Med batteridriven maskin kan du borra i mjuk tegel. Hyr en riktig borrmaskin!
Då fixar du hållen på några minuter! Genom armering och allt!
 
b8q skrev:
Nu hoppas vi bara att det ÄR ett armeringsjärn och inte ett vattenrör eller ett avloppsrör du råkat stöta på...
Tveksamt att dem skulle ligga där uppe i taket ärligt talat... vi har ingen vind eller sånt och alla radiatorrör och vatten- samt avloppsrör på badrummet går väl nedåt. Men om det är det ändå lär jag märka det snart ;)

kamilenski skrev:
Med batteridriven maskin kan du borra i mjuk tegel. Hyr en riktig borrmaskin!
Då fixar du hållen på några minuter! Genom armering och allt!

Undrar vad det var för batteridriven maskin du testade... :|
 
Personligen skulle jag inte borra av armeringsjärn i taket. Kan ju vara en förspänd lina som du träffat på och dom är ju ganska viktiga. Måste väl gå att flytta fästet lite istället.
 
JorisS skrev:
Undrar vad det var för batteridriven maskin du testade... :|
Den här modellen. 18V.
 
  • Jannes.jpg
kamilenski skrev:
Den här modellen. 18V.
En riktigt bra maskin, men inte till armeringsjärn;)
Lättas för dig är att spackla o flytta bak lite, har du otur så är dem där med.
 
12mm!! jisses ska du hänga en bil i taket?
jag garanterar personligen att 1st 6mm expander lätt skulle hålla för en 70kg proj och en gunga samtidigt ;)
men förutom det så flytta den 3cm diagonalt så borde du missa kryssarmeringen eller järnet.
 
JorisS problem är ju att han _inte_ kan flytta hålen i taket. Varför? Alla som meckat med CRT-projektorer bör vara bekanta med att de måste monteras på ett exakt avstånd från projektionsytan. Visst borde det gå att flytta den i sidled men det kanske han inte vill pga fast monterad duk? Jag hade borrat ett nytt hål i fästet till projektorn samt ett nytt hål i taket.
 
phl skrev:
JorisS problem är ju att han _inte_ kan flytta hålen i taket. Varför? Alla som meckat med CRT-projektorer bör vara bekanta med att de måste monteras på ett exakt avstånd från projektionsytan. Visst borde det gå att flytta den i sidled men det kanske han inte vill pga fast monterad duk? Jag hade borrat ett nytt hål i fästet till projektorn samt ett nytt hål i taket.
Alt 2.

Tillverka en platta med många hål. Skruva fast i taket. Projektor monteras in i plattan. Klarar nog mer än 70 kg. 10mm plåt räcker.
 
JorisS skrev:
Hejsan!
Tackar för alla svar, trodde jag skulle få epost-besked men icke så - visste alltså inte att det hade kommit in svar alls.

.....Givetvis en slagborr till betongen. ....

Mvh
//Joris

Slagborr? Jag hoppas du menar borrhammare, annars lär du får slita i hård betong...

/A
 
Alko skrev:
Slagborr? Jag hoppas du menar borrhammare, annars lär du får slita i hård betong...

/A
Hyr en riktig maskin.
TS - Gör det!
 
Jo jag har mekat lite med sådana men aldrig sett en modell som inte klarar av att flyttas 15mm i respektive axel?? Nog har väl även en modern CRT justermöjligheter för detta?

phl skrev:
JorisS problem är ju att han _inte_ kan flytta hålen i taket. Varför? Alla som meckat med CRT-projektorer bör vara bekanta med att de måste monteras på ett exakt avstånd från projektionsytan. Visst borde det gå att flytta den i sidled men det kanske han inte vill pga fast monterad duk? Jag hade borrat ett nytt hål i fästet till projektorn samt ett nytt hål i taket.
 
Justermöjligheter ja, men det ger inte optimal placering...

Sedan kan man ju fundera på om det finns något sådant som en modern CRT-projektor. Någon som är intresserad av att fynda en Barco Graphics 801s med extra lullull för en ringa summa?
 
Oj seriöst??
På min tid i branchen så hörde jag inte talas om nga sådana precisionskrav på placeringen utan den fick oftast bli lite på en höft efter vad som var möjligt med hänsyn till rummet mm.
Hur räknar man ut den optimala placeringen då om man får för sig att införskaffa en sådan pjäs igen till biorummet? *nyfiken*

phl skrev:
Justermöjligheter ja, men det ger inte optimal placering...

Sedan kan man ju fundera på om det finns något sådant som en modern CRT-projektor. Någon som är intresserad av att fynda en Barco Graphics 801s med extra lullull för en ringa summa?
 
"Jag har köpt expanderbult för hög belastning, då CRT projektorn väger runt 70kg... Har just nu kanske kommit in en 4cm av totala ca 9cm som behövs för att få in hela ankret.... om man kan använda ankret utan dess "förlängningshylsa" och korta ner skruven/gängningen, eller kommer den inte palla med tillräckligt belastning då?"

Whoa, man, whoa...

12 mm? 9 cm? 70 kg?

Stopp ett tag... alltså, vad är det för grejor du kör med? Det låter som något likt Hilti typ HSL eller HLC...

http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?lang=sv&nodeId=-44348

Ifall det är helt vanlig betong räcker det gott och väl med typ HSA... M6 eller M8, så blir det lätt att ha med att göra. I så fall kan du helt enkelt borra lite åt sidan så du kommer förbi armeringen, eller använda de 40 mm du redan har i ett av hålen. Tre bultar av fyra räcker ändå.

Alltså, är det nåt jag inte förstår? Är det helgängad stång du skall ha in där?

Med 4 st 12 x 90 hylsexpander kan du, som någon sa, antagligen hänga upp en bil i taket.

Är det bökigt o jävligt på nåt vis kan du kanske titta på kemexpander. Det håller!

.
 
Aja, jag körde väl på rejält overkill insåg jag också. Har köpt en liten förpackning med dessa nu (M6)http://www.hilti.se/holse/page/modu...434578B38A499072.node2?lang=sv&nodeId=-151842.

Det kommer nog räcka, såg inte dem när jag köpte dem andra grejer - dem var nog ungefär av denna typ. Jag gjorde fler misstag i processen så det är bara att :blushing: och stoppa ner det i väskan med erfarenheter och läromoment - lär mig nytt för varje dag.


Och nej jag ville verkligen inte flytta på stativet, visst kan man göra det men då blir placeringen (och därmed fosforanvändningen) icke optimalt. Det sket väl företag osv in när dem köpte och monterade dessa pjäs när det var aktuellt, men eftersom jag ska ha det till hemmabio/film vill jag ha mekaniska setupen så bra som möjligt.

Tackar för alla svar, ni får gärna diskutera vidare men jag ska hänga upp projektorn nu :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.