hejsan,

fick äntligen tummen ur igår och tänkte försöka få upp vår CRT projektorklump i taket. Så började kalibrera och mäta ut vart den skulla hänga, och ritade ut 2 av 4 borrhål:

x O

O x


Ungefär så. Tänkte börja med 2, skruva upp fästet på dem och rita ut dem andra två hål. Lite åker borren ju oftast iväg vid borrandet i betong och borras alla 4 på en gång kan det lätt bli fel.


Hur som helst, givetvis så fastnade jag vid andra hålet på stål - vet inte riktigt hur det ser ut inuti betongen men antar väl att det är armeringen. Så nu är frågan - kan man borra igenom det och längre in i betongen sedan? Jag har köpt expanderbult för hög belastning, då CRT projektorn väger runt 70kg :S Har just nu kanske kommit in en 4cm av totala ca 9cm som behövs för att få in hela ankret.

Alternativt undrar jag om man kan använda ankret utan dess "förlängningshylsa" och korta ner skruven/gängningen, eller kommer den inte palla med tillräckligt belastning då?

Jag får räkna med att minst ett av de kvarstående borrhål blir samma problem, eftersom armeringen troligtvis ligger i lod mot nån vägg.

Tar tacksamt emot tips och förslag för att lösa detta, har ingen större lust att flytta allt några cm (har ingen aning heller hur brett armeringen är? samt hur tjock?) och ha 2 feta hål i taket.

Mvh
//Joris
 
Det finns borr som klarar både stål och betong men de är svindyra.

Enklast är nog att köpa några extra betong- och metallborrar på närmaste lågprisvaruhus. Kör betongborr tills det tar helt stopp, byt till metall och kör tills det tar helt stopp, byt igen...
 
Jag hade flyttat och spacklat de redan borrade hålen, det blir nog betydligt smidigare. Kanske kan du tom flytta så lite att projektorn täcker de 2 existerande hålen? Se bara till att inte få de nya hålen för nära de gamla. Men behöver du spackla så tror jag det blir mindre jobb ändå.
 
Armeringen sitter inte där för skoj skull. Den tar upp dragspänningar eftersom betongen själv är dålig på detta. Jag tror på Daniels förslag.
 
Om du inte kan flytta fästet så att det täcker hålen du redan borrat kan du förstås spackla igen dem, men frågan är om det inte är enklare att borra upp ett par nya hål i fästet istället (om det går). Det är inte helt enkelt att få det snyggt med spackel + färg, speciellt om det var ett tag sedan taket målades.
 
det gör ingenting om du borrar av en armering i valvet, rekommenderar hiltis 4 skäriga borr, då går det fort. sen kan man borra lite snett åt sidan så brukar det gå bra. sen kan du borra lite djupare så att den dagen du ska ta bort den är det bara att slå in den, sen spackla
 
ih624 skrev:
det gör ingenting om du borrar av en armering i valvet, rekommenderar hiltis 4 skäriga borr, då går det fort. sen kan man borra lite snett åt sidan så brukar det gå bra. sen kan du borra lite djupare så att den dagen du ska ta bort den är det bara att slå in den, sen spackla
Jag har kört med injonils metod. Vanliga billiga metallborr för att borra igenom stålen, och sedan vidare med betongborr igen.

--- Mats ---
 
Att man borrar av armering på ett ställe har ingen betydelse hållfastmässigt, men sen är väl frågan om det är värt besväret istället för att flytta åt sidan lite.
 
Fnularn skrev:
Att man borrar av armering på ett ställe har ingen betydelse hållfastmässigt, men sen är väl frågan om det är värt besväret istället för att flytta åt sidan lite.
Armeringsjänr är inte högkvalitetsstål, ett metallborr på en enkel borr tar det på några minuter.

--- Mats ---
 
Det är inte helt lätt att stå och försöka borra av ett armeringsjärn uppe i taket. Det slinter, hugger, hoppar o dammar.
En borrjig kan hjälpa.
 
Nimajneb skrev:
Det är inte helt lätt att stå och försöka borra av ett armeringsjärn uppe i taket. Det slinter, hugger, hoppar o dammar.
En borrjig kan hjälpa.
Han har redan gjort en borrjig, otroligt stabil, helt i betong, fastspänd i taket, med en 4 centimeter djup borriktare som pekar exakt på ameringsjärnet han vill borra hål på. Vad mer kan man begära?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Han har redan gjort en borrjig, otroligt stabil, helt i betong, fastspänd i taket, med en 4 centimeter djup borriktare som pekar exakt på ameringsjärnet han vill borra hål på. Vad mer kan man begära?

--- Mats ---
Ville skydda det yttre putslagret:)
 
Jag hoppas att TS använder en riktig borrmaskin. Inte en vanlig med slagfunktion.
En lite kraftgare t.ex. Hilti brukar klara av vanliga armeringsjärn.
 
Hejsan!
Tackar för alla svar, trodde jag skulle få epost-besked men icke så - visste alltså inte att det hade kommit in svar alls.

Hur tjockt är armeringen i betongen? Är det runda ståltrådar som man ser i bygget då och då eller är det annat som användes? Huset är från 1990 ifall det har betydelse, radhus.

Eftersom det handlar om en CRT projektor kan jag inte flytta i sidled, skulle evt kunna hänga den lite längre bak och korrigera i setup och jo hålen skulle täckas isåfall, men jag vet ju inte åt vilket hål armeringen ligger :S Har inte någon verktyg för att känna av metall i väggar heller tyvärr (om det nu skulle funka genom några cm betong över huvudtaget).

Maskiner jag använder är DeWalt, dock batteridrivna. Har dock en på 230V med, men den håller inte samma kvalitet. Givetvis en slagborr till betongen. Körde med 18V Dewalt maskinen hittills, har annars en billigt 230V modell från Jula också.

Får bli att köpa metallborr då - hålets diameter är 12mm, ska man borra det på en gång med metallborren med eller ta det med mindre borr först? Jag provade borra med metallborr 12mm men det verkade inte hända särskild mycket då - var dock en gammal borr jag lånade hem från jobbet.

Mvh
//Joris
 
Redigerat:
Nu hoppas vi bara att det ÄR ett armeringsjärn och inte ett vattenrör eller ett avloppsrör du råkat stöta på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.