pelpet skrev:
Sådär, då fick jag testköra maskinen med lite bilning. Och det gick ju hyfsat bra. På en halvtimme eller så så lyckades jag splittra upp den här ca 15 cm tjocka, oarmerade betongklumpen som sopskåpet stått på. [bild][bild]
Dock kändes vibrationerna av i ena handen och det tog väl en kvart innan det gick över. Kanske jag som hållit maskinen för hårt, eller så är avvibreringen inte särskilt bra. Det känns som att man inte vill stå och bila i timmar med den här maskinen iallafall.

Hur fungerar det på dyrare maskiner? Det här är första och enda gången jag bilat betong.
Jag märker ingen större skillnad mellan våra äldre Hilti och våra nyare mer ergonomiska och kan inte säga att jag märker större skillnad mellan märkena heller tyvärr.

Bilning ger vibrationer och "sockerdricka" påverkas av hur känslig man är, hur mycket vibrerande verktyg man använder annars och till hur man håller maskinen.

Men om du ska bila mera så åk och köp tegera ejendals vibro handskar som tar bort mycket av vibrationerna från händerna. Använder själv sådana på jobbet och kan varmt rekommendera dom!

Hade ingen aning om att det fanns sådana handskar ens. Var köper man dem? Finns det på standardbutikerna (jula, classe,etc?). Har även en Swedol och XL Bygg i närheten.

Då kanske maskinen inte är så kass ändå. Man får ta pauser så att det inte blir så mycket sockerdricka. Någon skaderisk borde det inte vara, jag jobbar ju inte med vibrerande maskiner så ofta.

pelpet skrev:
Hade ingen aning om att det fanns sådana handskar ens. Var köper man dem? Finns det på standardbutikerna (jula, classe,etc?). Har även en Swedol och XL Bygg i närheten.

Då kanske maskinen inte är så kass ändå. Man får ta pauser så att det inte blir så mycket sockerdricka. Någon skaderisk borde det inte vara, jag jobbar ju inte med vibrerande maskiner så ofta.
Köpte via Ahlsell men det borde ju gå o googla lite o hitta åt dom, dom heter vibration och är vadderade med gel i handflata och grepp.
Tror störst chans är yrkesbutiker som säljer till både privata och företag som typ xl och swedol.

Maskinen är nog inte kass utan det blir ju som sagt lite vibrationer och värre blir det enligt mig om man låter maskinen "dansa" omkring i handen

Edit handsken heter tegera 9180

Edit2 xl verkar ha dom

Se sida 8
http://www.xlbygg.se/Global/PROFFS/XL-News/XL NEWS 2_2011.pdf

Redigerat:
Skillnaden mellan små och stora maskiner är slagfrekvensen när man bilar, samt kraften i slaget, så det är skillnad.
Men man kan ju med en liten maskin hjälpa till genom att borra hål för att det ska spricka lättare och även hjälpa till med t.ex. ett knoster eller slägga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.