrigt som ligger på hög är ju inte heller schaktmassor.
Ser tråkigt ut. Men jag tror säkert de gärna kommer och hämtar, och kör det till tippen om du betalar för det.

J
J Jotsat skrev:
a bort skräp, buskar och träd själv till återvinning och be dem ta bort schaktmassorna en
betongponta betongponta skrev:
Står väl klart och tydligt att tippavgift för deponimassor inte ingår. Träd och övrigt som ligger på hög är ju inte heller schaktmassor.
Ser tråkigt ut. Men jag tror säkert de gärna kommer och hämtar, och kör det till tippen om du betalar för det.
Tycker inte att det är så värst tydlig att det inte skulle ingå.
  • Intår inte: Tippavift för ev. deponimassor
  • Ingår: Borttransport av överblivna schaktmassor
Jag som privatperson tänker "det som är över från det de grävt tar de bort, men de återställer inte snyggt"

R
J Jotsat skrev:
Jag som privatperson tänker "det som är över från det de grävt tar de bort, men de återställer inte snyggt"
Deponimassor är någ om massorna är kontaminerade alltså miljöfarligt avfall därav friskrivningen, det är en standard friskrivning som de flesta markentreprenörer har..
Jag läser att överblivna massor ingår..

J Jotsat skrev:
Deponi = soptipp. Schaktmassor = utfyllnadsmassor. Så tydligt är det, tycker jag… I egenskap av privatperson. 😀

Men tänk såhär - om firman du anlitat ska ha betalt för det de gör, vilket de ju såklart ska ha, och då ska räkna in deponiavgifter och arbetstid, fordon, släp, container, lastsäkring, bränsle, allt möjligt, så blir det väldigt mycket dyrare än att du själv som privatperson tar några vändor till tippen när du känner för det, utan att betala någon avgift alls. Hade det känts bättre att betala 40t till, utöver det du redan betalar, för något du kan göra för bränslekostnaden och en stund av fritiden?
Tycker det är bra att man kan få välja som kund. Men tycker också att det ser för jäkligt ut så som det ser ut hos dig. Finns ju få saker som är mer belönande att få göra klart ett jobb, städa och snygga till efter sig, och lämna en riktigt presentabel vy över sitt hantverk. Men det är ju inte så pass kul att jag tar ledigt från mitt dagjobb för att åka och städa hos andra gratis.

Hoppas du får nån bra lösning på högen med Sten etc bara. Den ser dryg ut att lösa för hand. Kolla med en kranbil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.