15 277 läst · 14 svar
15k läst
14 svar
Borrmall/hålbild för IKEA lådfronter
Hej,
Undrar om någon vet var man kan få tag i borrmall/hålbild till IKEA:s lådfronter?
Det gäller hålbilden mot lådan som i mitt fall är av typen Maximera (alla storlekar på låda: liten/mellan/stor).
Jag har nämligen köpt några skåp och lådor och tänkte därefter tillverka egna fronter. Tyvärr kan inte IKEA hjälpa mig...
Undrar om någon vet var man kan få tag i borrmall/hålbild till IKEA:s lådfronter?
Det gäller hålbilden mot lådan som i mitt fall är av typen Maximera (alla storlekar på låda: liten/mellan/stor).
Jag har nämligen köpt några skåp och lådor och tänkte därefter tillverka egna fronter. Tyvärr kan inte IKEA hjälpa mig...
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 020 inlägg
Är det samma hålbild för båda typerna av beslag, kolla i så fall vem som gör dem och se om de har hålbilder.
Svar till 13th Marine: Det är inte beslagen det gäller utan infästning låda kontra lådfront.
Svar till SBH: Det var en klok synpunkt. Jag ska se ifall det funkar
Svar till SBH: Det var en klok synpunkt. Jag ska se ifall det funkar
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 020 inlägg
Ja, men någon har väl gjort lådbeslagen, kommer inte ihåg om det var Hettich eller Blum.
Blum vet jag säljer sitt system löst, och då borde man få med en borrmall.
Annars så köp de billigaste lådfronterna på IKEA och gör en mall själv?
Blum vet jag säljer sitt system löst, och då borde man få med en borrmall.
Annars så köp de billigaste lådfronterna på IKEA och gör en mall själv?
Renoverare
· Skåne
· 8 646 inlägg
Jag hade nog också köpt den billigaste fronten bara och skapat en egen mall... enklaste vägen 
Maximera lådorna är Blum tandembox plus. Men det kan ju hända att det är nåt ikea-special ändå. Så köp en lådfront, du behöver en 40 cm hög för att få med hålen till lådan Hög. Om du bara mäter utan att förstöra den får du dessutom lämna tillbaka den till ikea.
Tack för era svar.
Jag var så fräck att jag besökte ett IKEA-varuhus utrustad med tumstock och kollegieblock.
Sedan drog jag ner några luckor från visningsstället och mätte på dem.
Så, ifall någon är intresserad av måtten kan man höra av sig (ska dock först säkerställa att jag mätt rätt...):x
Jag var så fräck att jag besökte ett IKEA-varuhus utrustad med tumstock och kollegieblock.
Sedan drog jag ner några luckor från visningsstället och mätte på dem.
Så, ifall någon är intresserad av måtten kan man höra av sig (ska dock först säkerställa att jag mätt rätt...):x
PelleSnickare skrev:
PelleSnickare,
Har du kvar måtten? Skulle vara guld värt om jag kunde få dem. Har precis fått lådfronter som är ca 10, 20 och 40 cm höga utan borrhål......
Hej Jonny. Ska leta och se ifall jag hittar måtten. 

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 605 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 605 inlägg
Varför inte köpa deras billigaste lucka, kostar mellan 29-39 kr och använda som mall? Vi köpte dessa tillfälligt till vårt kök i väntan på de nya Voxtorp-luckorna som kommer in först i Augusti.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hålbild för Exxact förhöjningsramar
El -
Söker tips på 20 mm borr för MFT-hålbild
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Lån av borr-/fräsmall för MFT-hålbild
Hjälp att kontruera ett verktyg, borrjigg / borrmall för kökshandtag
Vart köpa borrmall / borrjigg för kökshandtag? Helst Hettich men andra tips mottages.
Kök